KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/december
PASOLINI / ANTONIONI
• Csantavéri Júlia: Ártatlanok Madarak és ragadozó madarak
• Pintér Judit: Botrányos őszinteség Nico Naldini: Pasolini élete
• Tornai Szabolcs: A meglepetés lépcsőfokai Antonioni filozófiája
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi
TRANSZHUMÁN JÖVŐ
• Kömlődi Ferenc: Utak Utópiába Transzhumanista kultúra
• Géczi Zoltán: A Prométheusz-vádirat Transzhumán manga/anime
ARTHUR PENN
• Pápai Zsolt: Hollywood Kis Nagy Embere Arthur Penn
EXPLOITATION
• Baski Sándor: A kacsintás esztétikája
• Varró Attila: Térhódítás Exploitation és 3D
ANGOLSZÁSZ KÉPREGÉNY
• Kovács Marcell: A kolosszusok árnyékában Új amerikai képregényfilmek
• Sepsi László: A pusztulás képkockái Stephen King képregényen
PASOLINI / ANTONIONI
• Dobai Péter: Szenvedély és ideológia Dialógus Pier Paolo Pasoliniről
• Pintér Judit: Szenvedély és ideológia Dialógus Pier Paolo Pasoliniről
• Szkárosi Endre: Szenvedély és ideológia Dialógus Pier Paolo Pasoliniről
ANGOLSZÁSZ KÉPREGÉNY
• Klág Dávid: A középszer ellen Scott Pilgrim a világ ellen
MAGYAR MŰHELY
• Varga Balázs: Tetten ért képek Új politikai dokumentumfilmek
• Gorácz Anikó: Szabadság tér Mindszenty-filmek
TELEVÍZÓ
• Deák Dániel: Dalolva szép a tévé Zenei tehetségkutatók
HATÁRSÁV
• Horeczky Krisztina: És megteremté a Nőt Martin Munkácsi-kiállítás
KÖNYV
• Gyenge Zsolt: Román hullámlovasok Gorácz Anikó: Forradalmárok
• Szabó Ádám: Új utakon Fejezetek a brit film történetéből
MOZI
• Gyenge Zsolt: Menedék
• Fekete Tamás: Száguldó bomba
• Zalán Márk: Érzéki csalódás
• Sepsi László: Ördög
• Forgács Nóra Kinga: Sporthorgászat
• Baski Sándor: Call Girl
• Kolozsi László: Gyermekeim apja
• Vajda Judit: Szerelmes lettem
• Roboz Gábor: Megaagy
• Alföldi Nóra: Könnyű nőcske
• Vörös Adél: Ilyen az élet
• Varró Attila: Már megint te
DVD
• Gelencsér Gábor: Fotográfia
• Czirják Pál: Aranyember-gyűjtemény
• Pápai Zsolt: Kisvárosi rock’n’roll
• Alföldi Nóra: W.
• Martsa András: Bobby

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Magyar film

Jeles András

J. A. három mondata

Kovács András Bálint

Jeles András kiállítása a Vörösmarty moziban látható. Balassa Péter írása a kiállítás megnyitójára készült, Gelencsér Gábor, Forgách András és Kovács András Bálint cikke pedig a kiállítás katalógusa számára.

 

 

„Nincs semmi, ami jobban megzavarta volna a filmesek agyát, mint a „filmszerűség”

 

Jeles András filmjei: filmek. Nem filmszerűek. Nem valaki másnak vagy másoknak az elképzelései, nem teljesítenek semmilyen kívánalmat. Mindig valamilyen kívánalom margóján készülnek. De nem paródiák, hanem marginalizált konvenciók: „a dokumentarista játékfilm” (A kis Valentino), „a munkásfilm” (Álombrigád), „a nagy magyar irodalmi mű filmi adaptációja” (Angyali üdvözlet).

Bódy Gábor mindig a filmet kereste. A kifejezési formákat „marginalizálta”, vitte következetesen jelentésük legszélső határáig, hogy így próbáljon meg belőlük értelmet csiholni. Jeles az ellenkező irányból indult el: mindig a filmet próbálja meg lehántani a dolgokról. Bódy kívülről, a kiürült konvenciókon keresztül próbált meg befelé hatolni a jelentés felé, Jeles belülről, a jelentésből próbál meg kitörni, próbálj a átverekedni magát ugyanazon a kérgen. Ha Bódy tovább bírja, nem mentek volna el úgy egymás mellett, hogy legalább ne integessenek a másiknak.

A „filmszerűség” egy kor vagy ízlésvilág konvenciója. Megmondja, hogyan kell filmet készíteni, és nézni. Segítség dilettánsoknak és kiszikkadt kritikusoknak. Aki a filmszerűséget keresi, magát akarja korlátok közé szorítani. Bódy tudta ezt, és amikor valamit fölépített, rögtön le is rombolta. Jeles nem filmben gondolkodik, hanem spirituális képekben. Nem az egyes konvenciók hatalmát akarja megtörni, hanem a filmét mint matériáét, hogy megmutathassa a benne rejtőző szellemit.

 

„Megrázó paradoxon: ha a formán átüt önnön matériája, ha a médium legsajátabb kvalitásait tárja fel – akkor szinte kilép önnön lehetőségei köréből és egy idegen tartomány, egy másik művészeti ág nyelvéhez közelít.”

 

Jeles filmen színházat csinál, színházban filmet. A filmtörténet nagy pillanatai azok, amikor a film túllép önmagán, filmszerűtlenné válik, festészet, zene, irodalom, színház, performance vagy vallási rítus lesz belőle. A film akkor válhat művészetté, ha a hagyományos érzékelésformák szellemi terében tud mozogni. Egyébként csak az élet szerkesztett, rövidített megismétlése. A mai filmekkel az a baj, hogy a filmet mint hagyományt tekintik szellemi képnek, de j nincs koncepciójuk arról, hogy ez a hagyomány hogyan viszonyul a kultúra más dimenzióihoz. A francia új hullámosok jöttek rá arra, hogy a film is része immár a szellemi hagyományoknak, de azt is tudták, hogy ezt a helyet ki kell harcolni egy erős kulturális konvenciórendszerrel szemben. A mai filmek nem küzdenek semmiért és semmivel szemben. Nem félnek semmitől és nem akarnak semmit. Talán csak emlékezni és álmodozni szeretnek. Az összes elfojtással a hollywoodi pszichoterápiás osztály küzd meg. Hollywood vállalta magára összes elfojtott és beteges késztetéseink karbantartását. Az elmúlt évtizedben talán csak az angolok – Greenaway, Jarman, Davies, Frears – voltak képesek arra, hogy lelki bajaikról ne filmszerű képet alkossanak. Hogy fényképalbumot, festményt, színházat vagy karnevált lássunk, amikor hozzájuk megyünk moziba. Nem filmet akarunk látni, hanem filmen megjelenő álmot.

 

„Akik komolyan vonzódnak a filmhez, minden bizonnyal az elmúlás megalázottjai.”

 

Jeles alakjai nem tudják magukról, hogy semmik és megalázottak. Kétségbeesve küzdenek az életért egy olyan játékban, amelynek nem ismerik a szabályait, és amely minden fordulatnál becsapja őket. Jeles filmre viszi őket, hogy elmúlásuk megalázottsága -számukra anélkül fejeződik be az élet, hogy elkezdődött volna – a film örök visszatérésében kapjon enyhülést. A filmben vigasztalást találnak mindazok, akik számára az örökkévalóság csupán az életről szövögetett álmok végtelen sorozata. Akik számára minden egyes pillanat elmúlása végtelen csapás, mert ezáltal kielégületlenségük tetéződik, azok számára a pillanat visszahozásának lehetősége, az elmúlással űzött játék, amely megszüntet mindenfajta véglegességet (még ha ezzel relativizál is mindenfajta értéket), bódító csábítás.

Miért lett a hatvanas-hetvenes évek legtehetségesebb és legfrivolabb izraeli rendezője, Uri Zohár orthodox rabbi és égette el minden filmjét? Vajon ennyire elege lett a múló pillanatok előli állandó menekülésből? Vagy nem találta meg azt a hangot, amelynek segítségével épp ez a megalázottság lett volna megfogalmazható? Egy biztos: akik ezt igazán megértik, mind azon a határon vannak, még ha nem lépik is át, hogy örökre hátat fordítsanak a filmnek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1993/05 11. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1254