KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/április
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
FILMSZEMLE UTÁN
• Schubert Gusztáv: A fiúk mozija Játékfilmek
• Gelencsér Gábor: Párhuzamos történet
• Pápai Zsolt: Apró titkok kihantolása
• Baski Sándor: Bátorságpróba Dokumentumfilmek
MAFFIA-MOZI
• Nevelős Zoltán: Gyilkos kompánia Gomorra
• Wostry Ferenc: Itáliát látni és meghalni Olasz zsaruk
JARMAN
• Béresi Csilla: Angyali párbeszéd Derek Jarman és a Színek könyve
HERZOG, A KALANDOR
• Győrffy Iván: Szélsőségek között Werner Herzog dokumentumfilmjei
RAJZ-AMERIKA
• Varró Attila: Tabló a vázlattömbön Watchmen: Az őrzők
• Szabó Dénes: A mesének vége Tex Avery 100
• N. N.: Tex Avery stúdiói
• Schreiber András: Rágcsáló az örökkévalóságnak Miki egér 80 éve
ELLENVÉLEMÉNY
• Forgács Iván: Illatozó hervadtság Kelet-Európai elsőfilmesek
KÖNYV
• Baski Sándor: Ponyvaportré Wensley Clarkson: Quentin Tarantino
• Horeczky Krisztina: Fivérek és nővérek Tim Burton: Rímbörtön
KRITIKA
• Tüske Zsuzsanna: Fiúk a roncstelepről Intim fejlövés
• Csillag Márton: Budapest origami Papírrepülők
• Gorácz Anikó: A tékozló apa Apaföld
• Dercsényi Dávid: Biztonsági mentés Papírkutyák
MOZI
• Schreiber András: Isteni szikra
• Parádi Orsolya: Miért éppen Minnesota?
• Forgács Nóra Kinga: Oly sokáig szerettelek
• Varró Attila: Berlin Calling
• Baski Sándor: Elrabolva
• Sepsi László: A túlvilág szülötte
• Pápai Zsolt: A bűn árfolyama
• Alföldi Nóra: Egy boltkóros naplója
• Vajda Judit: Spancserek
• Klág Dávid: Zack és Miri pornót forgat
• Fekete Tamás: Ellenállók
E-MOZI
• Galambos Attila: Együttlét
DVD
• Pápai Zsolt: Parancsra tettük
• Alföldi Nóra: Tesó-tusa
• Klág Dávid: Nim szigete
• Kovács Marcell: És hamarosan a sötétség

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Sodrásban

Czirják Pál

Magyar, 1963. Rendezte: Gaál István. Szereplők: Csikós Sándor, Kozák András, Drahota Andrea, Moór Marianna, Zsipi Istvánné. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Filmarchívum. 81 perc.

Gaál István 1963-as alkotása mérföldkő a magyar filmművészetben. A rendező debütáló filmje egyúttal a hazai mozgókép egy új generációjának pályára lépését és ezzel a magyar újhullám elindulását is jelentette. Gaál nem kevesebbre tett kísérletet, mint hogy szerves egységbe foglalja az archaikus motívumvilágot és az avantgárd formakultúrát, a sajátosan helyit és az egyetemes érvényűt. És mert vállalását sikerrel teljesítette, filmje a hazai modernizmusnak is lendületet adott. A Sodrásban egyfelől – nemzedéki helyzeténél fogva – az Álmodozások kora (Szabó István, 1964), a Gyerekbetegségek (Kardos FerencRózsa János, 1965), a Tízezer nap (Kósa Ferenc, 1965), a Feldobott kő (Sára Sándor, 1968) társa; másfelől sokat hordoz magában abból a formatudatosságból és morális felelősségvállalásból, amely Jancsó vagy Kovács filmjeit jellemzi.

A nyári szünidejük utolsó napjait a Tiszánál töltő fiatalok köré szerveződő cselekmény dramaturgiai gyújtópontja az egyik fiú véletlen halála, amely a többieket önvizsgálatra, kapcsolataik, addigi életük átértékelésére készteti. A Sodrásban így a felnőtté válás eltérő útjainak térképét adja; a történet letisztultsága ugyanakkor igen expresszív, a magyar filmművészetben újszerű formanyelvvel párosul, amely a kamerakezelésben és a vágásban mutatkozik meg. A képkomponálás, a kameramozgások megtervezése, a beállítások asszociatív és ritmikai rendje a filmet vágóként is jegyző Gaál és az itt operatőrként dolgozó Sára sokéves együttgondolkodásának eredménye. Éppen ezt a közös utat érzékelteti a lemezen szereplő két további rövidfilm is. Az 1957-ben készült Pályamunkások avantgárd indíttatású kísérlet, a kisfilmes forma hazai történetének egyik kulcsműve; az 1962-es Tisza – Őszi vázlatok már a Sodrásban közvetlen előtanulmánya, motívumkeresése.

A hazai DVD-kiadás régi adósságát törleszti a Magyar Nemzeti Filmarchívum a Sodrásban megjelentetésével. Nem csupán a magyar újhullám felmutatása szempontjából hiánypótló ez a munka, hanem a rendezői életmű felől nézve is. Gaál Istvántól korábban csak a Bartók Béláról készített tévéfilm, a Gyökerek (1997–2000) jelent meg korongon; játékfilmjei közül azonban ez az első, amely hozzáférhetővé válik. Talán egyszer követhetik majd e filmet a pálya más darabjai is, a Zöldár (1965), a Magasiskola (1970), a Holt vidék (1971). Gaál gondolkodásmódja változatlanul eleven hatású, ezt legutóbb épp egy elsőfilm, Nagy Viktor Oszkár 2009-es Apaföldje is szépen jelezte.

Extrák: Rövidfilmek (Pályamunkások; Tisza – Őszi vázlatok); beszélgetés az alkotókkal; audiókommentár; képgaléria. A filmen angol felirat is található.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/02 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10513