KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/július
SIDNEY LUMET
• Takács Ferenc: A rutin varázslója [RÉSZLET] Sidney Lumet 1924-2011
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: Filmrendszerváltás Filmesek az új filmgyártási struktúráról
• Pápai Zsolt: Fűzfapoéták és háztáji zombik Kísérleti és kisjátékfilmek
• Gorácz Anikó: Rabszolgasors Csicska
SIDNEY LUMET
• Orosdy Dániel: Árnyékvonal Gyöngyszemek a Lumet-életműben
• Pápai Zsolt: Sötétség és köd Harlemben Sidney Lumet: A zálogos
CIRKUSZFILMEK
• Szabó Noémi: Sátor-ponyva Cirkuszfilmek
• Sepsi László: Teleapokrif Carnivale – A vándorcirkusz
LATIN MOZI: MEXIKÓI ZSÁNEREK
• Géczi Zoltán: Két golyót a tábornok úrnak! Mexikói vadnyugat
LATIN MOZI: MEXIKÓ
• Varró Attila: Homo Luchador Mexikói szuperhősök
• Nevelős Zoltán: Embervadászat Vagyunk, akik vagyunk
DIGITÁLIA
• Szabó Z. Pál: A filmidő A 3D-mozi és a negyedik dimenzió keresése
ŐSESZTÉTIKA
• Bárdos Judit: A filmszem többet lát A korai filmelméletek
• Szíjártó Imre: A tizedik múzsa születése Karol Irzykowski
• Margitházi Beja: Ismeretlen ismerős A tizedik múzsa
TELEVÍZÓ
• Szabó Dénes: Gaga Horror Picture Show Sztár-imázs
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Árral szemben Udine
• Varga Balázs: Társadalmi térben Wiesbaden – goEast
KRITIKA
• Horváth Eszter: A lélek antropológiája Attenberg
FILM / REGÉNY
• Vajda Judit: Magányos és gyanakvó Saverio Costanzo: A prímszámok magánya
MOZI
• Tüske Zsuzsanna: Fair Game
• Pálos Máté: Amador
DVD
• Varga Zoltán: Wallace és Gromit: A teljes gyűjtemény
• Pápai Zsolt: Francia szépség
• Sepsi László: Állj mellém!
• Tosoki Gyula: Veronika meg akar halni
• Alföldi Nóra: Tigrisek földjén
• Vincze Árpád: Manolete
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

A Nyolcak nyomában; Átrajzolt film

Művészettörténet-írás kamerával

Palotai János

Szalay Péter kultúrtörténeti filmjei.

Minden a véletlenen múlik? Ha nem esik kútba a Szépmûvészeti Múzeum átépítése, s az emiatt támadt ûrben hiánypótlásként nem vándorol ide Pécsrõl a nagysikerû Nyolcak-kiállítás, és ha a szervezõk közül Shilling Sára nem dolgozott volna korábban Szalay Péter rendezõvel, most szegényebb lenne a kiállítás egy képpel.

Ennek felfedezésével kezdõdik a Nyolcak nyomába eredõ dokumentumfilm: belépnek a párizsi Julien Akadémia kapuján, ahol Czóbel Béla tanult, s a direktor elõkeresi az akt-rajzot, amivel a tanonc 1904-ben díjat nyert. A kép azóta már a pesti kiállítást gazdagítja, cáfolva, hogy Czóbel csak csendéletet csinált. (Lehet, hogy ebben szerepe volt Zsigmondi Boris portréjának is, aki a szentendrei remetét alkotás közben filmezte, amint kertje virágait festi.) A ’60-as–’70-es években az ilyen filmek is eljutottak a közönséghez. Most jó, ha egy kiállításon megnézhetjük, mint ez esetben, s a nagy katalógus kötet mellé odatehetõ a mozgókép, ami a korabeli miliõt is felidézi. Részesei leszünk a párizsi mûvészeti életnek, ahogy a kamera benyit a mûtermekbe, kávéházakba majd abba a lakásba, amelynek erkélyérõl Matisse festett. Vele együtt állított ki Czóbel. A tények, információk mellett a színeket és hangulatokat is igyekszik visszaadni a film. Eredetileg Nyergesújfalu lett volna külsõ helyszín, ahol Kernstok Károly élt és a csoport szellemi bázisa volt, de menetközben szereztek pénzt a Múzeum támogatása mellé. (A film 3 millió forintból 3 hónap alatt készült.) Párizsban a 17 tervezettbõl 12 helyen tudtak forgatni, az intenzívebb anyaggyûjtés okán két kamerával. A rekonstrukcióhoz archívokat is használtak: a szokásos századfordulós, világkiállításos Párizs mellett látjuk Gertrude Steint, a mûgyûjtõt, ahogy a magyar festõkrõl beszél, késõbb pedig Tihanyit bohémkodni.

A film csoportképet ad a nyolc festõrõl: Berény Róbertrõl, Czigány Dezsõrõl, Czóbel Béláról, Kernstok Károlyról, Márffy Ödönrõl, Orbán Dezsõrõl, Pór Bertalanról, Tihanyi Lajosról. Akik a 20. század elején a magyar festészet megújulását keresték. Ezt a film alkotói olyan szerkezet révén mutatják be, amelyben az életutak párhuzamai találkoznak, a szimultaneitás és kronológia csomópontokba sûrûsödik: Párizsban, majd a pesti kiállításokon. Ebben mûvészettörténészek: Barki Gergely, Passuth Krisztina, Shilling Sára, Rockenbauer Zoltán és Molnos Péter segítettek, õk a nagy katalógus kötetben is írtak. Fontos volt, hogy a filmesek arányt ne tévesszenek, a csoportképnél valaki középre kerülhet, más a szélére. Kernstok, a nyolcak szervezõjeként nagyobb szerephez jut a csoport életében – a filmben is, de kiterjed a figyelem a legtávolabb, Ausztráliába kerülõ Orbán Dezsõre, és a Nyolcak „vendégeire”: Fémes Beck Vilmosra, Lesznai Annára is. (Márffy képe halványabb a többinél. Tihanyi késõbbi francia absztrakt korszaka pedig lemarad.) A készítõk a mûemlékvédelem fontosságára is igyekeztek ráirányítani a figyelmet. Nagy Ernõ kamerája hosszan fókuszál a málladozó Kernstok villára és Lesznai Anna romos körtvélyesi kastélyára. Elõbbi, ha sikerülne EU-s támogatásból felújítani, az eredeti szellemének jegyében alkotóház lenne. Érdemes lenne folytatni A Nyolcak nyomábant más Párizst megjárt – és az ottmaradt – festõkkel, kivált az Európai Iskoláról (Anna Margit, Bálint Endre, Korniss Dezsõ és mások) szóló filmmel, monográfiával. Hiányzik a hazai neoavantgard nagy mozgóképes monográfiája is. (A film a kiállítás után is kapható a Szépmûvészeti Múzeumban.)

*

 A rendezõ másik munkája: az Átrajzolt film szintén mûvészeti fordulatot idéz fel, a résztvevõk emlékei alapján. Szavaikat filmrészletek hitelesítik. A nyitóképben „benne van” a lényeg: a Pannónia Stúdió szocreál épületének homlokzata „szabad” kézzel játékosan átrajzolva, festve átalakul, épp úgy, ahogy a Pannónia szoc-reklámokat készítõ stúdióból az animációs filmmûvészet mûhelye lett a ’60-as években. A korábbi „szabályos” rajzstílustól már az alapító Macskássy Gyulánál is látható az eltérés: együttmûködése a karikaturista Várnai Györggyel õt is megújította. A torz viszonyok – néhány alkotó sorsát is deformálták – kikövetelték az expresszív, groteszk, ironikus ábrázolást. Ami egyébként Szalaytól sem idegen, de e két filmjének hangvétele eltér korábbi dokumentumfilmjeitõl: a mûvészettel szembeni alázat mellé nem illik az irónia. A Pannónia történetét feldolgozó mû is csoportkép egy nagy generációról, amely kiszorult a magyar film újhullámából. Pedig szinkronban volt vele: az volt az aranykora a Stúdiónak is, amit ki mûhelynek, ki akváriumnak tart a visszaemlékezõk közül, ahol a levegõ ritkán ritkult, nem úgy, mint a filmgyári „sáncban”. (Bár veszélybe kerültek az ’50-es években és ’68-ban is, de a sorozataik – Mézga, Dr. Bubó, Vuk – megmentették õket.)

Az Átrajzolt filmet a Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon mutatták be. A sor remélhetõleg folytatódik, de Szalay e két filmjével már feliratkozott arra a listára, ami B. Farkas Tamástól Zsigmondi Borisig terjed.

A Nyolcak nyomában (2011). Rendezte. Szalay Péter. Kép: Nagy Ernõ. Vágó: Szalay Péter. Tudományos munkatárs. Barki Gergely, Schilling Klára. Kiadó: Szépmûvészeti Múzeum – 2008 Mûvészeti Szolgáltató Nonprofit Kft. Készítette: Da-da Film. 61 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/10 51-51. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10803