KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/június
ORSON WELLES 100
• Báron György: Citizen Welles Orson Welles 100
• Forgách András: A színész az emberben Orson Welles a vásznon
JOHN BOORMAN
• Csiger Ádám: A játéknak vége John Boorman – 1. rész
• Takács Ferenc: "Ötven a százból" John Boorman: A királynőért és a hazáért
AUSZTRÁL ZSÁNER
• Zalán Márk: A didzserido szüntelen búgása Ausztrál aborigin filmek
• Pozsonyi Janka: Nyomkövetők A kortárs ausztrál western
• Szabó Ádám: A fenevad gyomrában Halott polgárok szelleme
• Varró Attila: Két úr sofőrje Mad Max: A harag útja
REBELLIS ROBOTOK
• Baski Sándor: Lázadó Évák Robot vs. ember
• Huber Zoltán: Istenkomplexusok Bosszúállók 2: Ultron kora
MAGYAR MŰHELY
• Várkonyi Benedek: „A film nekem mágia” Beszélgetés Nemes Jeles Lászlóval
• Soós Tamás Dénes: „Én másképp láttam a vietnámi háborút” Beszélgetés Zsigmond Vilmossal
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Más világok Titanic: Versenyprogram
• Huber Zoltán: Túlélési technikák Titanic: Amerikai függetlenek/Sötét oldal
FILMISKOLA
• Kelecsényi László: Hogyan kezdjünk el egy filmet? Regényes filmdramaturgia
• Lichter Péter: Derengő folyosók az ismeretlenbe Avantgárd főcímek
FILM / REGÉNY
• Sándor Anna: Ragadozó a völgyben Ron Rash: Serena
• Tüske Zsuzsanna: Út a vadonba Susanne Bier: Serena
KRITIKA
• Muhi Klára: „Ez se és más se...” Kécza András: Magánterület
• Simor Eszter: Feminista romantika Thomas Vinterberg: Távol a világ zajától
MOZI
• Vajda Judit: Éjjelek és nappalok
• Varró Attila: Mocsárvidék
• Simor Eszter: Hölgy aranyban
• Forgács Nóra Kinga: Jack
• Kránicz Bence: Danny Collins
• Baski Sándor: Magam ura
• Sepsi László: Monsters – Sötét kontinens
• Kovács Bálint: Argo 2
• Kovács Kata: Szerelem Máltán
• Alföldi Nóra: Bazi nagy francia lagzik
• Pápai Zsolt: Genesis: A siker útja
• Csiger Ádám: Csábítunk és védünk
• Árva Márton: Éden
DVD
• Lakatos Gabriella: A tizedes meg a többiek
• Gelencsér Gábor: Napló gyermekeimnek
• Kránicz Bence: Az öt kedvenc
• Soós Tamás Dénes: Férfiak, nők és gyerekek
• Horváth Balázs: Arzén és levendula
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Képregényfesztiválosok

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Csak lazán!

Köves Gábor

Kevéssel a Ponyvaregény után pénzügyileg indokolt, ám felettébb kényszeredett manővernek tűnt újra Travoltára húzni az alvilági kisiparosok divatos hacukáját, aztán láss csodát, a végén mégis valami jóízű komédia-féle sült ki az egészből. Az 1995-ös keltezésű Szóljatok a köpcösnek! Chili Palmerje jól kamatoztatta a brooklyni aszfalton tökéletesített pénzbehajtói erényeit a hollywoodi díszletraktárak árnyékában is, ahol, mint tudjuk, boldog-boldogtalan színésznek készül, de úgy senki sem adta a gengsztert, mint a mi messziről jött, fekete öltönyös emberünk. Bár Chili Palmerből korántsem lett olyan kultikus figura, mint a TravoltaTarantino kapcsolatból született Vince Vegából, azért Elmore Leonard regényalakjának sem kellett szégyenkeznie: a parodisztikus vonások és a divatos lazaság határán egyensúlyozó figura, a táncoskomikusba oltott gengszter kísérleti példánya megérdemelten aratott a mozikban. Persze nincs az a jól kitalált karakter, amit ne lehetne taccsra tenni egy összecsapott forgatókönyv és egy enervált rendező segítségével (a választék – Jake Gittes-től Hannibal Lecterig – közismert). Az alapanyagot ezúttal is Elmore Leonard szállította, aki nyilván azzal a szándékkal delegálta hősét a filmiparból a popbizniszbe, hogy kedvére élcelődhessen a zeneipar műmájerkedésén. Mindebből vajmi keveset sikerült a filmvászonra átültetni: a kis és nagyhalak – az orosz maffiózóktól a baseball ütős-gépfegyveres udvartartáson át a gangszta-nyelven társalgó hiphop-mogulokig – kivétel nélkül éppúgy festenek, ahogy azt elvárnánk tőlük, csakhogy ettől még senki sem fog a nevetéstől lefordulni a székéről. Éppenséggel az sem tekinthető kimondottan üdvösnek, hogy mindannyiszor, amikor Chili felfedezettje, az aranytorkú R’n’B-díva dalra fakad, kedvenc gengszterünknek meghatottságtól könnyes tekintettel kell a távolba révednie.

 

Csak lazán!

Be Cool – amerikai, 2005. Rendezte: F. Gary Gray. Írta: Elmore Leonard regényéből Peter Steinfeld. Fényképezte: Jeffrey L. Kimball. Zene: John Powell. Szereplők: John Travolta (Chili Palmer), Uma Thurman (Edie Athens), Vince Vaughn (Raji), Harvey Keitel (Nick Carr). Gyártó: MGM. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 114 perc.

 

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2005/04 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8207