KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
   2005/április
KRÓNIKA
• Jancsó Miklós: Kozák András (1943–2005)
FILMSZEMLE
• Szilágyi Ákos: A kecske szeme Játékfilmek
• Bikácsy Gergely: A rövidfilm-rítus Kísérleti és kisjátékfilmek
• Bori Erzsébet: Ez van Dokumentumfilmek
• Muhi Klára: Kísérleti szemle Beszélgetés Gazdag Gyulával
• N. N.: A 36. Magyar Filmszemle díjai

• Ardai Zoltán: Örök szobaszámok 2046
• Kriston László: Hongkongi tangó Beszélgetés Christopher Doyle-lal
• Varró Attila: Azonosítatlan holttestek Johnnie To
• N. N.: Johnnie To és a MilkyWay
• Ádám Péter: A Vichy-szindróma Francia amnézia
• Sándor Tibor: A kultúrfölény fogságában Trianon-dramaturgia
• Pápai Zsolt: Nagymagyar retro Velünk élő Trianon
• Hirsch Tibor: Nem oda Buda Budapest-szocio
• Erdélyi Eszter: Executio praecox Vertigo, férfi, nő
TELEVÍZÓ
• Tóth Dezső: Truman felett az ég A média és teremtményei
KRITIKA
• Kolozsi László: A szemétdomb Dallas Pashamende
• Stőhr Lóránt: Szerintük a világ Le a fejjel!
• Kubiszyn Viktor: Női kesztyű Millió dolláros bébi
LÁTTUK MÉG
• Ádám Péter: Intim vallomások
• Takács Ferenc: Kényszerszünet
• Vízer Balázs: Az operaház fantomja
• Kovács Marcell: A gépész
• Turcsányi Sándor: Schizo
• Köves Gábor: Csak lazán!
• Csillag Márton: Szürke, Merci
• Vajda Judit: Bonbon, a kutya
• Csillag Márton: A balszerencse áradása

• N. N.: KALAUZ

             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

Papírmozi

Bayer Antal

COMICS

Íratlan kódexük szerint a szuperhõsök nem tehetnek rosszat, hacsak nem állnak valamilyen külsõ befolyás hatása alatt. Ezt a kiskaput szinte elsõ megjelenésük óta ki is használják az írókÍ: a Marvel What if?-sorozatának vagy a DC képzeletbeli történeteinek visszatérõ motívuma a rossz útra térített jófiú. A világ két leghíresebb szuperhõsének második közös kalandja az új sorozatban ebbe a hagyományba illeszkedik, és egyben kiváló alkalmat teremt egy színes parádéra, amelyben a kiadó felvonultathatja közkedvelt és újra megismertetni kívánt hõseit és gonoszait egyaránt. Mi több, az idõutazás abszurd, de mindig hálás témája a régmúlt és a távoli jövõ szereplõit is bevonja az alternatív világok bemutatásába.

A kötet tehát a felszínen az abszolút hatalom által kegyetlen zsarnokká korrumpált Supermanrõl és Batmanrõl szól, ám Jeph Loebtõl megszokhattuk, hogy a felszín alatt is dolgozik. A dolgoknak van egy helyes rendje, ahogy lenniük kell, ismételik el újra meg újra hõseink. Az abszolút hatalmat valójában nem õk, hanem az amerikai szuperhõs-univerzumokban soha meg nem nevezetten, de állandóan jelen lévõ mindenható gyakorolja. Vagy legalábbis a kiadóvezetõi elõírásokból következnek a játékszabályok.

Superman és Batman 2: Abszolút hatalom. Színes, puhafedeles, 110 oldal. Kiadó: Képes Kiadó.

BD

A francia-belga képregény története valójában Tintinnel kezdõdött, bõ nyolcvan évvel ezelõtt, igazán ideje volt hát, hogy valaki vállalkozzon a teljes sorozat magyar nyelvû kiadására. Évente 3-4 album jelenik meg, eléggé esetleges sorrendben. Az eredetileg negyedikként megjelent közel-keleti kaland elsõ, fekete-fehér albumváltozata még 1934-bõl származik, ám amikor pár évvel késõbb Hergé szerzõdést kötött a Casterman kiadóval a történetek színes kiadására, nyilvánvalóvá vált, hogy ebben az esetben nem lesz elég egy egyszerû áttördelés és kiszínezés. Az átdolgozás rendesen elhúzódott, így az új változat csak 1955-ben látott napvilágot, és számos apró ellentmondás került bele a korábbi illetve késõbbi sztorikhoz képest: bekerültek illetve eltûntek szereplõk, rejtett anakronisztikus utalásokat helyeztek bele Hergé és munkatársai. Mindez nem zavarja meg az olvasót, pláne ennyi év után, és alig változtat magán a történeten. Ebbõl kifolyólag azonban van a kötetben valami sajátos idõn-kívüliség: harmincas évekbeli történetvezetés, ötvenes évekbeli grafikai megoldások, mindez a legmodernebb nyomdatechnikai kivitelezésben... A magyar sorozat legújabb része valójában a legrégebbi, és ez a felújítás dacára látszik is rajta, érdemes hát ennek megfelelõen olvasni.

Tintin 11: A fáraó szivarja. Színes, puhafedeles, 60 oldal. Kiadó: Egmont.

MANHWA

A 2006 óta egyre gyorsabban bûvölõ mangakínálat idén kissé váratlanul lelassult, jóval kevesebb újdonság jelent meg a tavasszal, mint a korábbi években. Az okok boncolására kevés lenne a hely e rovatban, inkább beszéljünk arról, ami változatlan lendülettel folytatódik. Némelyik hazai kiadó már egy ideje felismerte, hogy a közismerten kemény tárgyalópartner japánok árnyékában kibontakozott a koreai képregény, avagy a manhwa is, márpedig a koreaiak még tudnak örülni, ha más nyelven is meg akarják jelentetni könyveiket. A Vad Virágok Könyvmûhelynek szinte specialitásává vált a romantikus és humoros mûfaj kiapadhatatlan tárházának magyarországi kiadása, a fiatal lányok imádják ezeket a sorozatokat.

Koreai képregények a Vad Virágoktól: Borsmenta, A vízisten menyasszonya, Annyira király vagy!, A titokzatos menyasszony.

HAZAI

A basszusgitáros és énekes Johnny hirtelen ötlettõl áthatva megalakítja az Ócskavas zenekart. Tagjai: Eki, az idegbeteg dobos, aki koncert elõtt nem veszi be a gyógyszerét, Zátony, a mocskos szájú és korlátolt bõrfejû, akirõl 38 rész után sem derült ki, hogy milyen hangszeren játszik és a legújabb szerzemény, Imike, az emós szólógitáros, aki vonakodik beállni punknak. Sajnos, amíg be nem fut a banda, Johnny nem fog tudni elköltözni otthonról, és a kedves mama minden noszogatásra ellenére persze dolgozni sincs ideje. Szabadidejében sörrekordokat döntöget a csocsóasztal mellett és a gyanúsan leharcolt Klárikát fûzi. Németh András szórakoztató webcomicja többször trafál telibe, mint mellé, és van szellemes mondanivalója a hazai zenészvilágról és környezetérõl.

Rocksztár leszek, mama! Megjelenik a Rockélet programmagazinban és a rocksztarleszekmama.blog.hu honlapon.

Bayer Antal


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/08 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10724