KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/április
HITCHCOCK
• Benke Attila: Tévedések és áldozatok Hitchcock és hősei
• Hubai Gergely: Halálkeringők Hitchcock filmzenéje
• Schubert Gusztáv: A géniusz műhelyében Stephen Rebello: Alfred Hitchcock Így készült a Psycho
AUDREY HEPBURN
• Tüske Zsuzsanna: Az apás Galatea Audrey Hepburn
ÓZ FÖLDJÉN
• Sepsi László: Lefelé a Sárga úton Óz-filmek
• Ardai Zoltán: A sziluett Óz, a csodák csodája
SZUPERHŐS ÉS FILOZÓFUS
• Huber Zoltán: Így használd az okostelefonod Heidegger és a Vasember
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: „Nem is tudtuk, hogy ilyen sötétben élünk” Beszélgetés a Nevelésügyi sorozat rendezőivel
• Szalai Györgyi: Felejtés ellen Emlékezés Wilt Pálra
FESZTIVÁL
• Varró Attila: Vágyak és vezeklések Berlinale 2013
• Gyenge Zsolt: Az anyaszomorító Călin Peter Netzer: A gyermek fekvése
CHYTILOVÁ
• Zalán Vince: A harmadik jelentés Chytilová „százszorszép” filmjei – 3. rész
MOZIPEST
• Sipos Júlia: Lakatlanul Beszélgetés Szemerey Samuval
FILM / REGÉNY
• Szabó Noémi: Többnyire ártalmatlan Isaac Marion: Eleven testek
• Sepsi László: Fél-élet Jonathan Levine: Eleven testek
JAPÁN REBELLISEK
• Vágvölgyi B. András: Szex, hírnév, politika Nagisa Ôshima
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Amerika anno zéró A Mester
• Bikácsy Gergely: Érzelmek iskolája Május után
MOZI
• Baski Sándor: ill Manors – Rázós környék
• Sepsi László: No
• Huber Zoltán: Halálhegy – A Dyatlov-rejtély
• Forgács Nóra Kinga: Tango Libre – Szabad a tánc
• Margitházi Beja: Teddy Bear
• Alföldi Nóra: A csodacsapat
• Kovács Kata: Camille kétszer
• Géczi Zoltán: Likvidálva
• Barkóczi Janka: Egy hölgy Párizsban
• Parádi Orsolya: Tökéletes hang
• Kránicz Bence: Csapda
• Tüske Zsuzsanna: Dől a moné
• Varró Attila: Az óriásölő
DVD
• Szabó Ádám: Ölni kíméletesen
• Pápai Zsolt: Limonádé Joe
• Soós Tamás: Fejbenjáró bűn
• Nagy V. Gergő: Két nap az élet
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Az X-Men visszatért
JAPÁN REBELLISEK
• Csiger Ádám: Harcosok klubja Japán radikális rendezői

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Kedves Olvasó!

A szerkesztőség

 

Ünnepi számot tart kezében. A „nagyalakú” Filmvilág, az elmúlt évtizedekben gyakran el-parentált, de újból és újból feltámadó folyóirat, a vidám túlélő, most, 2019 szeptemberében negyven éves.

Bármennyire tisztelettel viseltetünk is lapunk múltja iránt, alig rejthetjük el mosolygásunkat a ma már ne tagadjuk, sokszor naivnak tetsző képzelgések fölött, amellyel a folyóirat húsz éves jubileumán, 1999 szeptemberében megjelentetett jövendölések fürkészték az elkövetkezendő húsz esztendő, vagyis a mi jelenünk titkait. Persze, tudjuk, az időben előbbre tartók mindig igaztalan fölényt érezhetnek a múltbeli jóslatok valóságtartalmát illetően, elődeink is triumfáltak az ő elődeik fölött, a történelem sem más, mint e triumfálások láncolata, mégis, vesszük magunknak a bátorságot, hogy néhány archív cikk közzétételével megosszuk olvasóinkkal ezt az élményt. Önökre bízzuk, vessék össze tapasztalataikkal a képzelet játékait.

Az 1999-es szeptemberi szám szerkesztői bizonyosak voltak benne, hogy a jövő a digitális mozgókép és a virtuális szórakozásjegyében telik majd, de azt például nem sejthették, hogy a mindenható szimulakrum uralma hamarosan pünkösdi királyságnak bizonyul, s csak sokéves áramszünet után lehet újra elektronikus képben gondolkodni. Remélték, hogy a Filmvilág húsz év múlva is létezik majd, de azt nem tudhatták, hogy 2009-ben a nyelvőrség elől kell bujkálniuk, ósdi írógépen kopogva ki a szabad szellem S.O.S jeleit. Ismerték ugyan korábbról a hivatal packázásait, később a kiszolgáltatottságot a pénz diktátumának, de ilyen viszontagság lehetősége meg sem fordult fejükben.

Ma már nehéz rekonstruálni, miként alakult végül kedvezően a Filmvilág sorsa. Mindenféle szóbeszéd kering arról, hogy egy manausi kaucsukkereskedő a Filmvilág javára végrendelkezett, mások esküsznek, hogy 2011-ben a lap az első és egyben utolsó Monte Carlo-i szerencsejátékfilm-fesztiválra akkreditált kritikusa nyerő szisztémával érkezett. Ki tudja. Mindenesetre örömteli tény, hogy a Filmvilág Alapítvány jelenlegi, 2019-es anyagi helyzete megengedi, hogy a magyar filmgyártás bőkezű mecénása lehessen.

Kedves Olvasó! Kérjük, fogadja jubileumi összeállításunkat éppoly érdeklődéssel, mint amilyennel elődeink indultak el kalandos filmodisszeiájukra abban a barbár és veszedelmes korban, az idő meghódítása előtt.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1999/09 02-03. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4555