KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
   2006/augusztus
KRÓNIKA
• (X) : Katapult Szinopszis Pályázat
• (X) : Szociográfia, szociofotó és szociofilm pályázat

• Báron György: Az iskola-alapító Illés György
• Muhi Klára: Egy hibátlan legenda Beszélgetés Kende Jánossal
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Bábeli filmzavar Cannes
• N. N.: Cannes-i díjak

• Nánay Bence: A görögdinnye erotikája Tsai Ming-liang
• Vincze Teréz: Posztmodern, dinnyehéjban Huncut felhőcske
MÉDIA
• Szőnyei Tamás: Már fájl minden csók Táncdalfesztivál
• Vaskó Péter: A nézők meg a sztárok Megasztár
TELEVÍZÓ
• Greff András: Hosszú műszak 24
• Pápai Zsolt: Amerikai kinopravda Drót
• Szabó Tamás: Az emlékezés dramaturgiája A sziget foglyai – Lost 1-2. évad

• Ádám Péter: Folt a becsületen Dreyfus-ügy a moziban
• N. N.: Carné-filmek
VÁROSVÍZIÓK
• Kolozsi László: Csillagpor nélkül Privát Pest
KÖNYV
• Bán Zoltán András: Pesti szellemképek Gál László: „Csak a szépre…”
FESZTIVÁL
• Palotai János: A bomlás virágai ARIFF
• Teszár Dávid: Latin fieszta Mar del Plata
TELEVÍZÓ
• Reményi József Tamás: Hofi kora Magyar plazma
KRITIKA
• Muhi Klára: Anyámasszony Nyugalom
• Bori Erzsébet: Családban marad Balkán bajnok
LÁTTUK MÉG
• Köves Gábor: Superman visszatér
• Géczi Zoltán: Ház a tónál
• Kárpáti György: Hidegzuhany
• Vajda Judit: The King
• Vörös Adél: A Karib-tenger kalózai 2. – A holtak kincse
• Vízer Balázs: Halálos iramban: Tokiói hajsza
DVD
• Pápai Zsolt: A tintahal és a bálna
• Nevelős Zoltán: Őrültek háza
• Tosoki Gyula: Kis hal
• Németh Áron: Suliláz

             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Multimédia

Cinemanet

Politzer Péter

Ha valamelyik filmről, alkotóról szeretne híreket megtudni, kritikákat olvasni, rajongók mindenre kiterjedő fotóalbumát nézegetni, forgalmazók és filmgyártóti reklámanyagát lapozgatni vagy vicces játékában részt venni, akkor a legegyszerűbb, ha internet-kereső oldalakon kezdi a kutatást. Ezek a kereső oldalak, melyek nem külön szoftverek, hanem részei a Hálózatnak, non-stop figyelik a lehető legtöbb ottlapot – ez a szó egy elektronikus, szöveggel, rajzzal fotóval díszített színes magazinoldalt jelent –, hogy a beírt kereső szót hány darabon találják rajta. (http://www.altavista.digital.com vagy http://www.yahoo.com) A választ másodperceken belül megkapjuk. Ilyenkor kis szünet következik, mert elképesztő belegondolni, hogy a James Dean címszóra vajon hogyan lehetséges kétszázezer találat, de a tapasztaltabbak már nem törődnek ilyen aprósággal, rohannak tovább az információszerzés titokzatos és mámoros hevével. Godard és Bergman csak két-kétezerrel dicsekedhet, míg Zsigmond Vilmos például ezer találatot kap. Innen egyszerűen elérhetünk a kiválasztott témához hiszen a keresők lényege éppen az, hogy egyenes összeköttetést teremtenek.

A nagyobb tapasztalattal rendelkező filmrajongók egyenesen filmadatbázisokat céloznak meg. Ezek nagyrésze amerikai vállalkozás, éppen ezért nem kétséges, milyen filmeket helyeznek előtérbe, e némi büszkeségre adhat okot, hogy az Internet Movie Database 603 darab magyar filmet tart nyilván.(http://www.uk.imdb.com). Többet nem is tud róluk. Az IMD-ben olyan saját kereső rendszer üzemel, amelyben a filmcím, a rendező, szereplő, operatőr, hangmérnök neve mellett műfaj, gyártó ország szerint is lehet keresni, de ne felejtsük el, hogy itt nem az egész internet területén található válaszokat, hanem csak az adatbázisban rejlő anyagokat kapjuk meg. Ezt a szolgáltatást leginkább az új filmekről érdeklődők használhatják. A filmgyártók ajándékaként gigabájtnyi mennyiségben láthatók fényképek és filmrészletek, részletes technikai és forgalmazási adatok, teljes stáblista, életrajzok, kritikák és furcsa érdekességek. Az Evita stábjára szavazatot lehet leadni a rossztól a kitűnőig (http://uk.imdb.com/cache/titleexact/23727).

A legenda szerint a Stargate című film készítői a biztos bukás tudatában megkockáztatták, hogy csakis a filmnek szentelt oldalt hoztak létre a Hálózaton, játékokkal, pletykákkal és méréseik szerint az ötlet bevált. Azóta a forgalmazók külön figyelmet szentelnek annak, hogy egy új filmről a moziba kerülése előtt minden információ elolvasható, letölthető legyen. Az oldal neve megegyezik a filmével (http.://www.aceventura2.com).

A nevesebb stúdiók sem várattak magukra sokáig; mindent megtesznek hogy egy készülő vagy vetített film ne maradjon nyom nélkül a cybertérben. Keressük például a Disney-ottlapot (http://www.disney.com) (ami kivitelezésben hű névadójához) és hallgassuk meg a Toy Story dialógusait, zenéit, vagy lapozgassuk az interaktív sztoriboardot.

Szervezetek, szövetségek is képviseltetik magukat a negyedik dimenzióban. Így érdemes bekukkantani az American Film Institute-ba, mely folyamatosan közli a legújabb konferenciák, események, bemutatók, tanfolyamok listáját, és több mint négyezer kapcsolatot teremt produkciós cégekkel, szervezetekkel, szövetségekkel. (http://www.afionline.org). Ugyanezek európai variációival is foglalkozik egy svájci alapítvány, (http://www.focal.ch/el.htm).

Filmmagazin jellegű kiadványok is léteznek, a nyomtatott kiadványok elektronikus változatain kívül (http://www.premiermag.com). A The Film Zone (http://www.filmzone.com) az egyik legtetszetősebb filmes újság a Hálózaton.

Főbb rovatai: Független filmek, Külföldi filmek, Interjúk, Filmfesztiválok, és a Sokoldalú Generáció. Ízelítőnek néhány részlet a tartalomból: a független szekcióban klipekben gazdag beszámoló olvasható a New Mexico államban tartott független filmfesztiválról a díjnyertes filmek elemzésével és ismertetésével (Brian Cox: Scorpion Sprint és Peter Kuran Trinity and Beyond, ez utóbbi dokumentumfilm az atomrobbantásokról, az előbbi pedig pszichedelikus őrület az amerikai-mexikói határon). Egy készülő film, Lee Tamahori Mulholland Falls mű alkotásának forgatásából három napot követhetünk végig werkfilmmel, jegyzetekkel. Végül (vagyis az elején, vagyis közben, vagyis mindegy) a Heaven című film kritikája olvasható részletesen, bejátszásokkal és ismertetőkkel tarkítva. A film egy elmebeteg pasiról szól, aki a bevezető véres pillanatok után jószerint csak szendvicseket készít. Akik e cikk olvasása után hűlt helyét találják a felsorolt leírásoknak, még frissebbet és még újabbat látnak, azoknak nem kell elkeseredniük, mert az Archívum rovatban minden korábbi cikk visszakereshető.

A hírcsoportok már nem a színes, fényes oldalak világa, hanem egyszerű levelek végtelen mennyiségű monoton postaládája. Ezeket a leveleket az azonos érdeklődési területtel megáldott netterek írják. A dolog úgy működik, hogy egy adott hírcsoportra – melynek a neve tartalmazza a témáját –, egyszerűen fel kell iratkozni (megadva e-mail címünket).

A magyar filmmel kapcsolatos intemetes kínálat elég szegényes. Ha a nagyobb vidéki városok, illetve a főváros moziműsorára vagyunk kíváncsiak, másodpercek kérdése és hónapokra visszamenően válogathatunk esti programot (az anyagot keressük a Film címszónál a http://www.hungary.com/hurdir alatt). A mai magyar viszonyokról filmes újságok, a Cinema Video és a Filmkultúra (két nyelven) tudósítanak. A Filmkultúra több rovattal várja az olvasókat (Filmek, Arcok, Esszé, Kópia, stb.), de néhány hónapja a Filmvilág is besorolt az elektronikus szupersztrádára: jelen írás elérhető a következő címen: http://www.idg.hu/internetto/.

(Köszönet a Baross utcai Cyber C@fénak.)

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1996/09 52. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=358