KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2014/október
MAGYAR HOLOCAUST
• Gelencsér Gábor: Láthatatlan történet Magyar film és a holokauszt
• Báron György: Egyszer volt... Magyar dokumentumfilmek a holocaustról
MAGYAR MŰHELY
• Harmat György: Ha a szellem szabad Első és utolsó filmek
• Varga Balázs: Hét az egyben Szabadesés
• Erdélyi Z. Ágnes: Az új hullám édes könnyűsége Beszélgetés Török Ferenccel
• Sipos Júlia: Riksaláz Beszélgetés Somogyvári Gergővel
EASTPLOITATION
• Sághy Miklós: Eastploitation Kelet-európai leánykereskedelem
• Margitházi Beja: Lassú gyors Viktória – A zürichi expressz
SÖTÉT BŰNÖK
• Baski Sándor: A lazaság romantikája Elmore Leonard bűnregényei
• Varró Attila: A negatív tér Klasszikus noir képregények
• Kovács Marcell: Az örök város Sin City: Ölni tudnál érte
• Roboz Gábor: Orvos a műtőasztalon Ray Donovan
• Sepsi László: Elveszve Európában Kétarcú január
SZÉP ÚJ VILÁGOK
• Sándor Anna: Szép új világ – ősi hagyomány Tini-disztópiák
• Jankovics Márton: Sokadik nekifutás Az útvesztő
• Andorka György: Belső űr A zéró elmélet
BACALL
• Horeczky Krisztina: A szövetséges Lauren Bacall (1924-2014)
TÖRÖK FILM 100
• Barkóczi Janka: A Zöld Fenyő örökösei 100 éves a török film – II. rész
• Kránicz Bence: Játszd újra, Semih! Török remake
FESZTIVÁL
• Simor Eszter: Brit szkript Edinburgh
• Kovács Bálint: A kísérlet száma Wroclaw
FILM / REGÉNY
• Vajda Judit: Lemenni a térképről Reif Larsen: T. S. Spivet különös utazása
• Alföldi Nóra: Szelíd teremtés Jean-Pierre Jeunet: T. S. Spivet különös utazása
KRITIKA
• Báron György: A jólét peremén Két nap, egy éjszaka
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Tudom, mit tettél tavaly nyáron

Turcsányi Sándor

 

...és hamarosan a sötétség, ebben a moziban például rögtön a reklámok után, és így is marad, egészen a vége főcímig. Rengeteg éjszaka, vizeket horzsoló köd, zuhanyzóban gomolygó pára, és ha kell, a fény is a sötétség szolgálatába áll, éles reflektorok vakítanak. Mégsem csak ezért emlegettük az elhíresült ijesztgetős film címét. Az úgynevezett A- és B-film közötti különbség számos esetben csupán a költségvetés kérdése. A szokvány rémisztgetős filmeket, melyekben attól kell rettegni, mikor és honnan ugrik elő a rém – a sarki kocsmából, beláthatatlan útkereszteződés sötétebbik oldaláról zseblámpájával körkörös mozgásokat végezve, hipermodern űrhajó női vécéjéből vagy nyugtalan sikátor autógumi-lerakata mögül, míg a közeli főutcán síppal-dobbal, majorettek ünneplik július 4-ét, majd Farkas Mihály születésnapját –, csak a beléjük feccölt pénz sorolja a megfelelő kategóriába. E szerint az Alien egyenesen kulttfimmé, a Jurassic Park rekorddöntögető kasszasikerré, magyarán A-filmmé vált. A Véres kéz, a Gyors ragály a bozótban, A kolerás tégla a házban van érdemeik szerint, mert ismeretlen kezek osztottak benne akciós árú halált, B-movie-nak minősült. Vizsgált darabunkban ugyancsak ismeretlen arcok gyötrődnek az ugyancsak ismeretlen gyilkos karmai között. A forgatókönyvért sem fizethetett a stúdió csillagászati összeget. Mégis... A tök ismeretlen, ám jónevű rendező, Jim Gillespie katedrálist épített az excrementumból. A helyi érdekű szépségverseny kapcsán kifejlődő dráma az öreg halász ügyködésének köszönhetően mindvégig izgalomban tartja nézőjét. Összegezve mindezt, olyan B-mozit látunk, amelyet a legszigorúbb jegyszedők is beengednek az A-kategóriás filmszínházakba.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1998/02 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3619