KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/november
ANGER APOKALIPSZISE
• Kecskés Péter: Haragos Apokalipszis Kenneth Anger
PÓKERMOZI
• Schreiber András: A nagy beetetés Tévépóker
AMERIKAI ÁLMOK
• Jankovics Márton: Kertvárosi titkok Született feleségek
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Pintér Judit: Tullio Kezich (1928–2009)
• Schreiber András: Bujtor István (1942-2009)
AMERIKAI ÁLMOK
• Vörös Adél: Álommunkák A kertvárosi Amerika
• Barotányi Zoltán: Henyék, lúzerek, Szuburbia Amerika hátsóudvara
PÓKERMOZI
• Deák Dániel: Flush back Pókerfilmek
AZ ISMERETLEN BERGMAN
• Pápai Zsolt: Nők, lelki tájban Robert Altman Bergman-trilógiája
• Gelencsér Gábor: Ördög és pokol Korai Bergmanok
• Tüske Zsuzsanna: Stockholmi randevú Ingmar Bergman: Ez itt nem történhet meg
FORMAN
• Zalán Vince: Sem hazugság, sem utópia Miloš Forman cseh tetralógiája – 3. rész
FRANCIA ÚJHULLÁM
• Dargay Marcell: Lőj a zongoristákra! Az újhullám zenéje
• Jancsó Miklós: Ó, a Nouvelle Vague!
MAGYAR MŰHELY
• Palotai János: Szerencsés ember a felvevőgéppel Beszélgetés Pados Gyulával
FESZTIVÁL
• Wostry Ferenc: Holdonjárók Cinefest 2009
KRITIKA
• Báron György: Történelem félárnyékban Mészáros Márta: Utolsó jelentés Annáról
• Reményi József Tamás: Érintő Mátyássy Áron: Utolsó idők
KÖNYV
• Baski Sándor: Pánik helyett Stachó László – Molnár Bálint: A médiaerőszak
MOZI
• Nevelős Zoltán: The Brothers Bloom – Szélhámos fivérek
• Schreiber András: Egy kurtizán szerelmei
• Parádi Orsolya: Páros mellékhatás
• Forgács Nóra Kinga: Welcome
• Sepsi László: Gamer – Játék a végsőkig
• Vajda Judit: Rémségek cirkusza
• Tüske Zsuzsanna: Julie & Julia – Két nő egy recept
• Varró Attila: Vakító fehérség
• Kovács Marcell: Sorority Row
• Baski Sándor: Ördög bújt beléd
E-MOZI
• Alföldi Nóra: A grófnő
MOZI
• Szabó Noémi: A Holdhercegnő
DVD
• Géczi Zoltán: Chang Cheh mesterhármasa
• Pápai Zsolt: Kis-nagy világ
• Gelencsér Gábor: Próba után
• Varga Zoltán: Leszbikus vámpírok gyilkosai

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Nyugaton a helyzet változatlan

Bocsor Péter

All Quiet on the Western Front – amerikai, 1930. Rendezte: Lewis Milestone. Szereplők: Lew Ayres, Louis Wolheim, Slim Summerville. Forgalmazó: Universal. 133 perc.

Alig három évvel az első „talkie”, A dzsezzénekes (1927) után Hollywood már nem beszélő szereplőkkel, hanem a háború fülsiketítő zajával sokkolta a korabeli közönséget. Noha A nagy parádé (1925) és a Szárnyak (1927) már megmutatták a háború árnyoldalait, a lövészárok vagy a harci repülő nézőpontjából feltáruló csatatér a némafilmekben csupán a háború megpróbáltatásai ellenére boldog véget érő szerelmi történetek hátteréül szolgált. A Nyugaton a helyzet változatlan kíméletlen kritikájához hasonló háborúellenes üzenetet ekkor csak Európában fogalmaztak meg. Az ugyancsak 1930-ban készült német hangosfilm, a Georg Wilhelm Pabst által rendezett A nyugati front 1918 abban is hasonlít a Nyugaton a helyzethez, hogy mindkettőben úttörő módon sikerült a lövészárkok közötti, nagyívű és összetett mozgású kameravezetést hanggal lekövetni, valamint, hogy mindkét filmet gyorsan betiltotta a hatalomra jutó náci vezetés Németországban és több másik, a történelem megismétlésére készülő európai országban.

Az orosz emigráns, Lewis Milestone (Lev Milstein) Oscar-díjas rendezése azonban nem éri be a megújult médium által garantált hatással. Az Erich Maria Remarque regényéből készült film komplex nyitójelenetében a búcsúzó katonák zajos díszmenetének szédítően mozgalmas képeiből az ablakon át egy tanterembe húzódik vissza a kamera, ahol a tanár a hazafias kötelességről szónokol, miközben a diákok gondolatai révén bepillantást nyerünk a háborús propagandát éltető illúziókba. A büszke apa, a mutatós egyenruha, az olvadozó lányok már-már sematikus képeinek naiv optimizmusát azután a film kétórányi alapossággal igyekszik cáfolni. Ezalatt, a mára dokumentumfilm-szerűvé archiválódott felvételekkel, Milestone valójában megalkotja az I. világháború vizuális emlékezetének legismertebb emblémáit. Ilyen az amputált lábában fájdalmat érző katona keserű szembesülése; a szögesdrótot markoló, test nélküli karok látványa; vagy az utolsó mozdulatával egy pillangóért nyúló főszereplő kezéről készült felvétel.

Extrák: a Blu-rayen megjelenő film extraanyagai között Robert Osborne filmtörténész bevezetője mellett megtekinthetjük a Nyugaton a helyzet némafilm-változatát is, amelyet párhuzamos kamerával vettek fel a külföldi terjesztés céljából.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/05 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11060