KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/július
MAGYAR MŰHELY
• Tóth Péter Pál: A képmutatás kora Dokumentumfilm és kreativitás
DROGFILMEK
• Géczi Zoltán: Fehér por Kokainkrónikák 1912–2010
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: Háztájiból nagyüzem Beszélgetés Grunwalsky Ferenccel
• Zalán Vince: A játékból születhetnek jó filmek Beszélgetés Szoboszlay Péterrel
• Muhi Klára: Értő bámészkodás Aniráma
MAGYAR FILM
• Mátyás Péter: Hírös képek Dizseri Eszter: A kecskeméti rajzfilmstúdió
OROSZ SCI-FI
• Wostry Ferenc: Moszkva nem hisz a könnyeknek Timur Bekmambetov fantasztikus filmjei
• Pintér Judit Nóra: Nosztalgia és trauma Tarkovszkij Solarisa
• Roboz Gábor: Na’vik mindenütt Az Avatar mintái
KALANDOK DIGITÁLIÁBAN
• Beregi Tamás: Konzolhuszárok A videojáték és a film
• Csordás Attila: Végtelen történetek Trailer és pixel
DROGFILMEK
• Jankovics Márton: A megvilágosodás rabszolgái Drogfilmek
KALANDOK DIGITÁLIÁBAN
• Sepsi László: Digitális öröklét A kortárs fantasy és a CGI
SPORTMOZI
• Schreiber András: Virtuális testmozgás Sport a számítógépen
• Baski Sándor: Fociláz Futball és film II.
TELEVÍZÓ
• Kemenes Tamás: A dobozember Tévé a köztereken
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Amikor a vörös farok csóválja Udine
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Amerikások Hunky Blues
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Foglalkozása: elbeszélő Robert Harris: A szellemíró
MOZI
• Vajda Judit: Szarul állnak a dolgok
• Klág Dávid: I Love You Philip Morris
• Kolozsi László: Semmit magamról
• Zalán Márk: Egy másik ember
• Forgács Nóra Kinga: Mediterrán finomságok
• Pápai Zsolt: Mártírok
• Tüske Zsuzsanna: Újrakezdők
• Alföldi Nóra: Szex és New York 2
• Varró Attila: Marmaduke
• Baski Sándor: Shrek 3D
• Roboz Gábor: Toy Story 3
• Sepsi László: Drágán add a rétedet
DVD
• Alföldi Nóra: A szív bajnokai
• Teszár Dávid: Szentjánosbogarak sírja
• Pápai Zsolt: Délutáni szerelem
• Nevelős Zoltán: Invictus – A legyőzhetetlen
DROGFILMEK
• Varró Attila: Filmkémia LSD és drugsploitation

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Magyar film

Akna a presszóban

Hajnóczy Péter

 

Kínos perceket szerzett egyik este Budapesten a XII. Lékai téri Randevú eszpresszó vendégeinek egy ittas férfi. Fél kilenc óra tájban tért be az eszpresszóba Szalisznyó József 40 éves segédmunkás, aki egy XI. kerületi társasház-építkezésnél dolgozik, ahol egyben éjjeliőr is.

Szalisznyó – mint kiderült – előzőleg a Búfelejtő vendéglőben szórakozott. Mint később a rendőrségen elmondotta, a vendéglőből kapatosan munkahelyére ment, és aktatáskájába tette azt a második világháborúból visszamaradt, rozsdás szárnyasaknát, amelyet hetekkel ezelőtt ásás közben talált.

A Randevú eszpresszóban leült az egyik asztalhoz és egy üveg sört rendelt. Miután megitta, aktatáskájából kivette az aknát, és a vendégeknek mutogatni kezdte. Az aknás férfi meglehetősen nagy riadalmat keltett a vendégek körében, akik közül többen azonnal fizettek és távoztak. Szalisznyó az aknát visszatette a táskájába.

Az üzletvezető ekkor leült Szalisznyó mellé, s amíg szóval tartotta, két fiatalember kivette az aknát a táskájából, s közben értesítették a rendőrséget. Néhány perc múlva már az URH-s rendőrjárőr kocsijában ült Szalisznyó, és a XII. kerületi rendőrkapitányságra került. A szárnyasaknát tűzszerészek vitték el. Kijózanodása után Szalisznyó nem akart emlékezni a történtekre. Ügyében még tart a vizsgálat.

B. Ö.

 

Népszava, 1973. január 26. (péntek)

 

 

 

 

Kideríteni: mikor történt az „eset”.

Szalisznyó József: munkahely: XI. ker. „társasház-építkezések”; (másodállásban?) ugyanott éjjeliőr is.

Munkatársai, főnökei szerint, „milyen embernek” ismerték Szalisznyó Józsefet?

Ha van családja, felkeresni a családot, magnóval, lehetőleg minél kevesebb kérdést feltéve „hagyni, hogy beszéljenek”, még akkor is, ha „eltérnek a tárgytól”.

Randevú-presszó – „magnós módszer”. Pincérektől megkérdezni, volt-e törzsvendég tanúja a történteknek? (Tanúkat felkutatni, akik fizettek és távoztak. Tanúkat felkutatni, akik nem fizettek, mikor Sz. J. elővette az aknát. Volt-e olyan személy, aki nem fizetett, de távozott, mert az életét féltette?)

A Kombinát dolgozói. Fodrászat, stb. Miért maradtak a helyszínen, mikor tudomást szereztek az aknáról?

Randevú-presszó: Ki értesítette a rendőrséget? Mikor (pontosan!) érkezett a rendőrség, s mikor a tűzszerészek? Az intervallum „alatt” ki vigyázott az aknára, és milyen módon? Hozzányúlt-e valaki egyáltalán?

Kideríteni: Sz. J. mikor találta az aknát, miért rejtegette (és hol, milyen módon) „hetekig”, volt-e valami „célja” az aknával, és ha igen, mi volt ez a cél?

Kideríteni: A tanúk, rendőrség stb. véleménye szerint milyen „fokú” volt Sz. J. ittassága? Ha részegnek találtatott, miért szolgálták ki? A presszó melyik részén, melyik asztalnál történt az „eset”?

„Diszkréten” kideríteni: Azok a vendégek adtak-e borravalót, akik „fizettek és távoztak” az akna láttán?

Kideríteni (szakértő révén): Ha az akna felrobban, kb. mekkora kárt tehetett volna a Kombinátban (autóbuszgarázs, autóbusz végállomás, 4, 104, 2, 2Y), esetleg a környező lakóépületekben?


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1998/12 21. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3884