KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/november
MAGYAR VIDÉK: ELVESZETT FIATALOK
• Kránicz Bence: Kamera által élesen Dokumentumfilmek fiatalokról
• Varga Balázs: A hatalom íze Veszettek
• Pólik József: Mi leszünk az ifjúság Szocreál fiatalok
MAGYAR MŰHELY
• Erdélyi Z. Ágnes: „A szüleimtől megkaptam a huszadik századot” Beszélgetés Fekete Ibolyával
• Bilsiczky Balázs: Emlékkönyv Beszélgetés Gárdos Péterrel
• Kovács Bálint: „Mint Pókember szuperképessége” Beszélgetés Dési András Györggyel és Móray Gáborral
RETRO-BANDÁK
• Géczi Zoltán: A java még csak most következik Frank Sinatra 100
• Varró Attila: Élő legendák Fekete mise
A SZERZŐI HORROR
• Varga Zoltán: Rémálmok álmodója Wes Craven (1939-2015)
• Árva Márton: Eleven vérvonal Del Toro kísértetei
• Sepsi László: Rosszfiúk és fúriák Lucky McKee
VELENCE
• Schubert Gusztáv: Vén Európa Velence
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Valami jobbra várva CineFest
• Stőhr Lóránt: Valami jobbra várva CineFest
• Sághy Miklós: Kontinenseken átívelő vizuális utazások / A világ szeme BIDF
• Horeczky Krisztina: Istentől az ördögig Érpatak modell
TELEVÍZÓ
• Ardai Zoltán: A fekete múmia átka Alsó-Parnasszus magaslatán
KÖNYV
• Huber Zoltán: Variációk egy témára Kelecsényi László: Eső és telefon
• Varga Zoltán: Az újraértelmezett szatíra Török Ervin: A szatíra diskurzusai a modernitásban
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Botanikus szuperhős Andy Weir: A marsi
• Andorka György: Prométheusz gyermekei Ridley Scott: Mentőexpedíció
KRITIKA
• Takács Ferenc: Shakespeare és az irokézek Macbeth a filmvásznon
• Ádám Péter: A banlieu tigrise Dheepan
• Nagy V. Gergő: A panel Istene A legújabb testamentum
• Varró Attila: Útirajzok a kamaszkorból Tökmag és Gázolaj
MOZI
• Strausz László: Miért én?
• Baski Sándor: A lecke
• Kovács Kata: A keresés
• Jankovics Márton: Kötéltánc
• Huber Zoltán: Sicario – A bérgyilkos
• Vajda Judit: A kezdő
• Kránicz Bence: Apák és lányok
• Sepsi László: Szcientológia, avagy a hit börtöne
• Forgács Nóra Kinga: Fák jú Tanár úr! 2.
• Varga Zoltán: Hotel Transylvania 2.
• Hegedüs Márk Sebestyén: Az utolsó boszorkányvadász
• Varró Attila: Pán
DVD
• Gelencsér Gábor: Ének a búzamezőkről
• Pápai Zsolt: Kálvária
• Soós Tamás Dénes: Cobain: Montage of Heck
• Varga Zoltán: Szaffi
• Soós Tamás Dénes: Testvéri kötelék
• Sepsi László: A kihalás szélén

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Száműzöttek

Géczi Zoltán

Fong yuk – hongkongi, 2006. Rendezte: Johnnie To. Írta: Yip Tin Shing és Seto Kam Yuen. Kép: Cheng Siu-keung. Zene: Dave Klotz és Guy Zerafa. Szereplők: Anthony Wong (Blaze), Francis Ng (Tai), Nick Cheung (Wo), Simon Yam (Fay), Suet Lam (Dagi), Roy Cheung (Kandúr). Gyártó: Milky Way Production. Forgalmazó: Másképp Alapítvány. Feliratos. 100 perc.

 

A Száműzöttek többszörösen visszaeső, hétpróbás veteránok koprodukciója. A hongkongi álomcsapat vezetője, Johnny To (Election, PTU, Triangle) a zsáner kortárs klasszikusa; immáron két évtizede vizsgálja játékfilmes eszközökkel a morális elkötelezettség és a férfibarátság dinamikáját a szervezett bűnözés erőszakkal és aljassággal telített közegében – 2006-os munkája pedig letisztult formában tárja a néző elé a műfaj markáns értékeit. A direktor ez alkalommal is gondosan válogatott, filmről-filmre visszatérő színészeire (Simon Yam, Nick Cheung, Roy Cheung, Francis Ng, Suet Lam) bízta a kulcsszerepek megformálását, a kamerát újfent Cheng Siu-keung mesteri kezébe helyezte, a forgatókönyvet pedig régi alkotótársától, Yip Tin-shingtől kölcsönözte.

A Száműzöttek cselekményének magva a triád iránti kötelezettség és a baráti lojalitás feloldhatatlannak tetsző konfliktusa: rutinos végrehajtók azt a feladatot kapják, hogy tegyék el láb alól régi bajtársukat, aki családi ügyek miatt elhagyta a szervezetet. A főnök utasításának önkényes felülbírálása mint opció szóba sem jöhet; antihőseink legfeljebb rövid haladékot adhatnak leendő áldozatuknak, hogy egy utolsó közös munkával megteremtsék rövidesen megözvegyülő felesége és kisded gyermeke anyagi biztonságát.

A pazar képekben elmesélt történet formanyelve végletekig stilizált, a film a heroic bloodshed esztétikai szabályait követi, tehát sármos, drága öltönyöket viselő gentlemanek lövöldöznek lassított snittekben, szuperközeliben lobbannak be a torkolattüzek, a testekbe csapódó golyók nyomán élénkvörös vérpermet száll. Johnny To ismét jelesre vizsgázik feszültségteremtésből, az összecsapások íve szépen felépített, a helyenként infantilis, másutt szofisztikált humor pedig új és kívánatos elemként színezi a néhol a western műfajával is kacérkodó mozit.

A Száműzöttek intelligens és látványos, elegáns és átgondolt, drámai erényekben bővelkedő munka a hongkongi triádfilmek mesterétől, ily minőségében pedig vitán felül a hónap egyik legfontosabb bemutatója a hazai filmszínházakban.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/10 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9148