KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/november
MAGYAR VIDÉK: ELVESZETT FIATALOK
• Kránicz Bence: Kamera által élesen Dokumentumfilmek fiatalokról
• Varga Balázs: A hatalom íze Veszettek
• Pólik József: Mi leszünk az ifjúság Szocreál fiatalok
MAGYAR MŰHELY
• Erdélyi Z. Ágnes: „A szüleimtől megkaptam a huszadik századot” Beszélgetés Fekete Ibolyával
• Bilsiczky Balázs: Emlékkönyv Beszélgetés Gárdos Péterrel
• Kovács Bálint: „Mint Pókember szuperképessége” Beszélgetés Dési András Györggyel és Móray Gáborral
RETRO-BANDÁK
• Géczi Zoltán: A java még csak most következik Frank Sinatra 100
• Varró Attila: Élő legendák Fekete mise
A SZERZŐI HORROR
• Varga Zoltán: Rémálmok álmodója Wes Craven (1939-2015)
• Árva Márton: Eleven vérvonal Del Toro kísértetei
• Sepsi László: Rosszfiúk és fúriák Lucky McKee
VELENCE
• Schubert Gusztáv: Vén Európa Velence
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Valami jobbra várva CineFest
• Stőhr Lóránt: Valami jobbra várva CineFest
• Sághy Miklós: Kontinenseken átívelő vizuális utazások / A világ szeme BIDF
• Horeczky Krisztina: Istentől az ördögig Érpatak modell
TELEVÍZÓ
• Ardai Zoltán: A fekete múmia átka Alsó-Parnasszus magaslatán
KÖNYV
• Huber Zoltán: Variációk egy témára Kelecsényi László: Eső és telefon
• Varga Zoltán: Az újraértelmezett szatíra Török Ervin: A szatíra diskurzusai a modernitásban
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Botanikus szuperhős Andy Weir: A marsi
• Andorka György: Prométheusz gyermekei Ridley Scott: Mentőexpedíció
KRITIKA
• Takács Ferenc: Shakespeare és az irokézek Macbeth a filmvásznon
• Ádám Péter: A banlieu tigrise Dheepan
• Nagy V. Gergő: A panel Istene A legújabb testamentum
• Varró Attila: Útirajzok a kamaszkorból Tökmag és Gázolaj
MOZI
• Strausz László: Miért én?
• Baski Sándor: A lecke
• Kovács Kata: A keresés
• Jankovics Márton: Kötéltánc
• Huber Zoltán: Sicario – A bérgyilkos
• Vajda Judit: A kezdő
• Kránicz Bence: Apák és lányok
• Sepsi László: Szcientológia, avagy a hit börtöne
• Forgács Nóra Kinga: Fák jú Tanár úr! 2.
• Varga Zoltán: Hotel Transylvania 2.
• Hegedüs Márk Sebestyén: Az utolsó boszorkányvadász
• Varró Attila: Pán
DVD
• Gelencsér Gábor: Ének a búzamezőkről
• Pápai Zsolt: Kálvária
• Soós Tamás Dénes: Cobain: Montage of Heck
• Varga Zoltán: Szaffi
• Soós Tamás Dénes: Testvéri kötelék
• Sepsi László: A kihalás szélén

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Könyv

Mark Frost: Twin Peaks titkos története

Kávé és pite nélkül

Zalán Márk

A kultikus sorozat társzerzőjének könyve.

 

Twin Peaks kapcsán már-már közhelynek számít, hogy sorozattörténeti mérföldkőnek, hivatkozási alapnak tekinthető. David Lynch és Mark Frost szériája hazánkban és világszerte is a mai napig népes rajongótáborral büszkélkedhet, ezért bemutatása óta értelemszerűen több, a sorozathoz kapcsolódó angol nyelvű kötet látott napvilágot. Magyar nyelvű olvasmányok tekintetében azonban a helyzet igencsak lehangoló, hiszen mindössze a sorozat hazai premierjével nagyjából egy időben megjelent két, a Fabula gondozásában kiadott (Ki ölte meg Laura Palmert?; Dale Cooper naplója) könyv bővítette valamelyest a Twin Peaks univerzumot. Éppen ezért örvendetes tény, hogy oly sokévnyi szünet után az Athenaeum kiadó jóvoltából, a sorozat újabb évadjának bemutatója előtt, magyarul is olvasható a Twin Peaks titkos története. Ha a hátsó fedélen található rövid ismertetőre hivatkozunk, akkor ez a könyv nem kisebb feladatot vállal, mint hogy megválaszolja az első két évad elvarratlan szálait, és megágyazzon a széria idei folytatása alapkonfliktusainak. Az olvasó számára azonban sajnos néhány oldal után hamar világossá válik, hogy nem hiánypótló kötetet tart a kezében, ugyanis hiába a hangzatos felvezetés, éppen az abban hirdetett sarkalatos elemek kifejtése marad el, és ez a könyv számos problémái közül csupán az egyik.

A színes, színvonalas külalakú kötet szerkezetét tekintve olyan, mint egy különféle, komplex témákból összeállított vastag akta, tele kivágott újságcikkekkel, fényképekkel, levelekkel, naplórészletekkel, katonai dokumentumokkal, titkos jelentésekkel, sőt magába foglalja a sorozat szereplői között nagy népszerűségnek örvendő Dupla R étterem étlapját is. Az elbeszélés három szinten halad előre: egyrészt olvashatjuk a sorozat állandó, illetve pár epizód erejéig felbukkanó szereplőinek háttértörténeteit, másrészt az aktát összegyűjtő titokzatos, magát Archivistának nevező személy jegyzeteit, harmadrészt pedig az egészet kommentáló FBI ügynök megjegyzéseit. A szövegek egészen az első, a későbbi Twin Peaks területén furcsa jelenségeket tapasztaló tizenkilencedik századi felfedezők korába repíti vissza olvasóját, ezt követően pedig részletesen olvashatók a huszadik századi amerikai történelem híresebb misztikus eseményei és összeesküvés-elméletei a szabadkőműveseken és a roswelli ufó katasztrófán át egészen a Kennedy merényletig és a Watergate-botrányig. A szövegek között akadnak kifejezetten izgalmas szakaszok, például amelyek az első felderítők expedícióinak természetfeletti tapasztalatait mesélik el, de ugyanilyen érdekfeszítőek a fiatal Andrew Packard cserkészkiránduláson szerezett rendkívül bizarr élményei is, melyeket a sorozatot jól ismerő olvasó könnyen összefüggésbe hozhat a második évad utolsó epizódjában látható Fekete Barlanggal. A könyvben azonban sajnálatos módon éppen ilyen, a sorozathoz kapcsolódó rejtelmes történetekből található kevesebb. A szövegek zöme ugyanis Twin Peaks titkainak felfedése helyett meglehetősen zavarosan, már-már követhetetlenül taglalja oldalakon keresztül földönkívüliek megfigyelését, első típusú találkozásokat, egyéb megmagyarázhatatlan észleléseket vagy politikai és katonai konspirációkat, főszerepben azzal a Doug Milforddal (Twin Peaks polgármesterének fivére), aki a sorozatban csupán néhány rövid pillanat erejéig tűnik fel, de a kötetben az események állandó, visszatérő karaktere. E szövegek böngészése közben az olvasó mintha nem is a képzeletbeli északnyugati-amerikai város rejtélyeit, hanem az X-akták háttértörténetét olvasná.

A nem ritkán unalomig ragozott irományok közé ékelődnek a szereplők múltját taglaló történetek, melyekre már itt-ott a sorozatban is utaltak, de most bővebben megismerhetjük őket. A könyv viszont itt sem váltja be a hozzá fűzött reményeket. Az még hagyján, hogy a cselekmény szempontjából kulcsfontosságú karakterek, mint Bobby Briggs vagy Donna Hayward történetei szabályosan kimaradnak, ám talán még ennél is érthetetlenebb, hogy a többiekről, például Josie Packardról mesélő szövegek cselekménye, illetve az általuk papírra vetett írások (Sólyom seriff-helyettes emlékiratai) stílusa olyan szembeötlő ellentétben állnak a sorozatban megismert tetteikkel és személyiségükkel, hogy szinte a könyv szerzőjének kiléte kérdőjeleződik meg.

Twin Peaks titkainak megismeréséhez, feltárásához vagy akár a hősök jellemének gazdagításához sajnos a könyv egyik narratív szintje sem nyújt érdemi segítséget, így a sorozat iránt érdeklődő és rajongó, akárcsak Cooper ügynök a Fekete Barlangban, egyaránt tanácstalanul marad magára a rejtélyek átélésében és kifürkészésében.

 

Athenaeum, 2016.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2017/05 51-52. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13190