KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2014/május
JANCSÓ MIKLÓS
• Hirsch Tibor: Volt bűne és erénye Jancsó nemzedéke, másképpen
• Gelencsér Gábor: Csend vagy kiáltás? Fiatalok Jancsó-képe
• Bíró Yvette: Szegénylegények Filmvilág-archívum
• Muhi Klára: 51 évig beszélgettünk Grunwalsky Ferenc Jancsóról
• Förgeteg Balázs: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 3. rész
• Szekfü András: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 3. rész
RESNAIS
• Bikácsy Gergely: Jövőre Marienbadban Alain Resnais – Idő és képzelet
MÉLY DÉL
• Varró Attila: Vadászok éjszakái Déli bűnfilmek
MÉLYDÉL
• Soós Tamás Dénes: Peremléti álmodozók David Gordon Green
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA
• Géczi Zoltán: Genezis V2.0 Mesterséges intelligencia
• Sepsi László: A doktor bukása Transzcendens
HOLLYWOODI BIBLIA
• Andorka György: Kufárok és próféták Hollywood bibliai eposzai
MAGYAR RÖVIDFILMEK
• Schreiber András: Egyenlőség, szabadság, rövidfilm Beszélgetés Deák Dániellel
• Kránicz Bence: Az esélytelenek nyugalma Friss Hús-fesztivál
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Pszichopaták előnyben Kártyavár
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Kísérleti üzemmód Titanic versenyfilmek
• Szűk Balázs: Varázshangok Debreceni Szinkronszemle
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Hozott szalonnával A látogató
KRITIKA
• Jankovics Márton: New York – Mississippi Llewyn Davis élete
• Árva Márton: Szépség és erőszak Beszélgetés Mariana Rondónnal
• Margitházi Beja: Göndör fürtök
• Pápai Zsolt: Családban marad Vérkötelék
MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Lány kilenc parókával
• Baski Sándor: Borgman
• Zsubori Anna: Az elnémultak
• Vajda Judit: Saint-Tropez-ban történt
• Kovács Kata: Százkarátos szerelem
• Csiger Ádám: Salvo
• Sepsi László: Az eltűnés sorrendjében
• Kovács Marcell: Csúnya gonosz bácsik
• Kránicz Bence: Amerika Kapitány: A tél katonája
• Huber Zoltán: Flörti dancing
• Varró Attila: Angèlique
DVD
• Pápai Zsolt: Blackfish – Egy kardszárnyú delfin története
• Soós Tamás Dénes: Előttünk nincsenek titkok: A WikiLeaks története
• Varga Balázs: Tízezer nap
• Pápai Zsolt: A szív hídjai
• Géczi Zoltán: A Tai Chi harcosa
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Zöldmozi: filmek kétkeréken

Az ökoanarchizmus láncos szamara

Tóth András György

A kerékpár közvetítő civilizáció és természet között, a biciklis film mindig környzetbarát.

 

A kerékpár és a film története kezdetektől fogva összefonódott, hiszen a Lumière testvérek első alkotása is gyárból hazabicikliző munkásokat mutatott. Noha kevés nyíltan környezetvédő üzenetű kerékpáros filmről tudunk, a biciklizés hálás vizuális téma a moziban, ahol oly alapossággal pszichoanalizálják zöld vonatkozásait, hogy összerakható lenne belőle egy mozgalmi kiáltvány.

Először is a száraz tények: a kerékpár környezetbarát, csendes, kevés helyet foglal, biztonságos (mármint a többi közlekedőre nézve), egészséges, olcsó és városi körülmények között kifejezetten gyors jármű. Csak az autóslobbinak köszönhető, hogy a világon nem mindenütt akkora a városi közlekedésből való részesedése, mint például Hollandiában (20-30 %). Ennyiből persze nem születik filmtörténeti remekmű, legfeljebb dokumentumfilm a Spektrumon. Létezik azonban a kerékpározásnak egy szociálpszichológiai dimenziója, mely több szempontból is a zöld gondolkodásmóddal rokonítja, és inspirálóan tudott hatni a filmművészetre is.

A természet befogadásának egyik legjobb módja a biciklinyeregből történõ bámészkodás, amint azt a tetszetős tájakon keresztülsuhanó kerekesek filmjeleneteinek hosszú sora is bizonyítja. A jármű sebessége kedvez a méltóságteljes travellingeknek, miközben a hangsávot motorzúgás helyett a természet hangjai tölthetik be, legfeljebb a kerekek diszkrét kattogásától kísérve. Ez a hangtalan átsurranás a tájon, valamint a pedál tekerésének monoton, hipnotikus mozgása egyfajta misztikus aurával is megáldja a kerékpárt, mely bizarr vidékekre és kalandok közé szállíthatja utasát (Bollók Csaba: Észak - észak, Sylvain Chaumet: Belleville randevú), illetve különc alakok, sőt mesebeli lények közlekedési eszközévé válhat (Erdélyi János Zsigmond Dezső: Indián tél, Michael Hoffman: Szentivánéji álom).

Az emberi hajtóerő már-már groteszkül közvetlen, obszcénul látványos alkalmazása a kerékpár technológiájában ideális alapmotívummá teszi a modern hősök testi-lelki önmegvalósításának filmes ábrázolására. A számtalan bicikliversenyes film mindegyikének lényege, hogy a főhős a távol-keleti filozófiákhoz hasonlóan edzéssel igyekszik felülemelkedni az ember-gép szimbiózisban résztvevő testének hagyományos korlátain (John Badham: Hegyek pokla, Philippe Harel: Pedálkirály). Azonban megmarad a természet határai közt, a gép csak saját erejének jobb kihasználására szolgál, testmeghosszabbító protézis, nem pedig önálló életre kelt motor, melynek parancsolunk, de már nem érzünk vele együtt. Gép és használója itt nem vált még el annyira egymástól, hogy az ember ne tudná saját maga akár teljesen szétszedni és összerakni a járművét a bicikliszerelést előszeretettel ábrázolják is filmen (Manon Briand: 2 másodperc; Chaumet: Belleville randevú). Ezért van, hogy az akciófilmek autós hősei szemrebbenés nélkül hajszolják pépesre járműveiket, a kerékpár sérülése viszont különösen traumatikus a tulajdonos számára (Briand: 2 másodperc), elvesztése esetén pedig élet-halál kérdése a megtalálása (Vittorio de Sica: Biciklitolvajok; Tran Anh Hung: A riksás fiú). Ha meghal a bicikli, meghal a biciklista (Robert Fuest: És hamarosan a sötétség).

Máskor a felnőttekben továbbélő gyermeki ártatlanság jelképévé emelkedik a kerékpár, amint tiszta lelkű főhősök környezetük rosszallása mellett túlkoros kamaszokként ragaszkodnak bringájukhoz (Louis Malle: Milou májusban; Jean-Loup Hubert: Jövőre, ha minden jól megy), vagy amint fiatalon és naivan a végzetükbe tekernek (Fuest: És hamarosan a sötétség; Olli Saarela: Előőrs). A kerékpározás közösségibb tevékenység, mint az autó, piros lámpánál szóba lehet elegyedni másokkal, és pillanatok alatt meg lehet állni, ha ismerőst látunk. Csoportos biciklizés esetén az együttlét az autó utasainak statikus, gyakran nyomasztó összezártságával ellentétben a felek részleges függetlenségén alapszik: percről percre változhat a csoportdinamika, hogy kinek az oldalán tekerünk, sőt le is maradhatunk a csapattól. Nem csoda, hogy az emberi kapcsolatok katalizátoraként működő kerékpározás szintén több film témája (François Truffaut: Jules és Jim; Bacsó Péter: Szerelmes biciklisták).

A kerékpár minden embernek mozgásszabadságot hoz, ezért annak idején nagy szerepe volt a nők társadalmi emancipációjában, sőt frivol értelmezések szerint szexuális önállóságuk kivívásában is (Alan Parker: Promenád a gyönyörbe). E szerepét egyébként még ma is betölti Iránban és más nőelnyomó társadalmakban (Marzieh Meshkini: A nap amikor nővé váltam). A gyerekek számára az első közlekedési eszköz, mellyel önállóan felfedezhetik életterüket, kialakíthatják saját társadalmukat, elkezdhetnek rivalizálni a felnõttekkel (Steven Spielberg: E.T.; Brian Trenchard-Smith: BMX banditák). De általában véve is a kicsik és elesettek harci járműve az elnyomók ellen, például a városi közlekedés agresszív autóáradatával birkózó biciklis futároknál (Briand: 2 másodperc; Thomas Michael Donnelly: Ezüstkerék), vagy konkrétabban a megszállók ellen szervezkedő francia partizánoknál vagy az orosz túlerővel szembesülő finn katonáknál (Bertrand Tavernier: Menlevél;  Saarela: Előőrs).

Mint azt a drótszamár és a KRESZ konfliktusos viszonya is mutatja, a kerékpáros mozgásszabadság anarchizmusba csábíthatja a biciklistákat, akik gyakran saját maguk döntik el, hogy vitán felül környezetbarát közlekedési módjuk mely autósokra kitalált szabályok tiszteletét teszi számukra fakultatívvá. Nem véletlen, hogy a Tilos Rádió kereszténygyalázás miatt elhíresült műsorának a címe is Biciklis Század volt.

Az ökoanarchizmusnál jobban izgatja a filmesek fantáziáját az ökodiktatúra, amikor is az egészség és a környezet ügye az emberi szabadságot korlátozó tényező válik. A tökéletes álomváros-valóságshowból kitörni próbáló Truman cinkos felesége és börtönőr-polgártársai biciklit és tömegközlekedést használnak (Peter Weir: Truman Show), Kellogg doktor múlt század eleji egészségőrületben tobzódó szanatóriumában (Parker: Promenád a gyönyörbe) pedig az áltudományos gyógyítógépek arzenáljának része a kerékpár a kezelés alól egyetlen páciens sem menekülhet.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2004/08 18-19. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1976