KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/november
MAGYAR VIDÉK: ELVESZETT FIATALOK
• Kránicz Bence: Kamera által élesen Dokumentumfilmek fiatalokról
• Varga Balázs: A hatalom íze Veszettek
• Pólik József: Mi leszünk az ifjúság Szocreál fiatalok
MAGYAR MŰHELY
• Erdélyi Z. Ágnes: „A szüleimtől megkaptam a huszadik századot” Beszélgetés Fekete Ibolyával
• Bilsiczky Balázs: Emlékkönyv Beszélgetés Gárdos Péterrel
• Kovács Bálint: „Mint Pókember szuperképessége” Beszélgetés Dési András Györggyel és Móray Gáborral
RETRO-BANDÁK
• Géczi Zoltán: A java még csak most következik Frank Sinatra 100
• Varró Attila: Élő legendák Fekete mise
A SZERZŐI HORROR
• Varga Zoltán: Rémálmok álmodója Wes Craven (1939-2015)
• Árva Márton: Eleven vérvonal Del Toro kísértetei
• Sepsi László: Rosszfiúk és fúriák Lucky McKee
VELENCE
• Schubert Gusztáv: Vén Európa Velence
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Valami jobbra várva CineFest
• Stőhr Lóránt: Valami jobbra várva CineFest
• Sághy Miklós: Kontinenseken átívelő vizuális utazások / A világ szeme BIDF
• Horeczky Krisztina: Istentől az ördögig Érpatak modell
TELEVÍZÓ
• Ardai Zoltán: A fekete múmia átka Alsó-Parnasszus magaslatán
KÖNYV
• Huber Zoltán: Variációk egy témára Kelecsényi László: Eső és telefon
• Varga Zoltán: Az újraértelmezett szatíra Török Ervin: A szatíra diskurzusai a modernitásban
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Botanikus szuperhős Andy Weir: A marsi
• Andorka György: Prométheusz gyermekei Ridley Scott: Mentőexpedíció
KRITIKA
• Takács Ferenc: Shakespeare és az irokézek Macbeth a filmvásznon
• Ádám Péter: A banlieu tigrise Dheepan
• Nagy V. Gergő: A panel Istene A legújabb testamentum
• Varró Attila: Útirajzok a kamaszkorból Tökmag és Gázolaj
MOZI
• Strausz László: Miért én?
• Baski Sándor: A lecke
• Kovács Kata: A keresés
• Jankovics Márton: Kötéltánc
• Huber Zoltán: Sicario – A bérgyilkos
• Vajda Judit: A kezdő
• Kránicz Bence: Apák és lányok
• Sepsi László: Szcientológia, avagy a hit börtöne
• Forgács Nóra Kinga: Fák jú Tanár úr! 2.
• Varga Zoltán: Hotel Transylvania 2.
• Hegedüs Márk Sebestyén: Az utolsó boszorkányvadász
• Varró Attila: Pán
DVD
• Gelencsér Gábor: Ének a búzamezőkről
• Pápai Zsolt: Kálvária
• Soós Tamás Dénes: Cobain: Montage of Heck
• Varga Zoltán: Szaffi
• Soós Tamás Dénes: Testvéri kötelék
• Sepsi László: A kihalás szélén

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Cybervilág

Enter the Matrix

Gépbe töltve

Herpai Gergely

A Mátrix olyan akár egy számítógépes játék. Nem csoda, hogy PC-re vitték.

 

A filmrendezők, sztárok ritkán foglalkoznak az alkotásaik alapján készült szórakoztató számítógépes, vagy konzolprogramokkal. Az Enter the Matrix játékprogram viszont nemcsak szorosan kapcsolódik a hamarosan mozikba kerülő Matrix Reloadedhez, hanem maguk a Wachowski testvérek találták ki sztoriját és egyórányi átvezető filmet is rendeztek hozzá!

Az Enter the Matrix című játékról szóló információkat sokáig hétpecsétes titokként őrizték, pedig nyilván gőzerővel dolgozhattak rajta, hiszen a testvérekkel karöltve tevékenykedő fejlesztőcsapat, a Shiny Entertainment a 2000-ben megjelent Sacrifice óta nem adott ki semmit. Az első képeket és animációkat egy Los Angeles-i estélyen mutatták be, ahol a filmből ismerős összes sztár hivatalos volt: ott villogott Keanu Reeves (Neo), Carry-Ann Moss (Trinity) és Lawrence Fishburne (Morpheus) is.

Az Enter the Matrix érdekessége, hogy eseményei az Újratöltve akciói mellett folynak párhuzamosan. Bár a játék konkrét sztorijáról egyelőre még nem sokat lehet tudni, annyi bizonyos, hogy állandóan ki-bekerülünk a filmbe: egyes karaktereket például a vásznon elküldenek egy adott küldetésre, amelyet otthon, a gép előtt az Enter the Matrix-ban mi magunk hajthatunk végre, hogy aztán hőseink egy másik jelenetben kerüljenek vissza a vászonra. Az ötletnek egyébként nyilván a konzolgépeken is futtatható későbbi DVD-verzióknál lesz jelentősége, ahol a felhasználó egyetlen mozdulattal cserélgetheti a játék és film korongját.

Elsőre furcsának hangozhat ez a megoldás, de az író/rendező páros, Larry és Andy Wachowski neve garancia arra, hogy az egészből nem valamilyen szörnyű zagyvaság készül majd. Ráadásul a két testvér nemcsak az Enter the Matrix sztoriját írta meg, hanem ők maguk is rendezték az átvezető filmeket: ezekben a jól ismert sztárok, Keanu Reeves, Lawrence Fishbourne, és Carrie-Ann Moss is szerepelni fognak. A belső mozikat a kulcsjeleneteknél láthatjuk és a készítők szentül meg vannak róla győződve, hogy már csak ezek miatt is minden Mátrix-rajongó rohan a boltba megvásárolni a játékot. Wachowski-ék ezt azért is biztosra veszik, mert állítólag a Reloaded világát és rengeteg filmbéli eseményt is jobban megérthetünk majd az Enter the Matrixnak köszönhetően, így aki nem játszik, sok mindenből kimaradhat.

Ezek persze mind szép szavak, a nagy kérdés csak az, hogy mint program is olyan jó lesz-e az Enter the Matrix, vagy csak egy olcsó marketingfogásnak szánt látványos multimédia terméket kapunk? A fejlesztő gárda, a Shiny Entertainment már készített egy kiváló és eredeti külső nézetes akciójátékot, a Messiah-t, amelyben ráadásul jó pár Mátrix-ihlette motívumot is láthattunk), úgyhogy szerencsére szakértők a témában.

Viszont rossz hír, hogy sajnos nem Trinity-t és Neót irányíthatjuk majd, hanem a játék elején választanunk kell a fekete pilótanő, Niobe, vagy a távol-keleti fegyverszakértő, Ghost között. Hőseinkkel természetesen látványos kung-fu mutatványokat végrehajtva verekedni és lövöldözni tudunk leginkább, de egyes misszióknál autós és repülős üldözésekben is részt kell vennünk.

Wachowski-ék egyébként nagyon büszkék új speciális effektusukra, amelyet a bullet time-hoz hasonló forradalmi megoldásként emlegetnek, ám ezt állítólag a reklámszakma nem tudja majd oly könnyedén lekoppintani. A szóban forgó „focus” a játékban is szerepelni fog, de hogy pontosan milyen vizuális elemeket tartalmaz majd, az még egyelőre a trailerekből nem derült ki…

Játék és film, egymást támogatva, egyszerre jelennek meg, a nagy kérdés már csak az lesz, hogy az első részhez hasonlóan, a sok kung-fu ütés és rúgás, és látványos akciójelenetek között bármelyik médiatermék fogyasztása közben lesz-e időnk egy pillanatra „megállni és a Mátrix szépségében gyönyörködve” – legalább egy pillanatra – a történeten is elgondolkozni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2003/06 21. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2367