KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/november
A 007-ES MODELL
• Huber Zoltán: A kém, akit szeretünk Bond-imázs
KRITIKA
• Alföldi Nóra: Nápoly felett az ég [FEBRUÁRTÓL] Matteo Garrone: Reality
MAGYAR MŰHELY
• Kovács Bálint: Megtalálni a kulcsot [FEBRUÁRTÓL] Beszélgetés Ujj Mészáros Károllyal
KRITIKA
• Pintér Judit Nóra: Haneke poklai Michael Haneke: Szerelem
GENGSZTER-KÓD
• Varró Attila: Vad bandák [FEBRUÁRTÓL] Retró-gengszterfilmek
• Pápai Zsolt: Törpe cézárok [FEBRUÁRTÓL] Elfeledett klasszikus gengszterfilmek
TONY SCOTT
• Varró Attila: Robotpilóták [FEBRUÁRTÓL] Kultuszmozi: Top Gun
KRITIKA
• Vincze Teréz: Vicces, de nem nevetünk [FEBRUÁRTÓL] Ulrich Seidl: Paradicsom: Szeretet
A 007-ES MODELL
• Szabó Ádám: Otthagyni a Nőt [FEBRUÁRTÓL] James Bond és a Kényelemhányados
CHRIS MARKER
• Bikácsy Gergely: Utópia-macskák [RÉSZLET] Chris Marker (1921-2012)
KRITIKA
• Margitházi Beja: Lombtalan álmok [FEBRUÁRTÓL] Vancsó Zoltán: Álomvölgy
PSZICHOTHRILLER
• Varga Zoltán: Lélekmélyi alvilág [RÉSZLET] A pszichothriller
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: Motorizált gengszterék [FEBRUÁRTÓL] urt Sutter: Kemény motorosok
A 007-ES MODELL
• Hirsch Tibor: Bond színeváltozásai A 007-es szabvány
• Hubai Gergely: Dum-di-di-dum-dum [FEBRUÁRTÓL] Bond-zenék
TONY SCOTT
• Sepsi László: Ellenőrzött vonatok Tony Scott (1944-2012)
CHRIS MARKER
• Bíró Yvette: Az idő spiráljában Chris Marker: Nap nélkül
MAGYAR MŰHELY
• Kelecsényi László: A többi néma csend? Krúdy Gyula mozijában
PSZICHOTHRILLER
• Varró Attila: Kettős hatás Amíg alszol
• Csiger Ádám: A könyörtelen színház Az art-giallo
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: A dózse rinocérosza Velence
MARILYN
• Ádám Péter: A védtelenség diszkrét bája Marilyn Monroe 2. rész
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: Motorizált gengszterék Kemény motorosok
KRITIKA
• Margitházi Beja: Lombtalan álmok Álomvölgy

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Szeleburdi svéd család nyaral

Kovács Kata

Sune i GreklandAll Inclusive – svéd, 2012. Rendezte: Hannes Holm. Írta: Anders Jacobsson, Sören Olsson. Kép: Mats Axby. Zene: Adam Norden. Szereplők: William Ringström (Sune), Morgan Alling (Rudolf), Anja Lundkvist (Karin), Hanna Elffors Elfström (Anna). Gyártó: Eyeworks Film. Forgalmazó: Anjou Lafayette. Szinkronizált. 90 perc.

Csakúgy, mint Bálint Ágnes ifjúsági regényét, A szeleburdi családot, a nyolcvanas évek óta futó, több mint két tucat kötetet számláló svéd Sune-könyvsorozat bolondos famíliájának kalandjait is számos filmes feldolgozás örökíti meg. Ezek közül kettőt is jegyez Hannes Holm: a 2013-as családi moziban Anderssonék Olaszországba utaznak, a nálunk most forgalmazásba kerülő, 2012-es vígjátékban pedig az all inclusive nyaralások egyik paradicsomába, Görögországban repülnek. A rendező repertoárja korábbi tapasztalatait (Az utolsó vakáció, Egy a sok közül) hasznosítva a vakációs coming of age film kliséit és a hétköznapi kisember lázadásainak görbe tükrét egyaránt felvillantja, összességében azonban nem éppen fantáziadús mozgóképes feldolgozása Anderssonék nyaralós kalandtörténetének. Főképp félreértésekkel, gyermeteg csínytevésekkel és fizikai humorral igyekszik elszórakoztatni, holott a sok, egyenrangú komikus karakterben bőven volna még humorforrás. A család és a többi mellékszereplő akár emlékeztethet is a magyar szeleburdiakra, élen a kissé rugalmatlan könyvelő apával, aki számára a vakáció fő küldetése, hogy többért egyen a svédasztalnál, mint amennyit kifizetett. A bogaras szereplők közül ugyan Sune az ideális azonosulási pont, a filmben az ő gyerek-szemszöge kevéssé érvényesül, és noha a szöszke kisfiútól nem feltétlenül várnánk, hogy nyaralásának fő konfliktusa szerelmi jellegű, a filmből mégis kevéssé derül ki, mitől népszerű a rá épülő könyvsorozat mintegy harminc éve Svédországban. Ez a Szeleburdi svéd család összességében pedig éppen olyan olcsó és unalmas, mint egy all inclusive hét a görög tengerparton.



A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/04 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12153