KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/január
BRIT NOIR
• Kovács Marcell: Fekete szurok Brit noir
• Sepsi László: Férfitársaságban Guy Ritchie gengszterfilmjei
FRED KELEMEN
• Forgách András: Hattyú szénhalmon Fred Kelemen
• Csillag Márton: Az ember árnyéka Beszélgetés Fred Kelemennel
NÉMET ÓLOMIDŐK
• Földényi F. László: Törékeny önismeret A Baader–Meinhof-ügy
IZRAEL MOZIJA
• Kolozsi László: A harag földje Izraeli filmek
• Gorácz Anikó: Filmterápia Libanoni keringő
TRUFFAUT ÉS TATI
• Ádám Péter: A férfi, aki szerette a mozit François Truffaut – 4. rész
• Bikácsy Gergely: Hulot úr évszázada Jacques Tati, a marslakó
FORGATÓKÖNYV
• Krigler Gábor: Sorvezetők A filmírás oktatása
• Baski Sándor: Adaptáció Hogyan írjunk közönségfilmet?
MOBILTÉVÉ, NETMOZI
• Deák Dániel: Tévézzünk a hálóban! Net-tévé
• Schreiber András: A kalauzhal tudathasadása Maroktévé, mobilmozi
• Gorácz Anikó: Eljövendő e-jövő Net-mozi
KRITIKA
• Hungler Tímea: Anno Domina Báthory
• N. N.: Filmek Báthory Erzsébetről
• Csillag Márton: Az előző rész tartalmából Valami Amerika 2.
MOZI
• Varró Attila: A hercegnő
• Vajda Judit: Mexikói képeslap
• Kolozsi László: Cselek
• Baski Sándor: Veszélyes Bangkok
• Sepsi László: A zsaruk becsülete
• Tüske Zsuzsanna: Nők
• Fekete Tamás: A törvény gyilkosa
• Pápai Zsolt: Transsiberia
• Klág Dávid: Rec
• Kárpáti György: Halálos közellenség 1-2
• Forgács Nóra Kinga: Frost/Nixon
• Nevelős Zoltán: Sukiyaki Western Django
• Géczi Zoltán: Vexille
DVD
• Pápai Zsolt: A tolvaj
• Alföldi Nóra: Áramlat
• Varga Zoltán: Psycho II, Psycho III
• Varró Attila: A repülő guillotine

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A jogdoktor

Benke Attila

Roman J. Israel, Esq. – amerikai, 2017. Írta és rendezte: Dan Gilroy. Szereplők: Denzel Washington, Colin Farrell, Carmen Ejogo. Forgalmazó: Sony. 122 perc.

 

Ügyvédekről és jogi procedúrákról filmet készíteni nem feltétlenül hálás feladat, hiszen a tárgyalás sem mindig látványos, de a pert megelőző anyaggyűjtés végképp nem fotogén folyamat. Hogy mozgóképen is szinte tapintható legyen a drámai feszültség, ahhoz érdekes karakterek vagy izgalmas ügyek kellenek, mint az aktuális, mindenkit érdeklő társadalmi problémákra reflektáló 12 dühös ember, a Ne bántsátok a feketerigót!, a Legbelső félelem, a hazai dokumentumfilm, az Ítélet Magyarországon vagy a tavalyelőtti HBO-minisorozat, az Aznap éjjel esetében. A remek neonoir, az Éjjeli féreg aljas riporterhőse után Dan Gilroy is egy különc ügyvédfigurával foglalkozott a Golden Globe-ra és Oscarra jelölt A jogdoktorban, mely színvonalában ugyan kissé elmarad az előző filmtől, de számos okból – mindenekelőtt a főszereplője miatt – ez is izgalmas alkotás.

A jogdoktor hőse az idősödő idealista ügyvéd, egykori polgárjogi aktivista, Roman J. Israel, aki Los Angelesben dolgozik egy kis cégnél partnerével, Williammel. Miután a gyakorlatias William meghal, a teoretikus beállítottságú Roman képtelen tovább vinni a vállalkozást, új munkát kell találnia. A karrierista George ajánlatot is tesz neki, azonban ahhoz, hogy helyt álljon nagyobb és népszerűbb munkahelyén, Romannek le kell számolnia romantikus eszméivel. A betagozódáshoz vezető út azonban fájdalmas az elvhű férfi számára, ezért több súlyos hibát is elkövet, melyek megpecsételik sorsát.

Dan Gilroy új filmje a Denzel Washington által remekül eljátszott főhős izgalmas belső konfliktusai miatt érdemel figyelmet. A jogdoktor nemcsak a tudomány és a gyakorlat közti feszültséget mutatja be hitelesen, hanem a társadalmi–politikai rendszer reformjának problémáira is ráirányítja a figyelmet a címszereplő és Maya, az önkéntes polgárjogi aktivista kapcsolatán keresztül. Roman tökéletes ellentéte az Éjjeli féreg gumigerincű antihősének, minthogy makacsul kitart elvei mellett, melyek szerint a világ jobbá tehető a jogtudomány elitista dogmáival. Azonban a férfi ezzel a rögeszmés konzervativizmusával egyfelől elijeszti magától a lázadó fiatalokat, másfelől bajba sodorja vele ügyfeleit is. Jóllehet, amennyiben Roman feladja nézeteit, elveszíti egyéniségét, nem tud többé tükörbe nézni. Ezt a dilemmát remekül ábrázolja Dan Gilroy, így sajnálatos, hogy a film utolsó harmadában nem tud mit kezdeni a karakter addig megtett útjával, a lezárás hirtelen és hiteltelen. Ettől persze még A jogdoktor többet érdemel, mint az elmarasztaló külföldi kritikákból kitetszik, mivel hibái ellenére a kortárs drámának álcázott propagandafilmekhez képest komplex mű, nem egyszerűsíti le tárgyalt problémáit a manapság egyre kínosabb politikai korrektség jegyében.

Extrák: Kisfilm Denzel Washington és Colin Farrell karakteréről, kimaradt jelenetek, werkfilm.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/07 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13724