KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/március
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: Tiszta Amerika Magyar filmipar
• Kolozsi László: Magyar kopó Hazai bűnfilmek
• Schreiber András: Pótkávé Bűnügyi tévémagazinok
EDGAR ALLAN POE
• Géczi Zoltán: Míg e rejtélyt meglesem Edgar Allan Poe
• Janisch Attila: Az inga alatt A filmszerűtlen Poe
ALVILÁGI AMERIKA
• Roboz Gábor: A bánatos krónikás Dennis Lehane
EDGAR ALLAN POE
• Kovács Marcell: Többször használatos rémálmok Poe és Corman
KAMASZMOZI
• Varró Attila: A változás kora Farkasember-filmek
• Vajda Judit: Grimm és az idegenek Nem félek a farkastól
• Jankovics Márton: A korona súlya Kamaszkirálynők
• Forgács Nóra Kinga: Nem leányálom Andrea Arnold: Akvárium; Lone Scherfig: Egy lányról
OLIVEIRA 101
• Forgách András: Az öregkor diszkrét bája Manoel de Oliveira
ÉSZAK-KOREA
• Teszár Dávid: Remetediktatúra Dokumentumfilmek Észak-Koreáról
• Csoma Mózes: Pulgaszari Sin Szang Ok megpróbáltatásai
FESZTIVÁL
• Barkóczi Janka: Cigányút
KÖNYV
• Schubert Gusztáv: Filmsziget BBS 50
• Grunwalsky Ferenc: A Sáncban
TELEVÍZÓ
• Kemenes Tamás: Szigorúan nyilvános Rejtett kamerás műsorok
• Baski Sándor: Csak egy kattintás A filmelőzetesek története 3.
KRITIKA
• Hirsch Tibor: Körkörös történelem Oda az igazság
• Bori Erzsébet: Vendégjáték Erdélyben Peter Strickland: Varga Katalin
• Gorácz Anikó: Háromszög franciaágyra Májusi zápor
MOZI
• Vincze Teréz: Éhség
• Schreiber András: Kilenc
• Baski Sándor: A sötétség határán
• Fekete Tamás: Mindenki megvan
• Varró Attila: Komfortos mennyország
• Kovács Marcell: Éli könyve
• Sepsi László: Légió
• Teszár Dávid: Milarepa
• Tüske Zsuzsanna: Testvérek
• Parádi Orsolya: Coco Chanel és Igor Sztravinszkij
• Vajda Judit: Fekete villám
• Alföldi Nóra: 9
DVD
• Ádám Péter: Truffaut-gyűjtemény
• Pápai Zsolt: A vonat
• Alföldi Nóra: Náci zombik
• Tosoki Gyula: Idegenek Velencében

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Magyar Műhely

Helyszíni szemle

Gazdag Gyula

Osztálytalálkozó. 29 év után újra együtt a Sipoló macskakő stábja.

 

Pataki Éva tisztelettudóan megkeresett, hosszasan magázódunk, dokumentumfilmet készít elő, Miért sípolt a macskakő? lesz a címe, semmi pénzből készül, csak arra futja, hogy egy busszal elmenjünk valahová, A sípoló macskakő egykori helyszínének közelébe, néhányan, akiket a rendezőnek sikerül összekotorni erre az alkalomra. Ahogy közeledik a forgatás napja, egyre kellemetlenebb érzésekkel gondolok a közeledő kirándulásra. Egyre többször jut eszembe, hogy talán nem kellett volna beleegyezni a forgatáson való részvételbe. Micsoda képtelen helyzet! Huszonkilenc évvel ezelőtt csináltunk egy filmet, most visszamegyünk a helyszínre, és emlékezni fogunk, mintha a doberdói ütközet esett volna meg velünk. Nevetséges. Egy film csak addig kaland, amíg készül. Ami akkor volt az életünk, régen múlttá lett, nem sok köze van a maihoz. Mi érdekes lehet mindebben huszonkilenc év múltán? Most már mindegy, nem lehet visszakozni.

Mesterséges halastavak füzére húzódik a Dunától nyugat felé. Melyik tó partján állt a tábor? Hová lettek a fák, amiket a fotók megőriztek? Nem mindegy? Ahogy megpróbáljuk a kivágott fák megmaradt nyomait azonosítani, ott kering körülöttünk a kamera. Miközben nincs kedvem a doberdózáshoz, a kamera jelenléte rám kényszeríti, hogy valóban megpróbáljak rájönni, itt forgattunk-e 1971 nyarán. És látom, így vannak ezzel a többiek is. Közben különféle emléktöredékek bukkannak fel, rég elfelejtett pillanatok, szagok, érzések. Jelentéktelenek, említésre se méltók, de érdekes, hogy az agyam valamilyen rekeszében akaratlanul megőriztem őket, és most előbukkannak. Megtalálom a pöcegödör nyomát, régesrég benőtte a fű, de szokatlanul egyenes vonalú a törés a talajban, aztán derékszögben folytatódik. Az egykori budi helye bizonyíték: itt forgattunk. Andor Tomi még mindig kétkedik, szerinte ez nem az egykori helyszín. Tetszik, hogy ellenáll a gondolatnak, hogy visszatalálhatunk huszonkilenc évvel ezelőttre. Igaza van. Na és ha tényleg ott volt a pöcegödör? Mehetünk tovább.

Egy faasztal körül ülünk, ketten az egykori szereplők közül: Györe Balázs és Bozsogi Jani, Ordódy Gyuri, aki válságmenedzselő asszisztensként ugrott be a filmbe annak idején, Györffy Miki meg én. Andor Tomi a kamera mögött, Sipos Pista a hangot veszi, mint annak idején. Illedelmes riportalanyként viselkedem, közben persze mindig azt figyelem, hogy mit csinál a kamera, és a fejemben vágom az „anyagot”. A többiek politizálnak a halászlé fölött, én nem forgatnám, de ők forgatják. Megérkezik Mész Andris és Xantus Jani, Györffy Miki Pataki Éva felbujtására kérdezni kezd, és Mész egyszeriben visszavedlik lázadó kamasszá. Az asztal körül egy pillanat alatt megváltozik mindenki; visszaáll a huszonkilenc év előtti szereposztás, nem a filmbeli, hanem az, ami a fiúk között kialakult a táborban. Közel az ötvenhez ugyanazok a kamaszok, akik annak idején voltak. Nem tart tovább tíz percnél, ahogy a beszélgetés tovább alakul, eltűnik észrevétlenül. Picike csoda, de igazi. Hol lakott bennük azóta az a tizenhét éves, aki voltak, és mitől bújt most elő? Hányszor és milyen helyzetekben tud előjönni, amikor más nem veszi észre?

A hátam mögött megy le a nap, Pataki mindenkit a kamera elé citált már, csak én maradtam. A fiúk a kamera körül elhevernek a füvön: akasztják a hóhért. Mondanám el, mi történt velem a forgatás óta. Csak röviden, néhány mondatban. Andor Tomi kamerája posztmodernül himbálódzik egy libikókán, a háttérben valahol elindul egy Wartburg, ha belebeszélek, nem lehet majd vágni, különben is, mit mondhatnék? Csernobilban felrobbant egy atomerőmű, összeomlott egy világrend, a forgatás nyomát többször is benőtte a gaz, és én mondjam el röviden, néhány mondatban, hogy mi történt velem azóta? A nap nem vár tovább, lemegy.

Talán ha egymás mellé kerülnek az akkori képeink, meg a mostaniak, abból majd kiderül valami.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2000/11 18-19. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3108