KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
   2005/március
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• (X) : Mediawave ’2005

• Horeczky Krisztina: Retró, posztmodern, high-tech Fiatal operatőrök Budapestről
• Kubiszyn Viktor: Virtuálváros Budapest és a fiatal film
MAGYAR MŰHELY
• Reményi József Tamás: Valamit kezdeni Sorstalanság
• Muhi Klára: Párbeszéd és svédcsavar Herskó János filmjei
• Fésős András: Aczéltelefonok Beszélgetés Herskó Jánossal

• Köves Gábor: Hollywood ostora Howard Hughes csodálatos élete
• Schubert Gusztáv: Legek ura Aviátor
• Kolozsi László: Bűnbeesés után Japrisot mozija
• Juhász Balázs: Silencio Lynch-hangulat
• Bori Erzsébet: Kinézni a fejünkből Verzió emberjogi fesztivál
• Bán Zoltán András: Éles fény Susan Sontag: A szenvedés képei
TELEVÍZÓ
• Vaskó Péter: A tárgyak cirkusza Széljegyzetek a reklámkultúrához
ANIMÁCIÓ
• Csillag Márton: Priit és most AniFest 2.
• Kemény György: Józsefvárosi távlatok Nyócker-stíl
KRITIKA
• Báron György: Nyáron, görögbe Csudafilm
• Kolozsi László: Matracsír Belső tenger
LÁTTUK MÉG
• Nevelős Zoltán: Utolsó élet az univerzumban
• Bori Erzsébet: Bűnök
• Vincze Teréz: A kis virtuóz
• Kárpáti György: Fűrész
• Kolozsi László: Anya és a szerelem
• Csantavéri Júlia: Éjfél után
• Kolozsi László: Egy hulla, egy falafel és a többiek
• Csillag Márton: A por
• Ardai Zoltán: Kerülőutak
• Teszár Dávid: Átok

             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Start két keréken

Tosoki Gyula

Breaking Away – amerikai, 1979. Rendezte: Peter Yates. Szereplők: Dennis Christopher, Dennis Quaid, Daniel Stern. Forgalmazó: Fantasy Film. 101 perc.

A hatvanas–hetvenes évek Hollywoodjában és off-Hollywoodjában külön ágat képeznek azok a – jobb híján – nemzedéki közérzetfilmekként felcímkézhető opuszok, amelyek önkereső fiatalokat és a felnőtté válással járó problémákat állítják fókuszba. Szép raja ez a korszak amerikai mozijának, olyan művekkel, mint az Üdvözletek, a Ki kopog az ajtómon?, az Aljas utcák vagy az American Graffiti.

A már a hetvenes évek végén született Start két kerékent minden idők egyik legjobb sportfilmjeként magasztalják máig a kritikusok, pedig – szerencsére – kevésbé sportos, és inkább nemzedéki darab; leginkább talán Milius Nagyszerdájára emlékeztet, de annál olajozottabb, könnyedebb és szórakoztatóbb. Hőse négy barát, közelebbről egyikük: a kerékpárőrült Dave, aki egyszerre szembesül a sikertelenséggel a magán- és a közélet különböző frontjain, mígnem akarata és kitartása diadalhoz juttatja. Az igazán nagy pillanatok nem a túlhabzó – és valóban sportos – húszperces fináléban, hanem az ez előtti nyolcvan percben találhatóak, egészen pontosan a hétköznapok apró-cseprő eseményeit finom humorral bemutató jelenetekben. Olybá tűnik, mintha Peter Yates rendező (Bullitt; John és Mary; Az öltöztető) ürügyként fogta volna a fel a sportfilm műfaját ahhoz, hogy egy kedves kisrealista történetet forgasson. Ötvenévesen dirigálta le moziját, de üdítően fiatalos szemlélettel és nagy érzékenységgel – és ezért még a szivárványos happyend is megbocsátható neki.

Extrák: Filmográfiák; előzetes.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/03 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10555