KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/január
BETILTOTT VÁGYAK
• Vajda Judit: Ádámévák Transzszexualitás a kortárs filmművészetben
• Schubert Gusztáv: Elcserélt nemek A dán lány
• Kis Katalin: Hideg/meleg LMBTQ-filmek: Lengyelország
BŰNMOZI
• Zombory Erzsébet: Angol labirintus Hercule Poirot és Miss Marple
• Ádám Péter: Géniusz a négyzeten A Hitchbook-sztori
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Hosszú út Máriássy Félix stílusváltásai
• Morsányi Bernadett: Voltam élni Beszélgetés Dobai Péterrel
FILMISKOLA
• Soós Tamás Dénes: „180 fokos fordulatra lenne szükség” Beszélgetés Hartai Lászlóval
SZERZŐI RAJZFILMEK
• Dobay Ádám: Hazatérés Álomországból Mamoru Hosoda
• Kránicz Bence: Kutya világ ez, Snoopy Snoopy és Charlie Brown – A Peanuts-film
• Sepsi László: Két világ közt Anilogue 2015
• Varga Zoltán: Kollázs és karikatúra Réber László animációi
ÁZSIAI PANORÁMA
• Stőhr Lóránt: Távoli képek, csendes életek Tajvani hullámok - 2. rész
FESZTIVÁL
• Bilsiczky Balázs: Arcvonalak Verzió Fesztivál
• Bartal Dóra: A tudatosság nyomógombjai Jihlava
KÍSÉRLETI MOZI
• Lichter Péter: A nyelven túli költészet A kortárs lírai film Brakhage után
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Amerikai rémálom Az ember a Fellegvárban
• Csiger Ádám: Rebootolni a világot 12 majom
• Pernecker Dávid: Utazás az Univerzum peremére Rick és Morty
KÖNYV
• Veress József: M mint mozi Bokor Pál: A film mint mozgás
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Máltai bálnák Moby Dick filmek
KRITIKA
• Árva Márton: Okkal lázadók Mustang
• Pápai Zsolt: Hidegháborús hősök Kémek hídja
• Kovács Bálint: Kurvának áll Félvilág
MOZI
• Jankovics Márton: Ég és jég között
• Soós Tamás Dénes: Macondo
• Forgács Nóra Kinga: Lépcsőházi történetek
• Baski Sándor: A kincs
• Csiger Ádám: Marguerite – A tökéletlen hang
• Kovács Kata: Így jártam a mostohámmal
• Kovács Marcell: Krampusz
• Kránicz Bence: Káosz karácsonyra
• Teszár Dávid: Truman
• Sepsi László: Ha Isten úgy akarja
• Varró Attila: Holtpont
• Alföldi Nóra: Szüleink szexuális neurózisai
• Alföldi Nóra: Szüleink szexuális neurózisai
DVD
• Schubert Gusztáv: Egy erkölcsös éjszaka
• Czirják Pál: Kánikulai délután
• Kránicz Bence: Szeméttelep
• Soós Tamás Dénes: Maggie
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi Hungarian Comics Speak English
• Bayer Antal: Hungarian Comics Speak English

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

Papírmozi

Bayer Antal

KÉPREGÉNY

Tizedik kötetéhez ért Stan Sakai szamuráj-nyula, és immár a hazai képregénykiadás egyik legbiztosabb pontjának tekinthető. Mi több, képes arra a bravúrra, hogy évek óta mesél nagyon hasonló történeteket, de mindegyik kötet tartalmaz annyi fordulatot, hogy ez szinte fel se tűnik.

Sakai legnagyobb titka abban a magától értetődő egyszerűségben rejlik, amellyel elhiteti velünk, hogy történetei gyerekeknek szólnak. Aztán meg előáll olyan drámai jelenetekkel, hogy már-már kikapnánk a csemete kezéből – de végül mégsem tesszük, mert belátjuk, mi sem természetesebb, hogy olvasson életről-halálról, akár szörnyű tragédiákról is, és ehhez kevés bölcsebb tanítómestert találhatunk Sakainál. No és az idősebbeket sem árt emlékeztetni bizonyos értékekre, amelyekről hajlamosak vagyunk megfeledkezni. És hozzájuk is megtalálja a hangot.

Usagi Yojimbo 10: Élet és halál között. Fekete-fehér, puhafedeles, 224 oldal. Kiadó: Vad Virágok Könyvműhely.

HATÁRESET

A hagyomány azt követeli, hogy gyerekeknek szóló könyvekben aranyos rajzok legyenek, gömbölyded és mosolygós figurákkal. Nett legyen minden, és főleg semmi ijesztő. De Dave McKeannek nem szokása aranyosakat rajzolni, amint ezt mi is megtudtuk róla Batman: Arkham Elmegyógyintézetnek és a Sandman-kötetek címlapjainak köszönhetően. Igaz, Neil Gaiman története nem is ilyesmit kívánna, elvégre négyéves kislányának egy rémálma ihlette. Aztán Amerikában mégis megválasztották 2003 legjobb gyerekkönyvének – ki érti ezt?

A Farkasok a falban az illusztrált történet és a képregény határán egyensúlyoz, talán egy kicsit utóbbi felé billen inkább. McKean fotómontázsokat, számítógépes hatásokat és kézi rajzot is kombinálva ér el teljesen egyedi stílust, különböző technikákkal érzékeltetve a valóságszinteket. A magyar kötet kivitelezése is valahol félúton van: nálunk a gyerekkönyveknek többnyire keményfedél dukál, talán a kiadó úgy érezte, inkább Gaiman rajongói lesznek rá vevők. Ami azt illeti, az ára is felnőtt pénztárcához van szabva.

Farkasok a falban. Színes, puhafedeles, 56 oldal. Kiadó: Agave.

BD GYŰJTŐKNEK

Volt idő, amikor nyugati képregényt csak az látott Magyarországon, aki el tudott vonatkoztatni a nyelvi határoktól, és képregény fogyasztási vágya felülkerekedett olyan apróságokon, hogy egy kukkot sem tud franciául. Az 1950-es évek közepétől a francia kommunista napilaphoz, a L’Humanité-hez kapcsolódó sportlapok mellett gyerekeknek szóló újságok is eljutottak hozzánk, köztük a főleg képregényeket tartalmazó Vaillant. Abban a korban, amelyben a magyar lapoknak többnyire az ismeretterjesztés ürügyével engedtetett csak meg irodalmi művekből adaptált képregények közlése, sokan falták a lapot – köztük maguk a magyar képregényszerzők is, akik nem egyszer ebből vettek ihletet.

A Reménység úttörői a Vaillant legelső képregénye volt, még 1945-ben indult. Az eleinte egyértelműen Flash Gordonra hajazó sorozat címét az első kalandban látható űrhajóról kapta, bár éppen a magyar kiadást kezdő epizódban hőseink nem hagyják el a Földet. Az író Roger Lécureux, akit nálunk talán leginkább Rahan apukájaként ismernek, a rajzoló pedig a divatgrafikusként kezdett és a Vaillant több más alkotója által mesterként tisztelt Raymond Poïvet volt. A közel hatvan évvel ezelőtt készült A fantasztikus kert igazi bravúrdarab, még ha a történetszövésen érződik is a kor múlása.

A Reménység úttörői 1: A fantasztikus kert. Fekete-fehér, puhafedeles, 52 oldal. Kiadó: Nero Blanco Comix.

MAGYAR FANTASY

Egy fiatal író és egy tapasztalt grafikus találkozásának köszönhetően jött létre egy új magyar zsánerképregény. Túl kevés ilyen születik mostanában ahhoz, hogy nagyon szigorúan bánjunk vele: dicséretes kezdeményezés, és bár vannak kétségeink, hogy a szerzők óhajának megfelelően nemzetközi karriert lesz képes befutni elektronikus formátumban, reméljük, idehaza sokan fedezik fel a nyomtatott változatot. Saját világán belül jól működő történet, érdekesnek ígérkező, grafikailag is ügyesen jellemzett karakterek, látványos kivitelezés, további izgalmakat kilátásba helyező befejezés – ennél többet nem is várunk el egy váratlanul felbukkanó újdonságtól.

Swords 1. Színes, irkafűzött, 32 oldal. Írta Nemeskéri Attila, rajzolta Szendrei Tibor. Kiadó: Phantom Shock Kft.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/12 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10885