KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/április
FILMSZEMLE UTÁN
• Gelencsér Gábor: Finomhangolás Játékfilmek
• Pápai Zsolt: Túlságosan csendes magány Kísérleti és kisjátékfilmek
• Muhi Klára: Széna vagy szalma? Dokumentumfilmek
• Hirsch Tibor: Megváltás, ha ólálkodik Bibliotheque Pascal
APOKALIPSZIS MOST
• Sepsi László: Átokföldjén Válság és poszt-apokalipszis
• Nevelős Zoltán: A vég és a kezdet John Hillcoat: Az út
• Kovács Marcell: Spagetti apokalipszis Olasz Mad Max
BERLINI RETRO
• Ruprech Dániel: Sötét éjjel történt A német film és a film noir
• Schreiber András: Keleti oldal, nyugati oldal Berlin retro
ROHMER
• Bikácsy Gergely: Mosolygó szeminárium Eric Rohmer
EZO TV
• Sipos Júlia: Szellemjárta képernyő Tudomány és ezotéria
• Kemenes Tamás: Szabad-e zsírszalonnát enni fényhez? Ezo TV
• Soós Tamás: A semmittudás egyeteme Tévé és kultúra
• Kolozsi László: Pécsi misztérium Soós Péter: Géniusz, az alkimista
KÖNYV
• Pápai Zsolt: Valaki ott fenn Shawn Levy: Paul Newman
FESZTIVÁL
• Báron György: A kalifa tornya tövében Dubai
KRITIKA
• Csillag Márton: Három könnyű darab Presszó 10 év, Szélcsend, Szinglik éjszakája
• Gorácz Anikó: Emberkísérlet Almási Réka: Team Building
• Reményi József Tamás: Hárman a padon Makk Károly: Így, ahogy vagytok
• Alföldi Nóra: Showban-rosszban Dömötör Tamás: Czukor show
• Varró Attila: Királyi krokettpálya Tim Burton: Alice Csodaországban
MOZI
• Zalán Márk: Elveszett személyek körzete
• Forgács Nóra Kinga: Itt is, ott is
• Baski Sándor: Agora
• Alföldi Nóra: Minden kút Rómába vezet
• Schreiber András: Vigyázat, ehető!
• Barkóczi Janka: Ajami
• Sepsi László: Kecskebűvölők
• Vajda Judit: Igazából apa
• Varró Attila: Kém a szomszédban
DVD
• Alföldi Nóra: The Rolling Stones – Gimme Shelter
• Baski Sándor: Ahol a vadak várnak
• Pápai Zsolt: Szia, anyu!
• Tosoki Gyula: Az alkonyat harcosa

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Zöldmozi: filmek kétkeréken

Az ökoanarchizmus láncos szamara

Tóth András György

A kerékpár közvetítő civilizáció és természet között, a biciklis film mindig környzetbarát.

 

A kerékpár és a film története kezdetektől fogva összefonódott, hiszen a Lumière testvérek első alkotása is gyárból hazabicikliző munkásokat mutatott. Noha kevés nyíltan környezetvédő üzenetű kerékpáros filmről tudunk, a biciklizés hálás vizuális téma a moziban, ahol oly alapossággal pszichoanalizálják zöld vonatkozásait, hogy összerakható lenne belőle egy mozgalmi kiáltvány.

Először is a száraz tények: a kerékpár környezetbarát, csendes, kevés helyet foglal, biztonságos (mármint a többi közlekedőre nézve), egészséges, olcsó és városi körülmények között kifejezetten gyors jármű. Csak az autóslobbinak köszönhető, hogy a világon nem mindenütt akkora a városi közlekedésből való részesedése, mint például Hollandiában (20-30 %). Ennyiből persze nem születik filmtörténeti remekmű, legfeljebb dokumentumfilm a Spektrumon. Létezik azonban a kerékpározásnak egy szociálpszichológiai dimenziója, mely több szempontból is a zöld gondolkodásmóddal rokonítja, és inspirálóan tudott hatni a filmművészetre is.

A természet befogadásának egyik legjobb módja a biciklinyeregből történõ bámészkodás, amint azt a tetszetős tájakon keresztülsuhanó kerekesek filmjeleneteinek hosszú sora is bizonyítja. A jármű sebessége kedvez a méltóságteljes travellingeknek, miközben a hangsávot motorzúgás helyett a természet hangjai tölthetik be, legfeljebb a kerekek diszkrét kattogásától kísérve. Ez a hangtalan átsurranás a tájon, valamint a pedál tekerésének monoton, hipnotikus mozgása egyfajta misztikus aurával is megáldja a kerékpárt, mely bizarr vidékekre és kalandok közé szállíthatja utasát (Bollók Csaba: Észak - észak, Sylvain Chaumet: Belleville randevú), illetve különc alakok, sőt mesebeli lények közlekedési eszközévé válhat (Erdélyi János Zsigmond Dezső: Indián tél, Michael Hoffman: Szentivánéji álom).

Az emberi hajtóerő már-már groteszkül közvetlen, obszcénul látványos alkalmazása a kerékpár technológiájában ideális alapmotívummá teszi a modern hősök testi-lelki önmegvalósításának filmes ábrázolására. A számtalan bicikliversenyes film mindegyikének lényege, hogy a főhős a távol-keleti filozófiákhoz hasonlóan edzéssel igyekszik felülemelkedni az ember-gép szimbiózisban résztvevő testének hagyományos korlátain (John Badham: Hegyek pokla, Philippe Harel: Pedálkirály). Azonban megmarad a természet határai közt, a gép csak saját erejének jobb kihasználására szolgál, testmeghosszabbító protézis, nem pedig önálló életre kelt motor, melynek parancsolunk, de már nem érzünk vele együtt. Gép és használója itt nem vált még el annyira egymástól, hogy az ember ne tudná saját maga akár teljesen szétszedni és összerakni a járművét a bicikliszerelést előszeretettel ábrázolják is filmen (Manon Briand: 2 másodperc; Chaumet: Belleville randevú). Ezért van, hogy az akciófilmek autós hősei szemrebbenés nélkül hajszolják pépesre járműveiket, a kerékpár sérülése viszont különösen traumatikus a tulajdonos számára (Briand: 2 másodperc), elvesztése esetén pedig élet-halál kérdése a megtalálása (Vittorio de Sica: Biciklitolvajok; Tran Anh Hung: A riksás fiú). Ha meghal a bicikli, meghal a biciklista (Robert Fuest: És hamarosan a sötétség).

Máskor a felnőttekben továbbélő gyermeki ártatlanság jelképévé emelkedik a kerékpár, amint tiszta lelkű főhősök környezetük rosszallása mellett túlkoros kamaszokként ragaszkodnak bringájukhoz (Louis Malle: Milou májusban; Jean-Loup Hubert: Jövőre, ha minden jól megy), vagy amint fiatalon és naivan a végzetükbe tekernek (Fuest: És hamarosan a sötétség; Olli Saarela: Előőrs). A kerékpározás közösségibb tevékenység, mint az autó, piros lámpánál szóba lehet elegyedni másokkal, és pillanatok alatt meg lehet állni, ha ismerőst látunk. Csoportos biciklizés esetén az együttlét az autó utasainak statikus, gyakran nyomasztó összezártságával ellentétben a felek részleges függetlenségén alapszik: percről percre változhat a csoportdinamika, hogy kinek az oldalán tekerünk, sőt le is maradhatunk a csapattól. Nem csoda, hogy az emberi kapcsolatok katalizátoraként működő kerékpározás szintén több film témája (François Truffaut: Jules és Jim; Bacsó Péter: Szerelmes biciklisták).

A kerékpár minden embernek mozgásszabadságot hoz, ezért annak idején nagy szerepe volt a nők társadalmi emancipációjában, sőt frivol értelmezések szerint szexuális önállóságuk kivívásában is (Alan Parker: Promenád a gyönyörbe). E szerepét egyébként még ma is betölti Iránban és más nőelnyomó társadalmakban (Marzieh Meshkini: A nap amikor nővé váltam). A gyerekek számára az első közlekedési eszköz, mellyel önállóan felfedezhetik életterüket, kialakíthatják saját társadalmukat, elkezdhetnek rivalizálni a felnõttekkel (Steven Spielberg: E.T.; Brian Trenchard-Smith: BMX banditák). De általában véve is a kicsik és elesettek harci járműve az elnyomók ellen, például a városi közlekedés agresszív autóáradatával birkózó biciklis futároknál (Briand: 2 másodperc; Thomas Michael Donnelly: Ezüstkerék), vagy konkrétabban a megszállók ellen szervezkedő francia partizánoknál vagy az orosz túlerővel szembesülő finn katonáknál (Bertrand Tavernier: Menlevél;  Saarela: Előőrs).

Mint azt a drótszamár és a KRESZ konfliktusos viszonya is mutatja, a kerékpáros mozgásszabadság anarchizmusba csábíthatja a biciklistákat, akik gyakran saját maguk döntik el, hogy vitán felül környezetbarát közlekedési módjuk mely autósokra kitalált szabályok tiszteletét teszi számukra fakultatívvá. Nem véletlen, hogy a Tilos Rádió kereszténygyalázás miatt elhíresült műsorának a címe is Biciklis Század volt.

Az ökoanarchizmusnál jobban izgatja a filmesek fantáziáját az ökodiktatúra, amikor is az egészség és a környezet ügye az emberi szabadságot korlátozó tényező válik. A tökéletes álomváros-valóságshowból kitörni próbáló Truman cinkos felesége és börtönőr-polgártársai biciklit és tömegközlekedést használnak (Peter Weir: Truman Show), Kellogg doktor múlt század eleji egészségőrületben tobzódó szanatóriumában (Parker: Promenád a gyönyörbe) pedig az áltudományos gyógyítógépek arzenáljának része a kerékpár a kezelés alól egyetlen páciens sem menekülhet.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2004/08 18-19. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1976