KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/március
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Tükröm, tükröm Filmszemle után
• Várkonyi Benedek: Emerenc királynő Beszélgetés Szabó Istvánnal
• Vincze Teréz: Ordítás és országimázs Magyarország 2011
• Pápai Zsolt: Júdás-napi fagy Drága besúgott barátaim
SZÍNÉSZPORTRÉ
• Kolozsi László: Ede elment Garas Dezső (1934–2011)
NŐK A FELVEVŐGÉPPEL
• Vincze Teréz: Nők a felvevőgéppel A mozi neme
• Kovács Kata: Celluloid örökösnők Filmrendező-lányok
• Alföldi Nóra: Beszélő fejek Polisse
• Tüske Zsuzsanna: Nő a volánnál Ida Lupino
TESTKÉPEK
• Kelecsényi László: A test szavai Utazás az érzékek birodalmába – 1. rész
• Pintér Judit Nóra: Test és tükör Cronenberg test-képei
MOZI
• Pálos Máté: Együtt az ég alatt
TESTKÉPEK
• Horváth Eszter: Beszéljünk a szexről? Veszélyes vágy
• Varró Attila: Kanossza Shame – A szégyentelen
ALEXANDER PAYNE
• Baski Sándor: Keserédes élet Alexander Payne filmjei
MESETERÁPIA
• Hirsch Tibor: Sorskönyv-mesék Mesefilmterápia – 2. rész
TELEVÍZÓ
• Varga Balázs: Családban marad Átok
• Schubert Gusztáv: Közös többszörös Társas/Játék
KRITIKA
• Barotányi Zoltán: Kirúgó mérkőzés Krízispont
• Huber Zoltán: Vissza az alapokhoz A némafilmes
• Gelencsér Gábor: Utazás Katatóniába Isztambul
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Grafománia és tipomágia Jonathan Safran Foer: Rém hangosan és irtó közel
MOZI
• Margitházi Beja: Aurora
• Vajda Judit: Bor, tangó, kapufa
• Forgács Nóra Judit: Szex felsőfokon
• Kovács Kata: Családban marad
• Barkóczi Janka: Szilvás csirke
• Baski Sándor: Az erő krónikája
• Alföldi Nóra: Az ördög benned lakozik
• Parádi Orsolya: Szingli fejvadász
• Roboz Gábor: Védhetetlen
• Sepsi László: Borotvaélen
• Nevelős Zoltán: Tirannoszaurusz
• Kovács Marcell: A bűn hálójában
• Tüske Zsuzsanna: Egy hét Marilynnel
• Varró Attila: Warrior
DVD
• Lichter Péter: A nyugtalanság kora
• Pápai Zsolt: Adėle H. története
• Tosoki Gyula: Vasököl
• Sepsi László: A fegyver éve
• Géczi Zoltán: Nagy Sándor, a hódító
• Varga Zoltán: A rettegés mélye
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi-relikviák

Nem is olyan régi idők

Sipos Júlia

Beszélgetés az idén tavasszal alakult Budapesti Mozitörténeti Alapítvány munkatársával, Vékás Magdolna fotóművésszel.

 

– Mióta fotózza a régi mozikat?

– A mozifényképezést 1978-ban kezdtem. Akkor a Fiatal Fotóművészek Stúdiójának tagja voltam, és évente kétszer beadhattunk ötleteket, hogy mit szeretnénk fotózni. Ennek a nyersanyagköltségét kifizette a Fotóművész Szövetség. Nekünk, kezdőknek ez nagy segítség volt, mi magunk soha nem tudtunk volna ilyen nagy munkához való nyersanyagot venni.

– Akkoriban még nem voltak veszélyben a mozik, nem volt szükség mentőakcióra.

– Igen, akkor még virágkorukat élték; kilencvenhatot fotóztam le közülük. Úgy kezdődött, hogy egyszer én léptem be elsőnek a Puskin moziba, és megfogott az üres tér hangulata, közönség nélkül is hatni tudott rám. Nem volt könnyű engedélyt szerezni, hogy lefényképezhessem, pontosan azért, mert nem a közönséggel együtt, hanem takarítás közben, vetítés előtt akartam megörökíteni. Végül is kollégám, Katona István segített kijárni, hogy FÖMO engedéllyel a többi mozit is fotózhassam.

– Mi történt ezzel az anyaggal?

– A Stúdió archiválta, s egészen a nyolcvanas évek elejéig nem történt semmi. Akkor a Diadal (azóta Tabán) mozi vezetője, Kalcsu Éva tudomást szerzett a képekről, és rendezett egy kiállítást a mozi előterében.

– A nyolcvanas években viszont már elkezdődtek a mozibezárások.

– Ezt a mozit közvetlenül a kiállítás után felújították, de ezzel egy időben megkezdődtek a tervszerű mozibezárások. Ekkor már tudatosan fotóztam a halálra ítélt mozikat Éva segítségével. Tudjuk, hogy vidéken is ez a sors vár rájuk, a budapesti mozitörténeti anyag azonban olyan hatalmas, hogy alig bírjuk feldolgozni, ezért sajnos vidékre még nem jutottunk el. Terveink között azonban ez is szerepel.

– Az alapítványnak jelentős archívuma van: fotók, tárgyi emlékek.

– Vannak moziszékeink, üvegtáblák, amelyek árjegyzéket és tájékoztató adatokat tartalmaznak, mozikat reklámozó plakátok, a pénztárakból bélyegzők, jegytartó fiókok, mozijegyek, régi képeslapok. Mozigépünk azért nincsen, mert egyszerűen nem tudjuk elhelyezni, tárolni.

– Mi vonzza az effajta „múlt-dokumentálásban”?

– A visszahozhatatlan hangulat: ha most nem őrizzük meg, hogy valaha milyen szék volt a Puskin, vagy milyen volt a Royal-szálló bálterme, ami később Royal-Apolló moziként működött, akkor ez örökre elvész.

Egyébként, komoly kutatómunka kellett ahhoz is, hogy a mozik névváltozásait nyomon követhessük. Csak egyetlen olyat találtunk, amely folytonosan őrizte a nevét, az Alkotást. A kedvenc mozim a Szabadság. Az újpesti metró építésekor zárt be, nagyon szép belső terei voltak, furcsa, homorú hatású tetőszerkezettel az előcsarnokban és hatalmas terekkel, amilyeneket ma már sehol nem találunk. A Sport mozi is bezárva áll. Visszakapta az egyház, nem tudni, mire fogják használni. Egy időben háromdimenziós mozi volt, zöld-piros szemüveggel kellett nézni a filmeket.

Mindegyik felvétel 1978-ban készült, a hetvenes évek hangulatát tükrözi: kevés reklám, nagy terek, régi presszógépek. A Corvin büféjében még látni, hogy a presszókávé 4.60 Ft-ba került.

Ezek a mozik, 3-400 főt fogadtak be, és a hatalmas előcsarnokban várakoztak a nézők. A büfében ettek-ittak, és nem a pattogatott kukoricahalmokon ülve néztük a filmeket. Ezeket a régi mozikat úgy tervezték, hogy az emberek szívesen töltsék itt az idejüket, a mostaniakat meg úgy, hogy „szaladj be, fogyassz, nézd meg a filmet, és jöjjön a következő fogyasztó-áradat”. A régi mozik inkább a kultúrát sugallták, a mostaniakban inkább az üzlet lényeg. Ez sajnos a filmekre is vonatkozik: 80%-ukra már akkor sem emlékszel, amikor kijöttél a moziból.

– A régi mozik mindegyike saját karakterrel bírt. Mi volt ennek a különbözőségnek a lényege?

– Attól függ, hol helyezkedtek el. A belvárosi mozik, a Puskin, az Uránia, a Filmmúzeum vagy a Bartók megőrizték a nagypolgári jelleget. A kis külvárosi mozik, mondjuk Újpesten a Fény vagy a Tétény, inkább családiasak voltak, nem csillogott-villogott a környezet, hanem otthonosságot sugallt. A Tétényben például egy nagy vaskályha állt. A lakótelepekhez kapcsolódó mozik a hatvanas években épültek hatalmas befogadóképességgel, mint a Szabadság, a Budafok, a Pest-Buda. Sok moziban a kor jeles művészeitől találunk alkotásokat, például az Alkotmány moziban egy kerámia domborművet láthatunk, a Pest-Budában pedig egy mozaikból készült térelválasztó falat. Ne felejtsük, hogy a Bauhaus idején is épült jó néhány mozi, és ezek ma is modernnek számítanak. A hatvanas évek dizájnja, a kagylófotelek, a tűlábú asztalok világa is felfedezhető a mozik előterében, a bevásárlóközpontok, a multiplexek viszont mind egyformák. Ez az amerikai típusú fogyasztói világ a terekben ugyanúgy tükröződik, mint a filmkínálatban, pedig jó volna néha egy-egy 1990 után forgatott orosz, román vagy cseh filmet is látni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2003/01 43. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2043