KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2014/január
JODOROWSKY
• Jankovics Márton: A világfi hazatérése Jodorowsky, a mágus
• Sepsi László: A próféta kudarca Frank Pavich: Jodorowsky’s Dune
JAPÁN SZELLEM
• Varró Attila: Harcosok és hittérítők 47 rónin
• Csiger Ádám: Ház az erdő mélyén Hausu
FREARS
• Takács Ferenc: Itt és most Stephen Frears
• Vajda Judit: Nihil nimis Philomena – Határtalan szeretet
MISS HOLLYWOOD
• Kovács Kata: Neurózis és happy end Nicole Holofcener
• Baski Sándor: Hölgyválasz A korhatáros komédiák evolúciója
MAGYAR MŰHELY
• Pólik József: Nehéz ébredés A szocializmus reform-filmjei – 2. rész
• Kővári Orsolya: „Az oroszlán: asszimilált bárány” Filmszínpad: Rába Roland
QUEER FILMEK
• Kis Katalin: A bús heteroszexuális férfi panaszai Melegek a magyar filmben
• Harmat György: Ugyanaz a szerelem Budapest Pride LMBTQ Fesztivál
• Huber Zoltán: Másképpen más Coming Out
TEST ÉS LÉLEK
• Kovács Petra: Titkok a vásznon London: Európai Pszichoanalitikus Filmfesztivál
• Pintér Judit Nóra: A szenvedés képei Betegség a filmvásznon
BALKÁN EXPRESSZ
• Forgács Iván: Béketeremtő filmes háború Bosnyák filmek
CAPA 100+
• Bácsvári Kornélia: A mexikói bőrönd Capa 100+
• Kolozsi László: Capa filmje Robert Capa/A Játékos
KÖNYV
• Kelecsényi László: A vér nem válik vízzé Inkey Alice: No de Alizka!
FILM / REGÉNY
• Bocsor Péter: Fehéren feketén Solomon Northup: Twelve Years a Slave
• Roboz Gábor: Halványuló kézjegy Steve McQueen: 12 év rabszolgaság
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: A ló másik oldala Overdose – Vágta egy álomért
• Bilsiczky Balázs: Határtalanul Háromkirályok
• Andorka György: A halhatatlanság halála A futurológiai kongresszus
MOZI
• Baski Sándor: Ezerízű szerelem
• Forgács Nóra Kinga: Csinibabák
• Alföldi Nóra: Joséphine
• Csiger Ádám: Csókok és gólok
• Kránicz Bence: Harcban élve
• Huber Zoltán: Behálózva
• Roboz Gábor: Kísértés
• Tüske Zsuzsanna: Dom Hemingway
• Parádi Orsolya: Belle és Sébastien
• Varró Attila: Csillaghercegnő
• Sepsi László: A hobbit: Smaug pusztasága
• Vajda Judit: Vágyak szerelmesei
DVD
• Pápai Zsolt: 80 huszár
• Soós Tamás Dénes: Amerikai vérbosszú
• Soós Tamás Dénes: Klein úr
• Tosoki Gyula: A bűn árnyékában
• Benke Attila: Vörös nap
• Varga Zoltán: Szellemes karácsony
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Az idő egészsége; Forgómozgás

A rövidfilm sorsa

Fábián László

 

Gyerekkoromban mindig azt képzeltem, hogy a rövidfilm (na meg az akkor még divatozó artistaműsor) amolyan szükséges rossz, amit el kell viselni, hogy a nagyfilmet megnézhessem. Meg vagyok róla győződve, hogy a mai nézők nagy része is hasonlóképpen nézi a rövidfilmeket, amelyek jobbára odatolakodnak a várva várt élmény elé. Olcsó poénkodás lenne most arról filozofálni, hány meg hány esetben lehet komolyabb vállalkozás a kiegészítő rövidfilm, mint maga a főműsor. Mindenesetre ezek a rövidfilmek igen hamar feledésbe merülnek, és csak igen ritkán maradnak fenn az alkotók nevei is. Áttekinteni, hogy egy-egy rendezőhöz milyen oeuvre tartozik, eléggé körülményes, annyira rendszertelenül, annyira szétszórtan találkozunk munkáikkal.

Elvileg tehát csak helyeselni lehet, hogy a forgalmazók időről időre egy-egy egész műsort jelentő összeállítással kísérlik meg egybefogni és egyben megmutatni valamely rövidfilmrendező munkásságát. Most két ilyen programmal ismerkedhetünk: Kis Józsefé az egyik, Csőke Józsefé a másik.

Kis Józsefet úgy ismerjük, mint az úgynevezett lírai dokumentumfilmek készítőjét, aki főként hazai tájak, néprajzi témák megörökítője. Az, hogy most együtt láthatók filmjei, részint hasznára válnak művészete megismerésének, részint viszont jobban elénk tárulnak bizonyos problémái is. Mindenesetre az kiderül, hogy ezek a filmek valóban egy „kéz” munkái, és hogy nagyjából azonos gondolati paradigmákban nyilatkoznak meg. Ebből azonban rögtön kiderül az is, hol vet föl vagy vált ki ellenérzéseket ez az eszmerend, mi az, ami kissé hamisan cseng benne. A Századok sodrában című budavári filmjét kivéve ebben az összeállításban bemutatott mindegyik műve – lazábban-szorosabban – a népművészethez kapcsolódik. A várat bemutató film afféle idegenforgalmi rutinmunka, amelynek sokkal inkább feladata a reklámozás, mint az ismeretközlés. Ennek voltaképpen eleget is tesz, mi azonban gyakran kapjuk föl fejünket a narrátor szöveg egy-egy patetikus fordulatán, és mi tagadás – azzal együtt, hogy ismerjük egy ilyen film lehetőségeit – el is unjuk a sok zoom és svenk (közelítés-távolodás, fordulás) sűrű egymásutánját. Mindezt sajnos nem tompítja, de fölerősíti Benkő Dániel majdnem tolakodó zenéje.

A föntebbi kifogások nagy részét megtehetnénk a néprajzi filmekkel kapcsolatban is. Sokkal jelentősebb problémának érzem viszont ezeknek a filmeknek a szemléletét. Természetesen tudom, hogy a népművészet (akárcsak egyéb retro) ma divatos. S a népművészet értékeit alábecsülni ostoba dolog volna. Ez a művészet a maga történelmi és társadalmi keretei között betöltötte funkcióját. Az azonban világos kell hogy legyen: napjainkban nem helyettesítheti az időre, helyre szabott tárgykultúrát, legföljebb kiegészítheti azt.

Kis József azonban érzésem szerint gyakran elgaloppírozza magát. Legkivált áll ez a Népművész című filmre, amelynek karcagi fazekasa a rendező hallgatólagos tetszésével olyan retrográd nézeteket fejt ki (nem szabad gépesíteni, megváltoztathatatlan hagyomány stb.), amelyek aligha tesznek jó szolgálatot a népi kultúrának. Elképzeléseit legkivált tevékenysége cáfolja. Olyan tárgyakat készít (természetesen „archaikus” szellemben), amelyek manapság legföljebb dísztárgyként lehetnek jelen környezetünkben, és ezzel éppen hogy a népművészet funkcionalista szellemiségének mond ellent. Én úgy képzelem, hogy a népművészeti hagyomány fölhasználása akkor történik meg igazán, amikor annak igazi szellemisége nyilatkozik meg az új tárgykultúrában, de a slingelt traktorkerék az nonszensz. Konkrét példák bizonyíthatják (skandináv, finn, brit, japán ipari művészet, építészet), hogy a népművészet ilyenképpen tud nemzeti arculatot is adni egy nép tárgykultúrájának. Ezért tetszett leginkább a Hétköznapok művészete című portréfilm Nagy Kristófról, mert ott az alkotó világosabban látta igazi lehetőségeit, jóllehet egy-két megoldása őrzött bizonyos sallangokat. Abban azonban nem fordulhatott elő olyan durva stílustörés, mint a fazekasnál, aki körülbástyázza ugyan magát különféle gyűjtött és maga készítette népi tárgyakkal, de arra már nincs szeme, hogy ajtaján az alumínium kilincset lecserélje. Mi más ez, ha nem az a bizonyos kilógó lóláb?!

Csőke Józsefet leginkább sportfilmesként tartjuk számon. Összeállítása azonban egy portréfilmmel kezdődik, méghozzá a mexikói festő (szándékosan hagyom el epitheton ornansait) David Alfaro Siqueirosról. E sorok írója jobban szereti ugyan Orozcót vagy Riverát (ha mexikói festőkről van szó), de Csőke filmje azért fölvillanyozta, hiszen ritkán kerülhetünk ilyen testközelbe egy jelentős művésszel.

És azt kell mondanom, ezzel a filmmel be is fejeződött igazi érintettségem.

Persze szívből drukkoltam volna a rendezőnek, hogy a Visszatérés című, Hegedűs Csaba birkózó világ- és olimpiai bajnokunkról készített filmje sikerüljön, kivált így, az olimpia után. A film azonban annyira elkapkodott, olykor meg annyira művészieskedő, hogy a néző nem tudja igazán átadni magát a témának.

Annak idején láttam a Margitka című filmet. Furcsa, ambivalens érzéseket váltott ki belőlem, de emlékszem, jó benyomást tett rám, hogy ilyen bátran vállalkozott a kényes téma feldolgozására (egy rokkant lány sportsikerei). Most elsősorban bombasztikusnak éreztem, föltehetőleg a kísérőszöveg miatt. Pedig Csőke kényes témát is meg tud fogalmazni finoman. Ezt teszi a Pedigben, amely alighanem az összeállítás legjobb darabja. Egy cigány orvosnő életének, küzdelmeinek és az előítéleteknek a rajza ez a film, mértéktartó publicisztikai hangvételben, ám határozott állásfoglalással. Voltaképpen több is, mint egy portré, hiszen szociográfiai érvénnyel szól egy rövid időn belül aligha megoldható problémáról, a cigányság társadalmi beilleszkedésének gondjairól.

Nem egészen világos előttem a Megosztva című film problematikája, mert a rendező érzésem szerint a szükséges alapinformációkat elhanyagolta az indulatok bemutatása kedvéért. A torna mesterei ma már kevéssé érvényes film, hiszen a benne legújabbnak bemutatott mozdulatok mára bizony elavultak, ma már a legszebb Diamidov-csavar vagy Jamasita-ugrás sem megy eseményszámba valamirevaló versenyen. A Szaltó pedig inkább az alkotó bukfence egy számára tisztázatlan nosztalgiavilágba, amit úgy hívnak: művészet.

Összefoglalva: a két összeállítás bemutat ugyan két alkotót, ám aligha várható, hogy a nézőt sokkal jobb kedvre hangolja a rövidfilmekkel kapcsolatban.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1980/10 34-35. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7692