KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/augusztus
CANNES
• Schubert Gusztáv: Kóbor lelkek Cannes
• Nánay Bence: Az utolsó szürrealista Weerasethakul stílusa
• Nánay Bence: Az utolsó szürrealista Weerasethakul stílusa
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: Tisztább ambíciókkal Beszélgetés Kőrösi Zoltánnal
HOPPER
• Nevelős Zoltán: Nincs esélyed Dennis Hopper, a filmrendező
• Kubiszyn Viktor: Az őrület csúcsain Dennis Hopper, a színész
KÖNYV
• Bikácsy Gergely: Halálkamaszok Pier Paolo Pasolini: Utcakölykök
VAD KÖLYKÖK
• Orosdy Dániel: Pokolfattyak Vad kölykök a mozivásznon
• Alföldi Nóra: A lányok nem sírnak
ISKOLAFILM
• Sepsi László: A katedra árnyéka Tanárok filmen
• Barkóczi Janka: Tanult reménytelenség Magyar iskolafilmek
AKCIÓMOZI
• Géczi Zoltán: Tekerd vissza, haver! A ’80-as évek akcióhősei
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Élményközvetítés Kommentátorok a focivébén
HATÁRSÁV
• Palotai János: Filmfestmények Kovásznai-kiállítás
KRITIKA
• Gyenge Zsolt: A ragaszkodás kórképe Patrice Chéreau: A hajsza
KÖNYV
• Varga Zoltán: A Hitchcock-vászon titkai Hitchcock – Kritikai olvasatok
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Rossz vér Thomas Cobb: Crazy Heart
• Pápai Zsolt: Delirált remény Scott Cooper: Őrült szív
MOZI
• Pápai Zsolt: Hét perc a Mennyországban
• Varró Attila: Mr. Nobody
• Kolozsi László: Élek és szeretek
KRITIKA
• Szabó Noémi: Alkonyat 3: Napfogyatkozás
MOZI
• Vajda Judit: Kéjjel-nappal
• Forgács Nóra Kinga: Szívrablók
• Vörös Adél: Nagyfiúk
• Zalán Márk: Levelek Júliának
• Sepsi László: A Szupercsapat
• Roboz Gábor: Az utolsó léghajlító
KRITIKA
• Baski Sándor: A kilencedik légió
MOZI
• Barkóczi Janka: Bűn és büntetlenség
DVD
• Pápai Zsolt: Halálos tézis
• Sepsi László: Marsbéli krónikák I–III.
• Alföldi Nóra: Két kopper
• Varró Attila: Gyilkosok szentélye

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kóma

Az orvosok dilemmája

Matos Lajos

 

Robin Cook New Yorkban született és a Columbia egyetemen szerezte meg orvosi diplomáját. Sok tudományos dolgozatot írt, kiváltképp kedvenc időtöltésének, a könnyűbúvár sportnak orvosi vonatkozásairól és jelenleg a világ elismerten legjobb egyetemén, a Harvard University-n szemészetet oktat. E tiszteletreméltó elfoglaltság mellett regényeket ír: a Kóma 1977-ben jelent meg, Szfinx című, újabb írásából nagyrészt a MAFILM műtermeiben forgatták a hasonló című filmet 1980-ban. A Kóma a magyar olvasóközönség számára is jól ismert; a Rakéta regényújság közölte némileg rövidített változatban.

Michael Crichton tudományos karrierje is igen jól kezdődött: a Salk Intézet munkatársa volt. Igaz, megdolgozott az oklevélért – néha napi 10 000 szót is papírra vetett, hogy tudományos-fantasztikus regények írása révén orvos lehessen. Az Andromeda törzs című regényéből nagysikerű film készült és Crichton otthagyta a medicinát, majd saját forgatókönyvéből megrendezte a Nyugatvilág című filmet. A Nyugatvilág egyetlen gigászi angolpark, ahol a vendég római lakomán mulatozhat, vagy bátor seriffként jól programozott robot-banditákat lőhet halomra, tökéletes illúziót keltő, vadnyugati városkák utcáin, de az egyik robot keményen visszalő, ami elméletileg lehetetlen, a gyakorlatban viszont roppant kínos...

„Jó, jó – türelmetlenkedhet a nagyérdemű Olvasó – de mi köze van ennek a filmek világához?”

Természetesen annyi, hogy dr. Cook Kóma című írását dr. Crichton megfilmesítette, s most ez látható nálunk is a moziban.

A Kómában szereplő bűntény vérfagyasztóan ötletes: a gonosz sebész főorvos vezette bűnszövetkezet kisebb műtéti beavatkozásra kerülő, de egyébként egészséges, fiatal embereket az altatógépbe vezetett szén-monoxiddal megöl, helyesebben: soha fel nem tisztuló, mély eszméletlenségbe, kómába juttat, hogy veséjüket, szívüket, májukat szervátültetésre eladva gazdagodjék. A film híven követi a regény fordulatait, ezért részletes tartalmi ismertetése itt fölösleges. Érdemes viszont tanulmányozni a Kóma sikerének anatómiáját és kórtanát.

Crichton egyetlen lényeges változtatást hajtott végre az eredeti történeten: a regénybeli hősnő, Susan Wheeler második egyetemi évét befejező medika, ami igen valószínűtlenné teszi a históriát, mert ahhoz képest túlságosan tájékozott és túl sokat képes elérni a kórház még Amerikában is hierarchikus társadalmában. A film főszereplője viszont fiatal orvosnő, ami logikusan megmagyarázza szinte állandó összeütközését a tekintélyüket fenyegettetve érző, idősebb kollégákkal és azt, hogy ha nehezen is, de módja van kibogozni a rejtélyt, például: megkapni a számítógép memóriájában tárolt kórbonctani adatokat. Susan tényleg a mozi kizárólagos középpontja és Geneviève Bujold alakítása méltó a kitűnő szerephez. Érzékeny, kifejező arca különös ellenpontja a kórházi környezet gépekkel telezsúfolt, teljesen elidegenedett világának és a néző őszintén félti, hiszen szép, fiatal és ráadásul még igaza is van. Mellette a férfipartner, Michael Douglas teljesen szürkének tűnik, az ördögi főorvos, a veterán Richard Widmark pedig úgy hat nagyvonalúan berendezett, tágas dolgozószobájában, mint egy tisztességben megőszült honatya, aki legfeljebb néhány apróbb szabálytalanságot engedett meg magának az elnökválasztás viharaiban.

Crichton regényeinek végén sohasem tagadja meg az egykori kutatóorvost: hosszú irodalomjegyzéket ad meg, ahol az olvasó ellenőrizheti a mese valós hátterét, és ha akarja, kiegészítheti tudományos ismereteit az adott témára vonatkozóan. A film végén ugyan nem szerepel filmográfia, de a néző itt is meglehetősen világos utalásokat kap a fölhasznált filmtörténeti idézetekről, valamint rendezői példaképekről.

A Nyugatvilág kocsmajelenetei egyértelműen a kiváló western-szakértő, Sam Peckinpah stílusában készültek. Az újra és újra ismétlődő, lassított felvétellel szemléltetett tömegverekedések azonban ott még inkább lefékezték a cselekményt, mintsem érdekessé tették volna azt. A Kóma viszont az izgalom legnagyobb mesterének, Alfred Hitchcocknak a hatását mutatja. Crichton gyors felfogású tanítványnak bizonyul. A jól kiegyensúlyozott jelenetek, az izgalom ügyes fokozása, a horror-elemek szerves beilleszkedése a fokozatosan fölpörgő cselekménybe mind-mind azt igazolja, hogy Crichton igyekszik követni mesterének példáját.

A Kóma Hitchcock filmjeihez képest egyetlen területen marad el és ez a bűn lélektani hátterének ábrázolása. Sir Alfred minden munkájában aprólékos pontossággal, tünetről tünetre haladva építette fel a bűncselekmény pszichológiai okait, jóval a viktimológia elveinek leírása előtt, sokszor ábrázolta azokat a mélylélektani rugókat, melyek eleve megszabják, hogy valaki potenciális áldozat-e, vagy sem. Cook és Crichton doktorok dilemmája – többek között – az lehetett, hogy organikus ideggyógyászati taníttatásuk, analitikus lélektani magyarázatoktól eredendően viszolygó, az átlagos orvosi szaktudást messze meghaladó tudományos képzettségük miatt igyekeztek elkerülni azokat a helyzeteket, melyek Hitchcocknál is gyakorta vulgárfreudista esetismertetés formájában próbálták megértetni a bűnügyet – igaz, mindig igen logikusan és szuggesztív módon.

Ha Freud megnézhetné a Hitchcock-életmű őrültjeinek és pszichopatáinak cselekedeteit, s a filmekben adott magyarázatokat, biztosan sokszor egyetértően bólogatna; a bonyolult és színes hitchcocki figurákhoz képest a Kóma professzora igen középszerű megalomániás, még akkor is, ha a technika és a modern kor lehetőségei miatt a gyilkolás nála nagyipari és tudományos módon folyik.

A Kóma képi gazdagsága főleg az „élőhalottak” tárolására épített Jefferson Intézetben játszódó jelenetek közben érvényesül. Ezeket külön operatőrcsoport fényképezte Gerald Hirschfeld vezetésével. A lilás fényben úszó, csövekre és drótokra függesztett testek szürrealista látványa valószínűleg sokak számára lesz maradandó élmény, akár különös fényképészeti teljesítményként, akár a sokféleképpen tönkretehető jövő riasztó lehetősége gyanánt marad meg az emlékezetükben.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/07 24-25. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7393