KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/március
ROCK-LEGENDÁK
• Géczi Zoltán: Az ember, aki nem volt hajlandó megöregedni David Bowie (1947-2016)
• Jankovics Márton: A sérülékenység krónikája Janis – A Janis Joplin-sztori
• Pernecker Dávid: Hozzáállás kérdése Don Letts dokufilmjei a punkról
MAGYAR MŰHELY
• Fazekas Eszter: Egy fényt, egy sugárt Magyar képmesterek: Hildebrand István
• Soós Tamás Dénes: Feketén fénylett Beszélgetés Lugossy Lászlóval
• Kővári Orsolya: „Mindenki a maga szintjén nyomorog” Beszélgetés Thuróczy Szabolccsal
• Bilsiczky Balázs: Darázsfészek Beszélgetés Nemes Gyulával
TŐZSDE-RULETT
• Kolozsi László: A kijózanodás kora Anti-kapitalista filmek
• Teszár Dávid: A piac törvénye Mennyit ér egy ember?
BETILTOTT VÁGYAK
• Kis Katalin: Hideg/meleg LMBTQ körkép: Délszláv filmek
• Huber Zoltán: Magukra találnak Budapest Pride LMBTQ Filmfesztivál
FRITZ LANG
• Várkonyi Benedek: Különös pár Fritz Lang és Thea von Harbou
• Martin Ferenc: A háború árnyai Fritz Lang hadjárata
FESZTIVÁL
• Orosz Anna Ida: Elsőfilmesek és veteránok Oscar-jelölt animációs rövidfilmek
• Mátyás Győző: A keresés filmjei Torinó
KÍSÉRLETI MOZI
• Nagy V. Gergő: A nagyság domborzata Grandrieux és a spirituális testiség
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Az ördög és Miss Jones Szuperhős-sorozatok a tévében
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Kutyából szalonna Joe Kelly: Deadpool Omnibus
• Kovács Marcell: Rizikós revízió Tim Miller: Deadpool
KRITIKA
• Pályi András: A test esete a szellemmel A test
• Varró Attila: Temetni jöttek Ave, Cézár!
• Baski Sándor: Közszolgálat Spotlight – Egy nyomozás részletei
• Pápai Zsolt: Dohos exteriőrök Indián
MOZI
• Baski Sándor: Egy háború
• Teszár Dávid: A Zarándok
• Schubert Gusztáv: Amnézia
• Árva Márton: Blue Lips
• Forgács Nóra Kinga: Short Skin – Szűkölő kamaszkor
• Vajda Judit: Minden út Rómába vezet
• Alföldi Nóra: Egy őrült pillanat
• Kovács Kata: Hogyan legyünk szinglik?
• Roboz Gábor: 400 nap
• Kránicz Bence: Viharlovagok
• Varró Attila: Farkas totem
• Tüske Zsuzsanna: A Fiú
DVD
• Kránicz Bence: Manglehorn – Az elveszett szerelem
• Pápai Zsolt: Kopp-kopp
• Soós Tamás Dénes: A szerencse forgandó
• Kránicz Bence: Gyalogáldozat
• Benke Attila: A kelletlen útitárs
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Dokumentumfilm

Dokumentum-válság

Meghalt a doksi, éljen a doksi!

Dér András

Ma, az elektronika és a kibernetika világában, a virtuális valóság Kánaánjában mi szükség van dokumentumfilmre?

 

„Miért feded fel előttem a gonoszságot,

és mutatod meg a nyomorúságot?

Csupa fosztogatást, csupa rablást

látok magam előtt,

a vádaskodás és civakodás

egyre fokozódik.”

Habakuk könyve, A próféta első panasza

 

Szinte az első leforgatott, és bemutatott mozgókép magában hordozta a mindmáig tekeredő műfaj-meghatározási polémiát. A vonat érkezése milyen kategóriába tartozik? A korai filmkészítők mindenre lőttek, ami mozgott. Rögzítették a környezetüket. Lumière-ék fent említett filmje a nyaralójuk tőszomszédságában készült. „Az első dokumentumfilmnek Flaherty 1921-es művét, a Nanuk, az eszkimót tekinthetjük, mivel rendelkezik mindazokkal a komponensekkel, amelyeket nélkülözhetetlennek tételezünk a filmalkotások számára.” (Zalán Vince)

Ma, az elektronika és a kibernetika világában, a virtuális valóság Kánaánjában mi szükség is van a dokumentumfilmre? A jó öreg doksi halott. Évekkel ezelőtt kiűzetett a mozikból. A tiszteletreméltó „art-hálózat” is csak mint indiánt a rezervátumban tűri meg. No de a TV? Az Ígéret Ernyő... Az osztódással szaporodó kaméleon-csatornák a nézettségi mutató és a bankszámla közt pattognak.

Mi az egyáltalán, hogy doksi? Az olyan, mint a gőzmozdony. Szép, de elavult. Hasznos teljesítménye nem mérhető össze áramvonalas kollégáiéval.

A loksi. Nosztalgia melengeti szívünk. Egykor kihúzott minket a szarból. Kihajolni veszélyes. Szemünkbe szikra pattant. Anyánk a vasalt, fehér zsebkendő sarkával kipiszkálta a fekete széndarabkát. Apánk fejbevágott. Mi újra kihajoltunk...Ta-tam-ta-tam, ta-tam-ta-tam...

Hogy is mondtad, kishaver? Dokksi?... Már hallottam róla. Az egy olyan hely, ahol a megroggyant hajókat feltuningolják. A Kukát, meg a Badacsonyt... dokksi, ja... Hogy nem két k-val...? Hát...

Javítóműhely. Nem mondtad rosszul, nagyhaver. A doksi egy olyan valami, ami javítani igyekszik a gondolkodásmódunkon, a szívünkön, az életvitelünkön. Meg egyáltalán. A dokumentumfilm a társadalom lelkiismerete.

Hú, de fennkölt. A léről dumcsizz inkább. Mennyi esik le filmenként?

Hát yuppi életmódot nem biztosít. De sokba van. Mármint annak, aki a pénzt adja. Az előkészítés, a forgatás, a hosszú vágás csak úgy nyeli a pénzt. Meg az alkotói jogok. A műsoroknál olyan nincs, azt le kell nyomni, aztán minden a hűbérurat illeti.

Affekta ez, kishaver. Az a bazi hosszú dokumentumfilm meg lenyúlja a műsoridőt. Reklámnak közben helye nincs, ugye, azért nekünk is van egy ízléstoleranciánk. Nagycsaládosoknak óvszert reklámozni, jó, mi?

KozmETIKA (= kozmikus?), óvatos kibernETIKA. Híroffenzíva, tényzanza, szondák. Újvalóság képünk, mint valamiféle Knorr-varázslat, gyorsan tálalható és eladható. Infrasugár irányba: és brillant fogsor, szidol homlok, álom dauer megrajzolják napi látásmódunk.

 

*

 

A dokumentumfilm tetszhalott. Halálhíre van költve. Költöttek neki egy halálhírt. Mert még ezt is híralakban. A híralakoskodók. Sifrírozott valóság. Enyém a kulcs, tiéd a puncs. („Miféle puccs, gyerekek?”) A hír médiaszárnyon kering. Hallottátok? Meghótt az öreg Doksi. Feldobta a pacskert. Kinyiffant. Kinyúlt. Kinyírták. Már ideje volt. Állítólag egy kukában találták meg feldarabolva. Maffia leszámolás. Legyintés. Csak vitte a reklámidőt. Saját halottunk, gyászolja a médiakonszern. (A CNN ez alkalomra jubileumi műholdat lőtt földkörüli pályára.) Ezek aztán a belevaló fickók! Csettintés. A temetéséről később intézkedünk. Hozzátartozók kíméljenek. Vagy coki nektek. Ahogy tetszik.

A TV-s információgesztus érdekellentétben áll a dokumentumfilmes, alapvetően a fotógesztus filozófiájára épülő gesztussal. „A fotógesztus a fenomenológiai kétely gesztusa, mert megpróbálja a jelenséget számos nézőpontból megközelíteni.” (Vilém Flusser)

A dokumentumfilmes analizál, kérdéseket tesz fel, nem állítja, hogy zsebében a bölcsek köve. Megmozgatja a nézőt (ez a valóságos interaktivitás), előhozza szunnyadó igazságérzetét, erkölcsi érzékét.

„A dokumentumfilm olyan film, amely alkotóan dolgozza fel a létező világot. A létező azonosul a filmben a valósággal.” (Verdone)

A TV ellenben, mint késő újkori fáraó, megingathatatlanul hiszi és terjeszti isteni eredetét. Milliókat delejező Küklopsz. Balázs Béla elektronikus képalkotás előtti időből származó megfogalmazását vulgarizálja, miszerint: „A valóság öntudatunktól független objektív realitás, tehát független az ember művészi szemléletétől is.” A hitelességet mutatja be áldozati oltárán, térdre kényszerítve milliárdnyi hívőjét. Ez a hitelesség nem morális kategória, még kevésbé művészi. És ki törődik azzal, hogy a filozófusok határozták meg? Ez a hitelesség az eladhatóság brutális kategóriájának foglya. Az elektronikus médianyelvben ez azt jelenti, hogy a hostess (a témát feltálaló riporter) a téma ütőerén tartva mikrofonját, a neoegzotikumot az adott körülményekhez képest a legfrissebb és a legnyersebb formájában láttassa a „karosszék-utazóval”.

Mi van azokkal, akik mindezek ellenére, mégis? – kérdem halkan. A szabad szemmel alig láthatók, kikben él még a szabad szellem. Igazságérzetük, lelkiismeretük hajtja, hogy elbabráljanak a társadalom megroggyant testén, toxikus lelkén? Netán karrierizmus és nyereségvágy?

Példás büntetést nekik!

Előre megfontolt szándékból és nyereségvágyból elkövetett dokumentumfilm készítésért két évre eltiltjuk a köz- és kereskedelmi televíziós objektumok látogatásától.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1999/06 17. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4481