KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/február
NEOWESTERN
• Benke Attila: Vadnyugat jelen időben A western mint parabola
• Szalkai Réka: Mitológia helyett pszichológia Beszélgetés Anders Thomas Jensennel
• Kovács Bálint: „Az ellendrukkereknek lesz igaza” Beszélgetés Miklauzic Bencével
• Baski Sándor: A szabadság tere Parkoló
SZUPERHŐSÖK
• Varró Attila: A valóság meglepő ereje Szuperhős és önreflexió
• Sándor Anna: A lúzer színeváltozása Szuperhősök – másképp
TUDÓSOK A MOZIBAN: GENETIKA
• Győrffy Iván: Isten a laborban Genetika
• Géczi Zoltán: A genom lelke Az origó
• Sepsi László: Rossz vér Eugenetika és horrorfilm
MAGYAR MŰHELY
• Sándor Tibor: A paraszti sors változásai Vidéki Magyarország 1942-89 – 2. rész
• Bilsiczky Balázs: Rókatündér Sutapesten Beszélgetés Ujj Mészáros Károllyal
• Fülep Márk: A hangok mögötti ember Beszélgetés Pethő Zsolttal
• Veress József: Harmadik nekifutás Kelecsényi László: Klasszikus, kultikus, korfestő
FESZTIVÁL
• Báron György: Fekete éjszakák Tallin
• Teszár Dávid: Koreai riviéra Busan
INTERNET
• Szirmai Gergő: Szeretem az alliterációkat Beszélgetés Szirmai Gergővel
• Szűk Balázs: Szeretem az alliterációkat Beszélgetés Szirmai Gergővel
FILM / REGÉNY
• Géczi Zoltán: A pokolba és vissza Rendíthetetlen
• Simor Eszter: Testben mondom el Rendíthetetlen
KRITIKA
• Soós Tamás Dénes: Győztes és áldozat Amerikai mesterlövész
• Varró Attila: Távoli Behatoló Eszköz Blackhat
• Kránicz Bence: A vesztesek dühe Foxcatcher
• Csiger Ádám: Jazz életre-halálra Whiplash
• Huber Zoltán: Igény szerint Dumapárbaj
MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Második esély
• Kolozsi László: Szerelmes nővérek
• Barkóczi Janka: Fehér árnyék
• Varró Attila: Vadon
• Baski Sándor: Öveket becsatolni!
• Roboz Gábor: Esélylesők
• Tüske Zsuzsanna: Későnérők
• Vajda Judit: Vadregény
• Vajda Judit: Vadregény
• Sepsi László: A hetedik fiú
• Csiger Ádám: Mancs
• Huber Zoltán: Elrabolva 3.
• Kránicz Bence: Joker
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Könyv

303 magyar film…

Össznemzeti kánon

Stőhr Lóránt

A magyar filmtörténet helyett családi moziválogatás vígjátékokkal, mesefilmekkel, fiatalos kísérletezéssel.

 

A kihagyhatatlannak kikiáltott külföldi filmek 1001-es és 501-es listája után végre elkészült egy újabb magyar filmes „bestof” (Kelecsényi László szerkesztett nemrégiben egyet), ami az amerikai licence-hez hű 303 magyar film, amit látnod kell, mielőtt meghalsz címet viseli. A taszító című köteteket a filmes kánon újraalkotására tett populáris kísérletekként kell olvasnunk, melyek a „Minden idők legjobb 100 filmje” típusú szavazásokkal szemben legalább érveket szolgáltatnak a válogatáshoz és leírásokat az örökkévalóságnak szánt befutókhoz. A címből azon nyomban kiderül, hogy szerencsés dolog magyarnak születni, egy év kemény munka árán túl lehet jutni a kötelezőkön, s ez már nemcsak a játékfilmeket jelenti, hanem a teljes animációs-, dokumentum-, tévé-, kisjáték- és kísérleti filmes mezőnyt! A szerkesztők, Bori Erzsébet és Turcsányi Sándor dicséretére legyen mondva, komoly népművelői feladatot vállaltak magukra, hogy az általában egyedüliként favorizált játékfilmek mellett más mozgóképes műfajoknak is juttattak némi tért egy nem kifejezetten szakembereknek készült gyűjteményben.

A válogatás amúgy, mint az előszóból is megtudható, „posztmodern”, vagyis minden belefér a legsúlyosabb művészfilmtől a pihekönnyű vígjátékig, a marginális experimentalizmustól a beszélő fejes történelmi analízisekig, ami igazán szimpatikussá teszi a kötetet, elvégre nemcsak a Szegénylegények alakította a magyar film képét, hanem a balatoni témában örökbecsű Pogány Madonna is. A szelekciót e sokszempontúsága miatt nem könnyű bírálni, de mivel mégiscsak kánonformáló ez a népszerűsítő könyv a magyar filmekkel kapcsolatban, azért pár kifogást kénytelen vagyok megfogalmazni. Először is, a válogatás túlságosan a közelmúlt és a jelen magyar mozijára koncentrál, míg a régmúlt, a hatvanas évek előtt készült filmek felett lazábban átsiklik a szerkesztők figyelme. Nem fest reális képet a magyar filmről, ha a 2000 után készült művek közül több kerül említésre, mint az 1960-ig gyártott összes magyar mozgóképből. Másodszor: szép-szép a könnyedebb műfajú tévé- s mozifilmek elismerése, de érdemes lett volna a kevésbé ismert, fajsúlyosabb értékeket is felszínre hozni, még ha nehéz is volna utólag kultfilmként aposztrofálni őket. Konkrét példákat hozva: vajon miféle képet sugall a magyar film múltjáról, ha Koltai Róberttől és Tímár Pétertől három-három nagyjátékfilm találtatik érdemesnek felvételre a magyar film pantheonjába, míg Szőts Istvántól, Máriássy Félixtől csupán egy-egy? Vajon nem elfogultság-e a szerzők saját fiatalkori moziélményeivel szemben, hogy Rózsa János öt ifjúsági témájú filmjét ajánlják a halálunk előtti kötelezők közé, míg a nagyjából ugyanebbe az alkotói korosztályba tartozó Szörény Rezsőnek, Gábor Pálnak, Zolnay Pálnak csupán egy-egy jelentős művét? S Várkonyi Zoltántól csupán a kosztümös regényadaptációk szerepelnek, de a Simon Menyhért születése, a Keserű igazság már nem? Nincs egyetlen tökéletes lista, jól tudom, de azért az aránytalanságokat ki lehetett volna küszöbölni még egy ilyen mozista, kultfilmbarát kötetben is.

Ha már túlestünk a válogatás okozta meglepetésen, a filmcímek borzongató kavalkádján, akkor érdemes nekiveselkednünk a kronologikus sorrendben következő leírásoknak, amelyek mégiscsak a kötet javát teszik ki. A Magyar Narancs újságírói magabiztosan uralják a kis kritika méretű terjedelmet, filmismertetőik összeszedettek, információgazdagok és szellemesek, a történet ismertetése mellett még értékelésre, értelmezésre, a mű kultúr- és filmtörténeti jelentőségének felvázolására is futja a csekély számú karakterből. Egy-két apró tévedés akad csupán bennük (például Xantus János második egész estés filmje nem a Rocktérítő, hanem a Hülyeség nem akadály) s néhány meglepő jelző, megkérdőjelezhető értékítélet, de ez utóbbiak már a kötet vállalt szubjektivitásával járnak együtt.

Hibákat, következetlenségeket máshol könnyebben találhatunk. Például a műfaji besorolás kényes kérdésénél. Bár az előszó figyelmeztet rá, hogy a magyar filmeket nehéz hagyományos műfaji keretek közé bedarálni, azért a kötet szerzői megteszik, sőt, nem is egy, mindjárt több műfajt is ráhúznak egy-egy filmre, néha nem tudni, milyen logika alapján: így lesz a Kontroll egyszerre bűnügyi film, dráma, szerelmesfilm és kísérleti film (!), az Elégia rövidfilm, míg az uristen@menny.hu kísérleti alkotás, a Vörös vurstli csak dráma és nem történelmi film és még sorolhatnám. A kötetet gazdag képanyag egészíti ki – egy filmhez általában egy standfotó vagy plakát dukál, de vannak kivételezettek, melyekhez kettő-három és vannak páriák, melyekhez egy kép sem jár, ami óhatatlanul a film megítélését is befolyásolja (a Szindbád például fél oldalt kapott kép nélkül, a Te rongyos élet két oldalt három fotóval). S ha már a képeknél tartunk, elkelne alájuk némi útmutató, hogy ki(ke)t is látunk rajtuk, hátha sikerülne megismertetni az olvasókkal a filmek mellett e különösen fényérzékeny felületeket, a magyar színészeket is.

 

Gabo Kiadó, 2007.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/05 51. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8982