KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
   2006/március
• Forgách András: Ketten egyedül Jim Jarmusch
• Hahner Péter: Az idegen belovagol a városba… Anthony Mann westernjei
• Kovács Marcell: Mélysötét Mann noir
• Csanádi Péter: Keserű kékség Nicolas Roeg
• Pápai Zsolt: Ne nézz vissza! Kísért a jövő
• Géczi Zoltán: Bangkok szellemei Thai mozi
• Nánay Bence: A gyík és a tigris Thai art
• Kriston László: Kémvilágpolgár Le Carré-filmek
• Nevelős Zoltán: Keleten a helyzet Sziriána
• Báron György: A bosszú ügynökei München
• Trosin Alekszandr: A mi Bulgakovunk A Mester és Margarita
MÉDIA
• Schreiber András: NAVA a nap alatt Beszélgetés Kovács Adrás Bálinttal
• Reményi József Tamás: Ember az állatban Monty Python Tudományegyetem

• Mersich Gábor: Brutális trip Odegnál Róbert: Rév – A hívó
• Teszár Dávid: Posztapokalipszis most Akira
• Kemény György: Cuculus canorus
KRITIKA
• Hirsch Tibor: Vigaszág-bog Fehér tenyér
• Csillag Márton: Bleifrei Kútfejek
• Barotányi Zoltán: Májbaj, Lali pap Üvegtigris 2.
LÁTTUK MÉG
• Csillag Márton: Tibor vagyok, de hódítani akarok
• Kárpáti György: Egy gésa emlékiratai
• Köves Gábor: Bizonyítás
• Nevelős Zoltán: Aura

             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Az áruló

Kovács Marcell

The Hit – brit, 1984, Rendezte: Stephen Frears. Szereplők: John Hurt, Terence Stamp, Tim Roth. Forgalmazó: RTL Filmklub. 94 perc.

 

Stephen Frears e korai remeke a vádalkuval szabadult gengszterről és a nyakára küldött két bérgyilkosról a nyolcvanas évek brit mozijának egyik kevésbé ismert, de nagyhatású darabja. Minden ízében ínyencfalat, különös elegye a nagyvárosi gengszterfilmnek és a spirituális road movie-nak, a zord Londonban indul, de napfényes spanyol lankákon játszódik, és rafináltan vegyíti a Foglalkozása: riporter kánikulai egzisztencializmusát a groteszk angol humorral. A főcímet Eric Clapton bluesrockja kíséri, majd végig Paco de Lucía zengzetes flamencója szól, miközben az autóba összezárt gengszterek között zajló életveszélyes hatalmi játszma és a túszul ejtett spanyol csinibaba által generált szexuális feszültség lassan mindenkinek az idegeire megy.

Frears filmje első osztályú thriller, a hiányzó láncszem a hetvenes évek jelentős brit gengszterfilmjei (Előadás; Öld meg Cartert!; Hosszú nagypéntek) és a műfaj reneszánszának sikerei (Veszettek; A ravasz, az agy…; Gengszterek gengsztere) között. És van egy szép szimbolikus jelentése: három főszereplője révén felsejlik benne a brit film múltja (Stamp), jelene (Hurt) és jövője (Roth) is.

Az áruló a maga idejében nem volt kiugró siker, Frears csak egy évvel később, Az én szép kis mosodámmal lett hirtelen világszerte ismert rendező. Jeremy Thomas producer joggal érezhette, hogy az anyag ennél többet érdemel, amikor az eredeti ötletből Jonathan Glazer rendezővel elkészítette az elmúlt évek talán legjobb brit gengszterfilmjét, a Szexi Dögöt, Az áruló méltó utódját.

Extrák: Audiókommentár; képgaléria; szöveges információk.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/10 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9905