KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/november
A 007-ES MODELL
• Huber Zoltán: A kém, akit szeretünk Bond-imázs
KRITIKA
• Alföldi Nóra: Nápoly felett az ég [FEBRUÁRTÓL] Matteo Garrone: Reality
MAGYAR MŰHELY
• Kovács Bálint: Megtalálni a kulcsot [FEBRUÁRTÓL] Beszélgetés Ujj Mészáros Károllyal
KRITIKA
• Pintér Judit Nóra: Haneke poklai Michael Haneke: Szerelem
GENGSZTER-KÓD
• Varró Attila: Vad bandák [FEBRUÁRTÓL] Retró-gengszterfilmek
• Pápai Zsolt: Törpe cézárok [FEBRUÁRTÓL] Elfeledett klasszikus gengszterfilmek
TONY SCOTT
• Varró Attila: Robotpilóták [FEBRUÁRTÓL] Kultuszmozi: Top Gun
KRITIKA
• Vincze Teréz: Vicces, de nem nevetünk [FEBRUÁRTÓL] Ulrich Seidl: Paradicsom: Szeretet
A 007-ES MODELL
• Szabó Ádám: Otthagyni a Nőt [FEBRUÁRTÓL] James Bond és a Kényelemhányados
CHRIS MARKER
• Bikácsy Gergely: Utópia-macskák [RÉSZLET] Chris Marker (1921-2012)
KRITIKA
• Margitházi Beja: Lombtalan álmok [FEBRUÁRTÓL] Vancsó Zoltán: Álomvölgy
PSZICHOTHRILLER
• Varga Zoltán: Lélekmélyi alvilág [RÉSZLET] A pszichothriller
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: Motorizált gengszterék [FEBRUÁRTÓL] urt Sutter: Kemény motorosok
A 007-ES MODELL
• Hirsch Tibor: Bond színeváltozásai A 007-es szabvány
• Hubai Gergely: Dum-di-di-dum-dum [FEBRUÁRTÓL] Bond-zenék
TONY SCOTT
• Sepsi László: Ellenőrzött vonatok Tony Scott (1944-2012)
CHRIS MARKER
• Bíró Yvette: Az idő spiráljában Chris Marker: Nap nélkül
MAGYAR MŰHELY
• Kelecsényi László: A többi néma csend? Krúdy Gyula mozijában
PSZICHOTHRILLER
• Varró Attila: Kettős hatás Amíg alszol
• Csiger Ádám: A könyörtelen színház Az art-giallo
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: A dózse rinocérosza Velence
MARILYN
• Ádám Péter: A védtelenség diszkrét bája Marilyn Monroe 2. rész
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: Motorizált gengszterék Kemény motorosok
KRITIKA
• Margitházi Beja: Lombtalan álmok Álomvölgy

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Száműzöttek

Géczi Zoltán

Fong yuk – hongkongi, 2006. Rendezte: Johnnie To. Írta: Yip Tin Shing és Seto Kam Yuen. Kép: Cheng Siu-keung. Zene: Dave Klotz és Guy Zerafa. Szereplők: Anthony Wong (Blaze), Francis Ng (Tai), Nick Cheung (Wo), Simon Yam (Fay), Suet Lam (Dagi), Roy Cheung (Kandúr). Gyártó: Milky Way Production. Forgalmazó: Másképp Alapítvány. Feliratos. 100 perc.

 

A Száműzöttek többszörösen visszaeső, hétpróbás veteránok koprodukciója. A hongkongi álomcsapat vezetője, Johnny To (Election, PTU, Triangle) a zsáner kortárs klasszikusa; immáron két évtizede vizsgálja játékfilmes eszközökkel a morális elkötelezettség és a férfibarátság dinamikáját a szervezett bűnözés erőszakkal és aljassággal telített közegében – 2006-os munkája pedig letisztult formában tárja a néző elé a műfaj markáns értékeit. A direktor ez alkalommal is gondosan válogatott, filmről-filmre visszatérő színészeire (Simon Yam, Nick Cheung, Roy Cheung, Francis Ng, Suet Lam) bízta a kulcsszerepek megformálását, a kamerát újfent Cheng Siu-keung mesteri kezébe helyezte, a forgatókönyvet pedig régi alkotótársától, Yip Tin-shingtől kölcsönözte.

A Száműzöttek cselekményének magva a triád iránti kötelezettség és a baráti lojalitás feloldhatatlannak tetsző konfliktusa: rutinos végrehajtók azt a feladatot kapják, hogy tegyék el láb alól régi bajtársukat, aki családi ügyek miatt elhagyta a szervezetet. A főnök utasításának önkényes felülbírálása mint opció szóba sem jöhet; antihőseink legfeljebb rövid haladékot adhatnak leendő áldozatuknak, hogy egy utolsó közös munkával megteremtsék rövidesen megözvegyülő felesége és kisded gyermeke anyagi biztonságát.

A pazar képekben elmesélt történet formanyelve végletekig stilizált, a film a heroic bloodshed esztétikai szabályait követi, tehát sármos, drága öltönyöket viselő gentlemanek lövöldöznek lassított snittekben, szuperközeliben lobbannak be a torkolattüzek, a testekbe csapódó golyók nyomán élénkvörös vérpermet száll. Johnny To ismét jelesre vizsgázik feszültségteremtésből, az összecsapások íve szépen felépített, a helyenként infantilis, másutt szofisztikált humor pedig új és kívánatos elemként színezi a néhol a western műfajával is kacérkodó mozit.

A Száműzöttek intelligens és látványos, elegáns és átgondolt, drámai erényekben bővelkedő munka a hongkongi triádfilmek mesterétől, ily minőségében pedig vitán felül a hónap egyik legfontosabb bemutatója a hazai filmszínházakban.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/10 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9148