KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/március
TERRORMOZI
• Géczi Zoltán: Az amazon háborúi Kathryn Bigelow
• Baski Sándor: Az elnök sorozata Homeland – A belső ellenség
FRIEDKIN
• Csiger Ádám: Portyán Hollywoodban William Friedkin
• Orosdy Dániel: Az elveszett cirkálás Kultmozi: Portyán
GÖRÖG ÚJ HULLÁM
• Pálos Máté: Idomított kutyák A görög újfilm
CHYTILOVÁ
• Zalán Vince: Chytilová „százszorszép” filmjei – 2. rész A harmadik jelentés
G-MAN FILMEK
• Pápai Zsolt: Szolgáló és védő gengszterek Klasszikus G-Man-filmek
• Varró Attila: Kész mozi Paul Lieberman: Gengszterosztag
• Sepsi László: Felnőni a feladathoz Gengszterosztag
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Önismereti tréningek Tévéhősök identitásválságban – 2. rész
KÖNYV
• Kelecsényi László: Godard – mindörökké JLG – Jean-Luc Godard dicsérete…
MOZIPEST
• Kolozsi László: Nekünk legyen mondva Nekem Budapest
HATÁRSÁV
• Nagy V. Gergő: Jeremy Deller – Mike Figgis: Az orgreave-i csata Gyógyhatás
KRITIKA
• Margitházi Beja: Az Ördög háta mögött Dombokon túl
• Horváth Eszter: A lét kerekén Horváth Eszter
• Margitházi Beja: Közel, Európában Agnieszka Holland: Olthatatlan; A város alatt
• Varró Attila: De, leányálom Spring Breakers – Csajok szabadon
• Huber Zoltán: Szép remények Tollbamondás
MOZI
• Baski Sándor: Az ígéret földje
• Forgács Nóra Kinga: Megtalált emlékek
• Tüske Zsuzsanna: Megtört város
• Árva Márton: Felhők felett
• Kovács Kata: Lenyűgöző teremtmények
• Huber Zoltán: Boszorkányvadászok
• Csiger Ádám: Erőnek erejével
• Vincze Teréz: A házban
• Roboz Gábor: Parker
• Géczi Zoltán: Született gengszterek
• Sepsi László: Die Hard – Drágább, mint az életed
• Vajda Judit: Személyiségtolvaj
• Varró Attila: Croodék
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
DVD
• Sepsi László: Batman: A sötét lovag visszatér 1–2.
• Pápai Zsolt: A robot és Frank
• Benke Attila: Hétköznapi emberek
• Géczi Zoltán: Az utolsó csavar
TERRORMOZI
• Barotányi Zoltán: Sötét helyek Amerika háborúban a terror ellen

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Vasemberek

Everest

„Mert ott van”

Nevelős Zoltán

Érkezés Katmanduba, túra az alaptáborig, technikai eligazítás – William Nicholson (Gladiátor) és Simon Beaufoy (Gettómilliomos) forgatókönyve biztos kézzel vezeti be a nézőt a történet világába, a földünk legmagasabb csúcsára szervezett kommerciális hegymászás hőskorába, amikor néhány fiatal profi hegymászó arra alapított vállalkozást, hogy amatőröket kísérgessen fel a Mt. Everestre. Miközben a Himalája-beli tájak lélegzetelállító felvételei 3D-ben kápráztatnak, és a nagyjából egyenrangúan híres színészek által alakított tucatnyi szereplő rokonszenvessé válik pár gyorsan megrajzolt vonással, felvázolják a magashegyi színtér, az utolsó szakasz, az ún. „halálzóna” játékszabályait is.

A rendezői karrierjét izlandi művészfilmekből és amerikai bűnfilmekből felépítő Baltasar Kormákur ezúttal a természet erőivel viaskodó ember témáját folytatja a Dermesztő mélység után, amely egy hajótörött halászról szólt, aki csodával határos módon partra úszott a fagyos tengerről. A fagyhalál közeléből visszatérés motívuma megjelenik az Everestben is, amely a hegyen 1996 májusában történt eseményeket dolgozza fel.

A természeti erőkön, a hegyen és a viharon túl emberi döntések is hozzájárultak a bekövetkező tragédiákhoz, de a tanulságok leszűrése most a nézőre vár. Kormákur nem elemez, nem mutat rá az egyes szereplők felelősségére, filmje a testközelből közvetített megpróbáltatások élményével hat. Megmutatja a hatalmas hegyet, és hagyja, hogy az apró emberkék megvívják a maguk küzdelmeit a jeges sziklafalakon. A film legerősebb pillanatai közé tartozik, amikor dermesztő természetességgel ábrázolja két szereplő aláhullását is a mélybe: ott fenn ez így történik. Habár a tragédiákat kísérő könnyes jelenetek szentimentalizmusa szembemegy ezzel, a film elsősorban azoknak az embereknek az életérzéséből ad ízelítőt, akik önként és lelkesen mennek a potenciális halál közelébe.

Miért? – teszi fel a kérdést az újságíró szereplő, a hegymászó irodalomban sztárnak számító Jon Krakauer, aki Ég és jég című sikerkönyvében írta meg ezt a történetet. Miért vállalják a hegymászók a veszélyt? Az örök kérdésre persze sok válasz elhangzik – a híres „mert ott van” válasz mellett –, de végleges, mindent eldöntő magyarázattal ez a film sem szolgál. Csak megéreztet valamit abból az erőből, ami a magas hegyek világában annyi embert rabul ejt.

 

EVEREST (Everest) - amerikai, 2015. Rendezte: Baltasar Kormakúr. Írta: Simon Beaufoy és William. Nicholson. Kép: Salvatore Totino.Szereplők: Jason Clarke (Hall), Jake Gyllenhal (Fisher), Josh Brolin. (Beck), John Wawkes (Doug), Emily Watson (Helen). Gyártó: Working Titles Films / Universal Pictures.Forgalmazó: UIP - Duna Film. Szinkronizált. 150 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/10 26-27. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12405