KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
   2005/március
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• (X) : Mediawave ’2005

• Horeczky Krisztina: Retró, posztmodern, high-tech Fiatal operatőrök Budapestről
• Kubiszyn Viktor: Virtuálváros Budapest és a fiatal film
MAGYAR MŰHELY
• Reményi József Tamás: Valamit kezdeni Sorstalanság
• Muhi Klára: Párbeszéd és svédcsavar Herskó János filmjei
• Fésős András: Aczéltelefonok Beszélgetés Herskó Jánossal

• Köves Gábor: Hollywood ostora Howard Hughes csodálatos élete
• Schubert Gusztáv: Legek ura Aviátor
• Kolozsi László: Bűnbeesés után Japrisot mozija
• Juhász Balázs: Silencio Lynch-hangulat
• Bori Erzsébet: Kinézni a fejünkből Verzió emberjogi fesztivál
• Bán Zoltán András: Éles fény Susan Sontag: A szenvedés képei
TELEVÍZÓ
• Vaskó Péter: A tárgyak cirkusza Széljegyzetek a reklámkultúrához
ANIMÁCIÓ
• Csillag Márton: Priit és most AniFest 2.
• Kemény György: Józsefvárosi távlatok Nyócker-stíl
KRITIKA
• Báron György: Nyáron, görögbe Csudafilm
• Kolozsi László: Matracsír Belső tenger
LÁTTUK MÉG
• Nevelős Zoltán: Utolsó élet az univerzumban
• Bori Erzsébet: Bűnök
• Vincze Teréz: A kis virtuóz
• Kárpáti György: Fűrész
• Kolozsi László: Anya és a szerelem
• Csantavéri Júlia: Éjfél után
• Kolozsi László: Egy hulla, egy falafel és a többiek
• Csillag Márton: A por
• Ardai Zoltán: Kerülőutak
• Teszár Dávid: Átok

             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Chang Cheh mesterhármasa

Géczi Zoltán

Shaolin templom (Shao Lin si / Shaolin Temple) – hongkongi, 1976. Szereplők: Sheng Fu, Lung Ti. Forgalmazó: Black Mirror Kft. 126 perc.Shaolin két bajnoka (Shao Lin yu Wu Dang / Two Champions of Shaolin) – hongkongi, 1978. Szereplők: Meng Lo, Sheng Chiang. Forgalmazó: Black Mirror Kft. 110 perc.Az 5 ninja elem (Ren zhe wu di / Five Element Ninja) – hongkongi, 1982. Szereplők: Tien-chi Cheng, Tien Hsiang Lung. Forgalmazó: Black Mirror Kft. 107 perc.

Chang Cheh oly mértékben járult hozzá a keleti filmművészethez, mint Henry Ford a motorizációhoz. Tevékeny pályafutása alatt közel száz mozit dirigált le, egyéb természetű hozzájárulásait pedig csupán lajstromba venni is enciklopédiai szintű kihívás volna. A Shaw Brothers stúdió kulcsfigurájaként a kínai filmkultúra és -gyártás fejlesztésének szentelte életét, nemzeti történelmi mítoszokat és irodalmi műveket dolgozott fel, amelyek a hagyományos társadalmi értékek dicsőségét zengedezték. Szeplőtlen lelkű hősöket állított szembe alantas antagonistákkal, végtelenül bölcs mestereket törtető hatalmasságokkal, a konfliktust pedig véres és kemény konfrontációk által terelgette a végpont felé.

A Black Mirror Kft. Shaw Brothers-csomagja a nagy rendező klasszikusaiból összeállított becses bokréta. A Shaolin templom (1976) a stúdió legsikeresebb korszakának remekműve, amely a templom elpusztításának időszakában játszódik. A Shaolin két bajnoka (1978) a két nagy harcművészeti gyűjtőiskola, a shaolin és a wudang örök rivalizálására épített bosszútörténet. Az 5 ninja elem extravagánsabb, az előzőknél is brutálisabb mozi, amelyben nagyobb teret nyer a mitológia és a fantasztikum, így aztán olyan harctechnikai- és fegyverrepertoárt sűrít bele a játékidőbe, amelynél változatosabbat ritkán látni. A filmek felvonultatják a Shaw Brothers stúdió 1970-as évekbeli színészgárdájának legjavát, akik büszkén demonstrálják, milyen volt az a kor, midőn nem az animátorok és a programozók szakértelme határozta meg az akciójelenetek minőségét. A költségvetésből nem futotta gigantikus díszletezésre és új digitális kamerák fejlesztésére, viszont a hosszú snittekben felvett, technikás és dinamikus összecsapások, a csoportos jelenetek a filmek vintage hangulatából is kiragyognak.

A válogatás tündöklő bizonyítéka, milyen lázas tempójú, döbbenetesen kreatív és eseményekben gazdag időszaka volt a gyűjtemény időbeli keretét képező hat év a hongkongi filmgyártásnak. Cáfolhatatlan tény, hogy a Shaw Brothers alkalmazottjaként Chang Cheh is szekérderéknyi mennyiségben termelte a laborálandó tekercseket, a különbség a kortárs mainstream akciófilmekkel szemben mégsem csekélyebb, mint ami egy multi élelmiszergyár meleg vízzel felöntött instant kínai levese és egy szecsuáni étteremben elfogyasztott, tűzforró hotpot között tapasztalható.

Extrák: Semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/11 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9955