KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/október
BLOG
• Wostry Ferenc: A kiúttalanság történetei Cinefest 7.
• Baski Sándor: Tablóképek Ká-Európából CinePécs 2010
KÖZELJÖVŐ-FANTÁZIÁK
• Kömlődi Ferenc: Közeljövő-képek Poszt-cyberpunk a XXI. század első évtizedében
• Kubiszyn Viktor: Háló által homályosan Virtuális közeljövő
MALICK
• Hlavaty Tamás: Az égig érő fa Az élet fája
ÁLOMMOZI
• Jankovics Márton: Kamera a tudattalanban Álomfilmek
• Lovas Anna: Álmok a negyedik falon túlról Satoshi Kon
• Géczi Zoltán: Álomterror Satoshi Kon: Paprika
FRANCE NOIR
• Géczi Zoltán: Marseille-i éjszakák Francia krimi 2000–2010
• Ádám Péter: A metropolis démona Ős-noir: Fantômas-sorozat
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Színésztükör Kállai Ferenc
PORTRÉ
• Zalán Vince: Kisvárosi víkendek Ivan Passer másfél cseh filmje
FILMISKOLA: A MONTÁZS
• Vincze Teréz: Tér-idő-gondolat Vágás és montázs
• Vincze Zsuzsanna: Filmek újratöltve Tévére vágva
• Varga Balázs: Folytonossági hiányok Az ugró vágás
TELEVÍZÓ
• Klág Dávid: Kentucky cowboy A törvény embere
KRITIKA
• Pápai Zsolt: Posztforradalmi jasszkorszak Kolorádó Kid
• Horeczky Krisztina: A boldog részünk Pina Bausch: Álomtánc
• Schreiber András: Egyik sír, másik nevet Juan José Campanella: Szemekbe zárt titkok
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi
FILM / REGÉNY
• Vajda Judit: Az ígéret megszállottja Ben Sherwood: Charlie St. Cloud halála és élete
• Szabó Noémi: Sekélyes sírhant Charlie St. Cloud halála és élete
MOZI
• Vajda Judit: Poézis – Mégis szép az élet
• Vajda Judit: Lourdes
• Forgács Nóra Kinga: A méz
• Zalán Márk: Minden rendben lesz
• Kolozsi László: Szeretők
• Ádám Péter: Dumas
• Vincze Teréz: Nők férfiak nélkül
• Roboz Gábor: Mission London
• Parádi Orsolya: Soul Kitchen
• Alföldi Nóra: Pancserpolice
• Sepsi László: A kaptár – Túlvilág 3D
• Baski Sándor: The Expendables – A feláldozhatók
• Varró Attila: Tolvajok városa
DVD
• Alföldi Nóra: A fantasztikus Róka úr
• Pápai Zsolt: A harcmező hírnökei
• Sepsi László: Mi a gond velem?
• Nagy V. Gergő: A köd

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A Fehér Lótusz Klánja

Géczi Zoltán

Hong Wending san po bai lian jiao (Clan of the White Lotus) – hongkongi, 1980. Rendezte: Lieh Lo. Szereplők: Lieh Lo, Chia Hui Liu. Forgalmazó: Black Mirror Kft. 95 perc.

 

A Shaw Brothers – az 1960-as évek közepén beinduló, két évtizeden át kitartó ázsiai harcművészeti hullám profil-meghatározó produkciós cégeként – vagy negyedezer mozit szentelt a pusztakezes és fegyveres küzdelem témájának. Az 1980-ban bemutatott A Fehér Lótusz Klánja nem a trend aranykorában, hanem annak alkonyán született; letisztult összegzés, a húsz év során felhalmozódott szakmai tapasztalat büszke demonstrációja, a stúdió egyik legragyogóbb ékköve.

Lieh Lo közel negyvenéves pályafutása során kétszáznál is több moziban játszott, a direktori széket azonban kevésbé érezhette komfortosnak, mert rendezésre ritkán ragadtatta magát – ötödik munkájához azonban csodás álomcsapatot válogatott össze. A címszerep hálás feladatát magára vállalta, opponensének pedig Chia Hui Liut (alias Gordon Liu) kérte fel, aki a Shaolin 36 próbatétele és a Dirty Ho filmekkel vált az 1970-as évek kultikus alakjává. A femme fatale figuráját a nem kevésbé zseniális, ifjú kora ellenére is rutinos Kara Huira bízta, és Lung Wei Wang, illetve Ching-Ching Yeung szerződtetésével teljesítette ki a stábot.

A dramaturgia és a kivitelezés a Shaw Brothers hagyományait követi, a vérbosszú, a testvériség, a harcművész szellemi és képességbéli fejlődésének bemutatása adja ki a cselekmény vázát (amely egyébiránt az 1977-es Executioners of Shaolin történetének folytatása) amelyet hosszú snittekben rögzített, mai szemmel nézve is rendkívül látványos küzdelmek teljesítenek ki. A sablonos dramaturgia önmagában még édeskevés volna az üdvösséghez, a hangkeverés minősége pedig 2009-ben mosolyt csalhat a néző arcára (a Shaw Brothers-filmeket némán forgatták, a hangsávok stúdióban készültek), ellenben embereink nem két hét alatt kitréningezett, a mindentudó digitális technológia nehéztüzérsége által megtámogatott nyikhajok. A színészek filmcsinálás iránti szenvedélye példaértékű: csupán belegondolni is gyötrelmes, mennyi edzés, mennyi motiváció és mennyi próba kellhetett ahhoz, hogy létrejöhessen egy ilyen színvonalú produkció.

A Fehér Lótusz Klánja klasszikus kung-fu szupersztárok parádéja. Lieh Lo lefegyverzően laza és elegáns, dinamikus és villámgyors; Kara Huinál jobb csaj aligha akadt a martial arts szakmában; Chia Hui Liu pedig korántsem érdemtelenül kapott tagságit a zsáner megkérdőjelezhetetlen bajnokainak klubjába. A Fehér Lótusz Klánjából bőségesen merítő Kill Bill második részében nem véletlenül Chia Hui Liu játssza el Pai Meit, a fehér üstökű kung-fu mestert, a titkos ötpontos szívrepesztő technika tudóját.

Extrák: Semmi.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/08 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9849