KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/január
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Bori Erzsébet: Ember Judit (1935–2007)
TARR
• Kovács András Bálint: Körbezárva A londoni férfi
• Várkonyi Benedek: Szép a rút, és rút a szép Beszélgetés A londoni férfiről
RADVÁNYI 100
• Muhi Klára: Összeszedni a szétdobált világot Radványi Géza
• N. N.: Radványi Géza (1907–1986) filmjei
• Muhi Klára: A kételkedés tudománya Bacsó Péter Radványi Gézáról
GAÁL ISTVÁN
• Bikácsy Gergely: A hajnali utas Gaál István városai
• Jancsó Miklós: A Prédikátor könyve
• Gaál István: A birnami erdő Macbeth – Az utolsó kézirat
AMERIKA-PARANOIA
• Barotányi Zoltán: Kumulatív gránátok Hollywood háborúba megy
• Géczi Zoltán: A Keselyű három éve Bourne-trilógia
• Klág Dávid: Kínoz a haza Tortúra a moziban
NEO-NOIR
• Varró Attila: Vezér-gondolat Amerikai gengszter
• Sepsi László: Sötét tornyok Szerepjáték és film noir
ROMÁN ÚJ HULLÁM
• Bori Erzsébet: Eldobott nemzedék 4 hónap, 3 hét és 2 nap
• Dániel Ferenc: A Conducator árnya Román új hullám
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Demokrácia-leckék Verzió
MÉDIA
• Deák Dániel: A világháló Lumière-jei YouTube-sokk
HATÁRSÁV
• Palotai János: A vágy lakhelyei Dalí és a film
MOZIPEST
• Kelecsényi László: A lázadás mozija Art-kino
KÖNYV
• Bajtai András: A halászó ember Hogyan fogjunk nagy halat?
KRITIKA
• Csillag Márton: Kis lépés Egonnak… Egon és Dönci
• Stőhr Lóránt: Könnyű pára Medúzák
• Nevelős Zoltán: Szigorúan ellenőrzött közterek Red Road
LÁTTUK MÉG
• Varró Attila: Kasszandra álma
• Kolozsi László: Szappanopera
• Kovács Gellért: Vágy és vezeklés
• Pápai Zsolt: Kalifornia királya
• Tüske Zsuzsanna: Mesterdetektív
• Vajda Judit: Mindennapi kenyerünk
• Schreiber András: Hideg nyomon
• Klág Dávid: Beowulf – Legendák lovagja
• Vízer Balázs: Golyózápor
DVD
• Ardai Zoltán: Ne nyúlj a fehér nőhöz! A hétköznapi őrület meséi
• Csillag Márton: Shortbus
• Alföldi Nóra: Rosszbarátok
• Pápai Zsolt: A dzsesszénekes

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

A tartótiszt

Nyilván tartottak tőlünk

Barotányi Zoltán

A beszervezett ügynökök mellett a Kádár-rendszer állambiztonsági tisztjei ritkán kerülnek képbe. Varga Ágota dokufilmje ezért is fontos.

Szinte már közhely azt állítani, hogy a rendszerváltás utáni Magyarország egyik legnagyobb történeti adóssága a kommunista időszak titkosszolgálati históriájának minél szélesebb körű feltárása. S ezzel most korántsem a korral és a jelenséggel foglalkozó történészek munkáját minősítjük – közülük többen is megtették, amit az adott törvényi lehetőségek mellett lehetett. Többek között éppen az ő munkáikból tudjuk, hogy például a Kádár-kor állambiztonsági szolgálata, hivatalos nevén a BM III. Állambiztonsági főcsoportfőnöksége (azon belül is a III/III. belső reakció elhárításán ügyködő csoportfőnökség) működésének legteljesebb misztifikációja, mikor ezt egyszerűen ügynökkérdésre szűkítjük. Mert bár elengedhetetlenül fontos lenne a különböző rangú hálózati személyek (titkos munkatársak, társadalmi megbízottak és az állambiztonsági tápláléklánc legalján elhelyezkedő mezei „ügynökök”) személyének és tevékenységének tisztázása, azért ne felejtsük el, hogy a hálózatot nem ők működtették. S eddig bizony vajmi kevesen szólaltak meg a Belügyminisztérium III/III csoportfőnökség titkos (ők a titkos és szigorúan titkos tisztek) és nyílt állományából. Éppen ezért úttörő jelentőségű Varga Ágota dokumentumfilmje: neki ugyanis szívós, kitartó munkával sikerült elérnie, hogy szóra bírjon egy néhai hivatásos állambiztonságist, egy tartótisztet, aki nem csak arcát adta a filmhez, de vállalta a szembesítést munkájának korábbi célpontjaival, kárvallottaival, áldozataival is. „Hősünk” a hatvanas évek elején-közepén kerül a szolgálathoz – csekista bikkfanyelven megfogalmazva „az egyházak vonalán tevékenykedő ellenséges elemek elhárításáért felelős”, Komárom megyei munkatársként (tudni kell, hogy a III. főcsoportfőnökségnek minden városi és megyei rendőr-főkapitányságon működtek kirendeltségei). Szakterülete a katolikus egyház, amit érdekesebbé tesz, hogy önvallomása szerint egykor maga is pap akart lenni (ettől néhány kedvezőtlen tapasztalat tántorította volna el – a vonzás és a taszítás egyszerre működött benne később is). Mint tartótiszt, napi rutinnal szervez be ügynököket, tmb-ket, tmt-ket, szervezi az egyházi célszemélyek megfigyelését, vagy éppen az elszigetelésüket, lejáratásukat célzó akciókat.

Nem is akárhogyan, erről tanúskodik rohamos előmenetele, s hogy a nyolcvanas évek utolsó éveire felrendelik a fővárosi központba, ahol már ő az egyházügyi vonal első számú felelőse, a III/III.-1-a. alosztály vezetője, leszerelésekor alezredesi rangban. Ha valaki megbánást vár tőle, az nagyot fog csalódni – korántsem újdonság viszont annak, aki végigrágta magát a XX. század mindenféle rendű és rangú kémelhárító és hírszerző vezetőinek memoárjain. A vadászösztön, a munka izgalma átüt a lapokon, ahogy a nyugalmazott BM-alezredes vallomásain is – és ez még a megbánás tétova félmondatait is rendre semmissé teszi.

Ez esetben kétféle megközelítéssel élhet a dokumentarista: vagy hideg precizitással analizálja, hogyan működtette a rendőrtechnológiai szempontból nyilván profi elhárító tiszt a besúgóhálózatot – vagy megpróbálhat afféle bűnvallomást kicsikarni belőle, megérteni motivációit, s végül megszólaltatni a lelkiismeret szavát.

Nos, Varga Ágota rendező mindkettővel megpróbálkozott (talán nehéz is lehet ellenállni a kísértésnek), s persze jól kiszámíthatóan kétszeres félsiker lett az eredmény. A napi operatív munka apróbb titkaiból, az alig titkolt izgalommal pertraktált trükkökről többet megtudhatunk – bár tudjuk, a szűk estés filmidő aligha elégséges az állambiztonság teljes eszköztárának prezentálásához. A volt megfigyeltekkel való szembesítés viszont beszédes kudarc, ami persze sokszor az egykor megfigyelt egyházi személyek habitusából is következik. Ki vetné a szemükre, ha nem érzik feladatuknak az őket egykor árnyékként követő személy tetemre hívását. Ebből a szempontból hangsúlyos kivétel Balás Béla, mostani kaposvári megyés püspök, akinek alig visszafogottan indulatos kérdései legalább utólag egy részleges beismerésre késztetik: az akkori ideológia – amiben mélyen hitt – alaptalan volt, ennek megfelelően munkája teljesen felesleges. A nyugdíjas csekistából e (minden hibája ellenére is figyelemreméltó) film alapján afféle két lábon járó mém is válhatna – az egyházi énekek iránti rajongása, vagy a megfigyeltekkel folytatott groteszk, ionesco-i mélységű párbeszédei kellő okot adnának erre. Pedig pusztán szomorú és kisszerű figura, egy rég kihullott, rozsdás csavar egy valaha rettegett gépezetből.

 

A TARTÓTISZT – magyar, 2013. Írta és rendezte: Varga Ágota. Kép: Markert Károly, Velez Gyula. Zene: Varga Ábel. Szereplők: Bara Erdélyi Oszkár, Bende Irén, Bokor László, Lókucza Sándor. 63 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/07 53-53. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11517