KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/február
FILM / SZÍNHÁZ
• Gelencsér Gábor: Filmszínpad Mozi a színházban
• Muhi Klára: A hazug nagymama meg a többiek Apacsok
VARGAS LLOSA
• Ardai Zoltán: Buja, kényes, hideg Mario Vargas Llosa-adaptációk
BUNUEL
• Szabó Z. Pál: „Az aranykor” mítosza Dalí és Buñuel kapcsolata
• Tornai Szabolcs: Szürrealista előgyakorlatok az éberséghez Luis Buñuel
JOHN WAYNE
• Varga Dénes: A vadnyugat hercege John Wayne és a hatvanas évek
• Nevelős Zoltán: Karakán emberek A félszemű
ARONOFSKY
• Szabó Ádám: Őrjítő vágy Darren Aronofsky
• Kovács Kata: Pszichobalett Fekete hattyú
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Kétdimenziós manőverek Anilogue
• Margitházi Beja: Animáció, nem imitáció Sylvain Chomet: Az illuzionista
TELEVÍZÓ
• Sepsi László: A bennem élő gyilkos Dexter-sorozat
• Kemenes Tamás: Alpári unalom Való Világ 4.
• Deák Dániel: Veszteni tudni kell 40 milliós játszma
FESZTIVÁL
• Gelencsér Gábor: Titkok, hazugságok Torino
KÖNYV
• Vincze Teréz: Láttatni a láthatatlant Marc Vernet: A hiány alakzatai
• Harmat György: Iskola a papíron Kelecsényi László: Álmodozók és megszállottak
KRITIKA
• Báron György: Téli mese A vágyakozás napjai
• Gorácz Anikó: A kripli Miklauzic Bence: Éji séták és éji alakok
• Vajda Judit: Csernobil és Isaura Az ügynökök a Paradicsomba mennek
MOZI
• Baski Sándor: Emberek és istenek
• Schreiber András: Három majom
• Vincze Teréz: A király beszéde
• Vajda Judit: Egy jobb világ
• Forgács Nóra Kinga: Szerelem, pasta, tenger
• Tüske Zsuzsanna: Az utazó
• Alföldi Nóra: New York I Love You
• Sepsi László: Párizsból szeretettel
• Vörös Adél: A dilemma
• Kovács Marcell: Zöld Darázs
• Csillag Márton: Gulliver utazásai
• Varró Attila: Boszorkányvadászat
• Pápai Zsolt: Követés
• Czirják Pál: Sodrásban
• Alföldi Nóra: Felhangolva
• Tosoki Gyula: Az élők és a holtak
DVD
• Martsa András: Pedig olyan csendes ember volt…
MOZI
• Kovács Marcell: Inferno – Pokol
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Franco Nero rendőrfilmjei

Kovács Marcell

Egy rendőrfelügyelő vallomása az államügyésznek (Confessione di un commissario di polizia al procuratore della repubblica) – olasz, 1971. Rendezte: Damiano Damiani. Szereplők: Franco Nero, Martin Balsam, Marilù Tolo. Forgalmazó: Wiamfilm. 101 perc.A szalamandra (The Salamander) – amerikai–olasz–angol, 1981. Rendezte: Peter Zinner. Szereplők: Franco Nero, Anthony Quinn, Martin Balsam. Forgalmazó: Wiamfilm. 96 perc.

A DVD borítójára választott kép félrevezető, az Egy rendőrfelügyelő vallomása az államügyésznek nem tartalmaz szexjelenetet. Damiano Damiani krimije a címéhez méltóan szikár és tárgyilagos. A hetvenes évek olasz rendőrfilmjének e rendhagyó korai képviselője lemond az olyan kötelező műfaji panelekről, mint az áratlan járókelőket is tizedelő utcai vérfürdő, a roncsderbivé fajuló autós üldözés vagy a filmenként legalább két meztelen női test látványa. Viszont a külföldi forgalmazást elősegítendő itt is szerepel amerikai színész, és a film témája ezúttal is a rendőri önbíráskodás. Csakhogy amíg a Piszkos Harry és a Bosszúvágy mintájára készült több száz (!) hasonló olasz mozi a rendőri túlkapásokat adottságnak tekinti, és a vad akciófilmes cselekmény ürügyéül használja, az Egy rendőrfelügyelő vallomása az önbíráskodáshoz vezető morális dilemmáról szól. A leginkább a Polip-sorozat rendezőjeként ismert Damiani filmjében az igazságszolgáltatásban vakon megbízó fiatal államügyész és a korrupció mindent behálózó szövevényét átlátó középkorú rendőrfelügyelő meggyőződése csap össze a lőfegyverek helyett, ám a hatás nem kevésbé drámai. Damiani a legjobbat tudta kihozni Neróból (Mint a bagoly nappal, Miért ölnek meg egy bírót?), ez a film azonban Martin Balsamé. Keserű felügyelője a képregény-karakterekhez szokott olasz rendőrfilm egyik legemlékezetesebb figurája.

A lemezen található másik mozi, a nálunk eddig A gyilkos szalamandraként ismert politikai krimi tükrében Damiani filmjének erényei még látványosabbak. A szintén Franco Nero és Martin Balsam kettősére épülő, pazar nemzetközi szereplőgárdát felvonultató hollywoodi-európai kooprodukció egy olaszországi katonai puccs megakadályozásának bugyuta meséje. Nero, az olasz rendőrfilm első számú csillaga kihúzott szemmel és a szokásos elánnal üldözi az összeesküvőket, az amerikai Peter Zinner rendezőtől azonban távol áll az olaszos vagányság, keménynek szánt autós üldözése ügyetlen utánzata csak az elvetemült talján belvárosi autócsatáknak.

Extrák: nincsenek. Viszont a borítón szereplő 4:3-as képaránnyal szemben mindkét film 16:9-re igazított.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/06 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10665