KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/augusztus
KUBRICK
• Schreiber András: Millenium Monolit 10 mínusz Kubrick
JIM THOMPSON
• Roboz Gábor: Tűzijáték az alagút végén Jim Thompson
• Varró Attila: A köztes szerző Gyilkosság
CANNES
• Létay Vera: Vértestvérek
• N. N.: Cannes-i díjak (2009)
KENYERES BÁLINT
• Kovács András Bálint: Ember a mozgó felvevőgéppel Kenyeres Bálint rövidfilmjeiről
• Csillag Márton: A lebegés szépsége Beszélgetés Kenyeres Bálinttal
TARANTINO
• Géczi Zoltán: Becstelen bírák, becsületes brigantik Világháborús mozi
• Gyenge Zsolt: Kill Hitler, avagy a nárcisztikus Quentin Becstelen brigantyk
PERZSA HÁLÓ
• Barkóczi Janka: Rettenetes gyerekek Iráni film: az új nemzedék
• Epres Tamás: A cenzor és a perzsa macskák Bahman Gobadi
NOUVELLE VAGUE
• Orosdy Dániel: Új hullámok, régi bűnök Hitchcock és a nouvelle vague
• Ádám Péter: Az írógéptől a kameráig Nouvelle vague: A szerzői film teóriája
TELEVÍZÓ
• Schreiber András: Hurrá, nyaralunk? Tévénemzedék
• Kemenes Tamás: Virtuális viszonyok A tévé mint családtag
KÖNYV
• Vincze Teréz: Arcművészet Margitházi Beja: Az arc mozija
• Pápai Zsolt: Kamaszpanasz Kitano Takeshi: Fiú
KRITIKA
• Varró Attila: Az utolsó gengszter Közellenségek
• Gorácz Anikó: Kisköltségvetésű mágia Boszorkánykör
MOZI
• Nevelős Zoltán: Il Divo
• Vincze Teréz: Pandora szelencéje
• Vajda Judit: Nászajánlat
• Roboz Gábor: Szerelem második látásra
• Tüske Zsuzsanna: Szerelem olasz módra
• Varró Attila: Görögbe fogadva
• Baski Sándor: Transformers: A bukottak bosszúja
• Sepsi László: Bunyó
• Parádi Orsolya: Jégkorszak 3: A dínók hajnala
• Csillag Márton: Brüno
DVD
• Géczi Zoltán: A Fehér Lótusz Klánja
• Varga Zoltán: Hellraiser I-III
• Pápai Zsolt: Állj, határ!
• Kovács Marcell: Sóhajok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Egy makulátlan elme örök ragyogása

Szerelem az agyamban, szerelem az agyam

Révész László László

A számítógép korában a szerelem pixeljei nyom nélkül törölhetők, ha mégsem, az maga a romantika.

 

Michel Gondry filmjében az agy – raktár. Nem a tudat és tudatalatti ködös labirintusa, hanem olyan, mint egy bútoráruház raktára, ahol azon kívül, hogy letegeznek, elsősorban ide-oda tologatják a készletet, a polcokat, esetleg a vásárlókat is. De azért nagy rend van. Tiszta udvar, rendes ház. Ebben a filmben mindenre úgy emlékezünk, mintha ott lennénk, és valahányszor fel kell idéznünk valamit, az mindig sikerül és mindig pontosan ugyanolyanra.

Mindez egy filmes vágószobára emlékeztet, egy olyan film utómunkálataikor, amelyikben a jelenetek nincsenek többször felvéve. Egy snitt az egy snitt. A polcról könnyedén lekapható a megfelelő tekercs, soha sincs alulexponált felvétel, senki sem ront el egyetlen jelenetet sem. Ez nagyon ökonomikus lenne, de agyunk is sokat pazarol, hát még a filmipar.

Másrészt olyan ez a film, mintha Marvin Minsky Az agy társadalma című szakmunkájának illusztrációja lenne. A könyvből még az internet boom idején kreálták az első interaktív net-operát. Akkoriban sokan agyunk és az internet döbbenetes hasonlóságának elsőszámú bizonyítékának tartották. E film szerzői a szerelem újfajta ábrázolására törekedve, Minsky tiszta gondolatmeneteit használják. A világ és az elme című fejezetből például az olyanokat, mint „Elménk egyszerűen az, amit az agyunk csinál.” Vagy, hogy három különböző valóságban élünk, úgymint a „tárgyi”, a „társadalmi” és a „pszichológiai” valóságban, és ez utóbbinak van egy külön „emlék”-szekciója is. A lélek című fejezetből pedig azt, hogy az általánosan elterjedt lélekfogalmunk önmagunk lenézése. A lélek az eleve elrendelés eszközeként befagyasztja akaratunkat, ahelyett, hogy bíznánk az agyban, hogy az csinálja azt, amit kell. Az emlékezés teóriája-fejezetben Minsky egyik tanítványa példát hoz fel az emlékezés működésének megértéséhez. Biciklijavításkor először kenjük be kezeinket piros festékkel. A szereléskor használt szerszámokon piros jelzés marad, és így legközelebb könnyen emlékszünk majd arra, hogy milyen szerszámokat kell használni. Mi történik akkor, ha erre nem gondolunk, mint ennek a filmnek a szerelmespárja, amely nem sejti, hogy a gonoszok – a Lacuna cég – modern technikai eszközökkel megpróbálják kiirtani kettejük összes közös emlékét. A lány agyából már sikeresen kiirtották az emlékeket, ám amikor a fiún van a sor, a gonoszok nem elég precízek, akció közben buliznak, nem figyelnek s kész a baj. Így Joel, a fiú, esélyt kap, hogy saját agyában piros jeleket helyezzen el és – ez nem logikus, de hát Csehországnak se volt tengere – a lány, Clementine agyába is beletegyen ilyesmiket. Michel Gondry egyik interjújában (I’ve been twelve forever) elmeséli egy álmát. Ebben azt álmodja, hogy barátjának (Spike Jonze rendezőnek) fantasztikus filmötlete támad. Egy tojás forog, animálódik a pingpong-asztalon. Gondry nagyon féltékeny erre a zseniális ötletre, de az álom közben rájön, hogy ez mégiscsak az ő saját álma, tehát az ötlet is az övé és nem a barátjáé. Valami ilyesmit csinál Joel is. Menekül a memória-irtók elől és viszi magával a lányt is. Megpróbál felébredni és nyomokat hagyni, önmagának és a lánynak. A memória-irtás úgy történik, hogy az emlékeiben ide-oda vetődő Joel körül elpusztítják a környezetet és a szereplőket. A filmnek formai értelemben ez a legérdekesebb része. A mozgókép (film, videó stb.) történetében ritka, amikor a díszlet maga nemcsak kiegészítése, hangulati aláfestése a történetnek, hanem szereplővé, egyenrangú partnerré válik. Az animált díszlet (animated set) kifejezés lehet, hogy pontosabb erre a fajta a szereplővel egyenrangú díszlethasználatra. Cocteau filmjei – A költő vérében a tükrök, szobrok és egyéb tárgyak, A szép és a szörnyetegben a kandeláberek – talán az első példák. Polanski Iszonyatában a falból kinyúló kezek indítják be a horrorfilm-gyártók fantáziáját. Az animált díszlet Gondry videóklipjeinek is egyik fő jellegzetessége volt. Ott is, mint ebben a munkájában a komputer-trükk gyakran keveredik valódi, színpadi díszletmozgatással. Mint amikor az egyik memóriahelyről átcsöppenünk egy másikba, és a szereplő egyhelyben marad.

Ugyanakkor olyan ez a film, mintha Gondry videóklipes és rövidfilmes munkásságát a forgatókönyvíró (Charlie Kaufman) alaposan áttanulmányozta volna és a gondrysta elemeket mind beleszőtte volna egy mestermunkába. Az animated set általánosságban a Chemical Brothers Starguitar-klipjéből való, az egyhelyben maradó szereplő és a változó háttér a már említett Chemical Brothers Let forever be-jéből, (ezt Gondry többször is kipróbálja: Lucas Lucas: With the lid off és a Massive Attack: Protection) a tengerparti iroda Beck Deadweightjéből, a többször újrakezdődő történet Björk Bachelorettjéből került a Makulátlan elmébe. A könyvben elmosódó illetve újraíródó szöveg szintén ugyanebből a klipből jön, a léptékváltott belsők pedig a Foo Fighters Everlongjából. A La Lettre-ből a fílinget, a szerelem elvesztésének szívszorító érzését emeli át. A Gondry-interjúban egy másik álom elemzésénél (Gondry elmagyarázza, hogyan függ össze Sigourney Weaver aránytalanul magas bére Gwyneth Paltrow-val) használt, agyműködést bemutató rajzok is bekerülnek a filmbe.

Gondry filmjeiben, videóiban gyakran használja a kísérleti film, animáció, videó klasszikusainak (Norman McLaren, Michael Snow, Zbigniew Rybczynsky, hogy csak a leginkább preferáltakat említsem) motívumait. (A Beck-videót leszámítva a „kölcsönzés” nincs nála felvállalva, e sorok szerzője nem ezt tartja Michel Gondry legvonzóbb tulajdonságának.) Amúgy ezt a filmet nem eszi meg a sok hivatkozás, formai játék, mint az előzőt (Human Nature), tehát a Lacant illető és mindenféle egyéb utalások mellett átjön a szerelem költőisége. A gonoszok által szétválasztott szerelmesekért izgulunk, mint Nuredinért és Szumurudért Az Ezeregyéjszaka virágaiban. Itt is, ott is hepiend következik, ami nagyon rendben van. Pasolini arab sivatagokban forgatott filmjének áttételes politikai üzenetet hordoz. Antonioni amerikai sivatagban játszódó Zabriskie Pointjában a gonoszok a politikai szituációba vannak beágyazódva. Mindkét filmben a szerelmesekért izgulunk, de van rálátásunk arra is, hogy hol történnek az események. Az Egy makulátlan elme örök ragyogásában tökéletesen apolitikus emberek között vagyunk. Nincs semmi közegélmény. Az élet csak „business as usual”-ből áll. Alig látunk amerikai zászlókat. Bagdad messze van.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2004/10 28-29. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1597