KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/augusztus
KORTÁRSUNK, SHAKESPEARE
• Takács Ferenc: A zseni és a stróman Shakespeare a filmvásznon
• Schubert Gusztáv: Rögtön jövök S.Ö.R. – Shakespeare Összes Rövidítve
• Varró Attila: Shakespeare-zsánerek
• Hubai Gergely: Shakespeare-zsánerek
• Szabó Noémi: Shakespeare-zsánerek
• Bocsor Péter: High-tech gyűlölet Coriolanus
MARSBÉLI KRÓNIKÁK
• Orosdy Dániel: „Mesemondó volt” Ray Bradbury
• Várkonyi Benedek: Földönkívüli képmásaink Beszélgetés Lukács Bélával
CHRISTOPHER NOLAN
• Huber Zoltán: Privát Batman Nolan avagy a szerzőiség
PUNKFILMEK
• Ardai Zoltán: Nyitott smink Last Call – Dresden Dolls
• Szőnyei Tamás: Pogo a könyvespolc előtt A film és a magyar punk
MAGYAR PANTHEON
• Kelecsényi László: Becs és dics Az Örkény-mozi
KÖNYV
• Forgách András: Visszaigazulás Kővári Orsolya: Árnyékvilág – Tarr Béla-retrospektív
FILMISKOLA
• Gelencsér Gábor: Az emlék: más Történelmi múlt idők
FRANCIA ÚJ RAJ
• Ruprech Dániel: Fáradhatatlan szerelmeskedők Az új francia film
• Horváth Eszter: Mintapolgárok és lázadók Titanic: Francia zátonyok
FILM / REGÉNY
• Bayer Antal: Szenvedély, gyengédség, unalom Beigbeder, a regényíró
• Sepsi László: Gyógyír szívfájdalomra Frédéric Beigbeder: A szerelem három évig tart
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Tengermelléki filmhelyzet Gdynia 2012
MOZIPEST
• Sípos Júlia: Város a részletekben Beszélgetés Finta Sándor építésszel
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Ha nincs dráma, akkor csinálunk Foci EB
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Török filmhét

N. N.

 

Augusztus 21. és 27. között török filmhetet rendezett a MOKÉP. A programban Ömer Kavur Könyörtelen út, Zeki Ökten Visszatérés és A birkózó, Serif Gören A bába és Halit Refig Alev, Alev! című filmje szerepelt. Az összeállítás tanúsága szerint a török filmművészetet továbbra is a társadalmi kérdések iránti fogékonyság jellemzi.

Ömer Kavur rendezőként és szervezőként is a török új hullám meghatározó egyéniségei közé tartozik. A 60-as években Párizsban tanult újságírást és filmrendezést. Ez idő tájt többek között Alain Robbe-Grillet és Bryan Forbes munkatársa volt. Az 1983-as török filmhéten már láthattuk egy filmjét (Keserű szerelmi történet). A Könyörtelen útban egy, az NSZK-ból hosszú évek múltán hazatérő kainionos szembesül a nyomorúságos törökországi viszonyokkal. Megpróbál segíteni züllésnek indult barátján és annak széthulló családján, de jóakaratáért kis híján az életével fizet.

Zeki Ökten színész-rendező már ismerős lehet a magyar mozinézők számára: A nyáj című filmjét nálunk is bemutatták. A Visszatérés a keleti határvidéken játszódik. Főhőse katonakorában lelő egy csempészt. Tette leszerelése után sem hagyj a nyugodni; hogy jóvá tegye bűnét, feleségül veszi áldozata özvegyét. A birkózó a szegénységből való kiemelkedés esélyeit vizsgálja. Serif Gören nevét Az út (Yol), a Yilmaz Güney instrukciói alapján készített cannes-i nagydíjas film sikere tette ismertté. A bába, akárcsak a Yol egyik epizódja, a világtól irgalmatlanul hosszú téllel és évszázadok óta fel nem engedő rideg szokásokkal elzárt Anatóliába vezeti el nézőit. Halit Refig filmje (Alev, Alev!) egy szegénységben elhagyott, de meggazdagodva hűtlen kedvesén bosszút álló nő történetét dolgozza fel.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1986/11 64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5688