KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/november
MAGYAR VIDÉK: ELVESZETT FIATALOK
• Kránicz Bence: Kamera által élesen Dokumentumfilmek fiatalokról
• Varga Balázs: A hatalom íze Veszettek
• Pólik József: Mi leszünk az ifjúság Szocreál fiatalok
MAGYAR MŰHELY
• Erdélyi Z. Ágnes: „A szüleimtől megkaptam a huszadik századot” Beszélgetés Fekete Ibolyával
• Bilsiczky Balázs: Emlékkönyv Beszélgetés Gárdos Péterrel
• Kovács Bálint: „Mint Pókember szuperképessége” Beszélgetés Dési András Györggyel és Móray Gáborral
RETRO-BANDÁK
• Géczi Zoltán: A java még csak most következik Frank Sinatra 100
• Varró Attila: Élő legendák Fekete mise
A SZERZŐI HORROR
• Varga Zoltán: Rémálmok álmodója Wes Craven (1939-2015)
• Árva Márton: Eleven vérvonal Del Toro kísértetei
• Sepsi László: Rosszfiúk és fúriák Lucky McKee
VELENCE
• Schubert Gusztáv: Vén Európa Velence
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Valami jobbra várva CineFest
• Stőhr Lóránt: Valami jobbra várva CineFest
• Sághy Miklós: Kontinenseken átívelő vizuális utazások / A világ szeme BIDF
• Horeczky Krisztina: Istentől az ördögig Érpatak modell
TELEVÍZÓ
• Ardai Zoltán: A fekete múmia átka Alsó-Parnasszus magaslatán
KÖNYV
• Huber Zoltán: Variációk egy témára Kelecsényi László: Eső és telefon
• Varga Zoltán: Az újraértelmezett szatíra Török Ervin: A szatíra diskurzusai a modernitásban
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Botanikus szuperhős Andy Weir: A marsi
• Andorka György: Prométheusz gyermekei Ridley Scott: Mentőexpedíció
KRITIKA
• Takács Ferenc: Shakespeare és az irokézek Macbeth a filmvásznon
• Ádám Péter: A banlieu tigrise Dheepan
• Nagy V. Gergő: A panel Istene A legújabb testamentum
• Varró Attila: Útirajzok a kamaszkorból Tökmag és Gázolaj
MOZI
• Strausz László: Miért én?
• Baski Sándor: A lecke
• Kovács Kata: A keresés
• Jankovics Márton: Kötéltánc
• Huber Zoltán: Sicario – A bérgyilkos
• Vajda Judit: A kezdő
• Kránicz Bence: Apák és lányok
• Sepsi László: Szcientológia, avagy a hit börtöne
• Forgács Nóra Kinga: Fák jú Tanár úr! 2.
• Varga Zoltán: Hotel Transylvania 2.
• Hegedüs Márk Sebestyén: Az utolsó boszorkányvadász
• Varró Attila: Pán
DVD
• Gelencsér Gábor: Ének a búzamezőkről
• Pápai Zsolt: Kálvária
• Soós Tamás Dénes: Cobain: Montage of Heck
• Varga Zoltán: Szaffi
• Soós Tamás Dénes: Testvéri kötelék
• Sepsi László: A kihalás szélén

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Mandela: Hosszú út a szabadságig

Pápai Zsolt

Mandela – Long Walk of Freedom – brit–dél-afrikai, 2013. Rendezte: Justin Chadwick. Szereplők: Idris Elba, Naomie Harris, Tony Kgoroge. Forgalmazó: Sony Pictures Home Entertainment. 142 perc.

Nelson Mandela karaktere Hollywoodban (Clint Eastwood: A legyőzhetetlen) és az európai játékfilmben is feltűnt már több ízben (Mandela, 1987, Endgame, 2009, The Color of Freedom, 2007), de ezek a művek inkább az élete egy-egy epizódját mutatták be, a teljes pályát feldolgozó veretes biopic 2013-ban készült el. A Mandela önéletírásán alapuló brit mű alkotói igyekeztek biztosra menni, eredeti dél-afrikai helyszíneken forgattak, népes szereplőgárdával, patikamérlegen kidekázott hollywoodi dramaturgiát és melodramatikus jelenetek sorát alkalmazva. A film a gyermekkorától élete zárófejezetéig – pontosabban elnöki ciklusának kezdetéig – tekinti át valóban heroikus tetteket végrehajtó hőse útját, és könnyfacsaró, horrorisztikus vagy éppen felemelő epizódok sorában pásztázza át a XX. század második felének egyik leginkább közismert és elsősorban a nyugati hírcsatornák által széltében-hosszában reklámozott szenvedéstörténetét, amit a mozgókép eszközeivel hasonlóképpen próbál exploitálni, mint ahogy a médiamunkások a maguk apparátusával tették annak idején. De éppen azért, mert semmit sem kockáztat, nem is nyújt maradandót a film, hiába kiválóak a színészei, makulátlan a technikai kivitelezése. A Hosszú út a szabadságig csupán annyiban különbözik a társdarabjaitól, azaz a műfajnak a polgárjogi küzdelmekre vagy nemzeti felszabadítási mozgalmakra egy nagy formátumú történelmi személyiség sorsán keresztül fókuszáló klasszikusaitól (Gandhi, Lincoln), hogy csipetnyit bombasztikusabb és hatásában sterilebb náluk. A legnagyobb gondja azonban, hogy a lényegbe csupán bele-belekap, a feketék és fehérek együttélésével kapcsolatos problémákat éppen csak karcolja.

Extrák: a rendező audiokommentárja, werkfilm és a mű megszületéséről szóló további kisfilmek, kimaradt jelenetek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/08 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11743