KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/július
MAGYAR PANTHEON
• Pintér Judit: Havasokon innen, búzamezőkön túl Szőts István centenáriuma
• Kelecsényi László: Hamis játékosok Ottlik-mozi
SPANYOLCSIZMA
• Sepsi László: Minden eladó Álex de la Iglesia
• Szabó Ádám: Valóságmágia Víctor Erice
• Huber Zoltán: Receptek előítéletek ellen Spanyolcsizma a Titanicon
WES ANDERSON
• Kovács Kata: Ahol a madár se jár Wes Anderson királysága
YOUTUBE-GENERÁCIÓ
• Farkas Gábor: Digitális delírium YouTube vs. Hollywood
WUXIA
• Géczi Zoltán: A háború művészete Stratégia és wuxia
STAND-UP KOMÉDIA
• Teszár Dávid: Dumaszínpad Kortárs amerikai stand-up comedy
• Baski Sándor: Hofi után szabadon Magyar stand-up
MOZIPEST
• Sípos Júlia: Loft kilátással Beszélgetés Kovács Dániellel
SPORTMOZI
• Hubai Gergely: Gyorsabban, magasabban, kamerával Az olimpia-filmek aranykora
MAMOULIAN
• Varró Attila: Művész és nyelvújító Rouben Mamoulian – 3. rész
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Fiatal film nézőt keres Linz – Crossing Europe
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: A fenséges valutaárfolyam Don DeLillo: Cosmopolis
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Párizsi esernyők Szerelem nélkül soha
MOZI
• Bata Norbert: Sleeping Beauty
• Vajda Judit: Bel Ami – A szépfiú
• Huber Zoltán: Kínai, elvitelre
• Barkóczi Janka: Szauna Párizsban
• Forgács Nóra Kinga: LOL
• Kovács Marcell: Piranha 3DD
• Alföldi Nóra: Én, a séf
• Roboz Gábor: Pride
• Zalán Márk: Harmadnaposok
• Tüske Zsuzsanna: Hófehér és a vadász
• Baski Sándor: Felültetve
• Varró Attila: Az orvvadász
• Sepsi László: Bikanyak
DVD
• Pápai Zsolt: Ragyogó napfény
• Kovács Marcell: Az embervadász
• Tosoki Gyula: Sunset Limited
• Géczi Zoltán: Akira Kurosawa: Álmok
• Huber Zoltán: Cinéma vérité
• Varga Zoltán: A párizsi mumus
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi Kálvin Kázmér és Hobbes Huba

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Fülledtség

Reservoir Girls

Turcsányi Sándor

Válassz engem! Szavazz rám! Vigyél haza egy éjszakára!

 

A videón forgalmazott filmek esetében az első vizsgálandó dolog mindig a választhatóság. Ha ugyanis nem feltétlenül a Véres késsel akarjuk tölteni azt a bizonyos forró éjszakát, mellesleg még most is csak száz-kétszáz forintért, akkor nagyon résen kell lennünk, hiszen e filmekről gyakorlatilag semmilyen írott információ nem áll rendelkezésünkre.

E művek előzetes (és utólagos) sajtója nulla, a forgalmazó belső használatra szánt katalógusában is csak az értelmezhetetlen egyénszöveg olvasható, ami aztán a kazettatok hátoldalára is rákerül. Csak azokról a filmekről tudunk valamit, amelyeket már játszottak a mozik is, de azokat, mire odaérünk, már kikölcsönözték, különben is megvoltak már nekünk egy multiplex utolsó sorában.

Fenti szempontok alapján a Fülledtség könnyen kínálkozó darab. Végül aztán csodálkozunk, hogy egészen mást kapunk, mint amit várunk. Két delejes tekintetű nőszemély a borítón, lenge ruhában, egyébként sztárjelöltek, egyik a Showgirlsből, másik Woody Allen Lövések a Broadway-n című filmjéből (mely szerepéért Jennifer Tillyt Oscarra is jelölték), plusz még a sokat sejtető cím: Fülledtség. Meleg dolgok tanúi lehetünk ezen az éjszakán.

Fülledtség, hát persze. Arról van szó, hogy két csaj összeszűri a levet, szexuális kapcsolatot létesítenek, majd két lihegés között megfújják a maffia pénzét, két milliót dollárban, úgy, ahogy van, ráadásul egy olyan filmben, melyben ki sem dugják az orrukat egy házból, lehetne akár színdarab is, még szép, hogy Fülledtség a címe, íme a bizonyság, a címadó bizottság nem csak baromságokon töri a fejét. Pedig dehogynem.

Szóval: Bound, miszerint összekötözve, meg hasonlók. A Wachowsky testvérek (egyébként a Sylvester Stallonétól és Antonio Banderastól hangos Bérgyilkosok forgatókönyvírói, ami persze nehéz eset, hiszen két-három feltűnően alacsony életkorú ínyencet leszámítva mindenki csak a tök csavarós akciófilmet látta benne) immár rendezőpárossá előlépve egy gyönyörű burleszket készítettek az egymásra utaltságról, az összegabalyodottságról, a ragaszkodásról. Arról, hogy kinn van a maffia, hülyék és gyilkosok, benn meg vagyunk mi, ravaszak, kiszámíthatatlanok és minden ponton sebezhetők, mint a nők. A világon semmi más dolgunk nincsen, csak úgy fészkelődni kötelékeinkben, hogy az annak is kényelmes, de legalább kibírható legyen, akit hozzánk kötöztek. Tudjuk, a sors... Ezzel együtt a Bound magyarítóinak az sem elég, hogy az egyik hős konkrétan összekötözve tölti a fél filmidőt egy gardróbban, de akkor ott fülledtség van, azt meg kell hagyni.

Burleszket emlegettünk, gyönyörűt, érzékenyét, mint a műfaj klasszikus darabjai, csak kevésbé harsányat, néhol kifejezetten rejtőzködőt. A bevezetés például, a hadak bemutatása, az C-film, trash movie, szemét a javából. Ahogy a két lány megismerkedik, létesít, miegymás, az csodálatos. Nincs egy természetes gesztusuk, egy őszinte szavuk, bénák és tehetségtelenek, de komolyan. Láttukra minden kisebbségvédő szervezet lehúzhatja a rolót, a „te is más vagy, ő sem különb a deákné vásznánál” apostolai villámgyors seppukut hozhatnak tető alá, a PC rövidítést azontúl csak a Pepsi Cola megjelölésére szabad használni, stb.

Alighogy túllépünk mindezen, következik az álorcátlan komédia, melyben halomra lövik egymást a népek, metszőollók kisujjra hajlanak, és mi össze vagyunk gabalyodva, de annyira, hogy már csak röhögni bírunk. A Fülledtség többet, jobbat mutat, mint amit ígért, ilyen film idén nem is nagyon járt videótékáinkban. És akkor még egy büdös szót sem szóltunk Quentin Tarantinóról. Direkt.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1997/09 57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1581