KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/június
MAGYAR MŰHELY
• Báron György: A csábítás és a halál játékai Kamondi Zoltán (1960-2016)
• Hirsch Tibor: Múltunk a szemfedél alatt Magyar film, magyar idő – 2. rész
• Schubert Gusztáv: apa/anya Liliom ösvény
• Kővári Orsolya: Egy rítus története Beszélgetés Fliegauf Bencével
ETTORE SCOLA
• Bárdos Judit: A világ változtatott meg minket A világ változtatott meg minket
BRIT BŰNÖK
• Schubert Gusztáv: Alávaló úriemberek Top Secret Anglia
• Varró Attila: A vászon határtalan geometriája J. G. Ballard filmadaptációk
• Győri Zsolt: „Nem fröcsög a vér” Beszélgetés Mike Hodges-szal – 2. rész
SZOCIO+FANTASY
• Kránicz Bence: „Az Európai Unióban nincsenek jedik” BeszélgetésTóth Csabával
• Schubert Gusztáv: Galaktikus útikalauz apolitikusoknak Tóth Csaba: A sci-fi politológiája
• Sepsi László: Hősködés a demokráciáért Marvel vs. DC – Szuperhősök polgárháborúja
• Schreiber András: Zombi politikón Romero élőhalottai
FESZTIVÁL
• Soós Tamás Dénes: A család árulása Titanic versenyfilmek
• Huber Zoltán: Uralkodó szélirányok Titanic
• Simor Eszter: Különc közösségek Austin
KÍSÉRLETI MOZI
• Lichter Péter: Zsánerfilmek árnyékai Nicolas Provost filmjei
KÖNYV
• Zalán Vince: Pörös Géza: Krzysztof Zanussi világa Ráció és spiritualitás – testvérek?
• Sághy Miklós: A lélekvászon képei Pintér Judit Nóra: Az őrület perspektívái
TELEVÍZÓ
• Csiger Ádám: A zeneipar nagymenői Bakelit
FILM / REGÉNY
• Pintér Judit: Csodálatos Boccaccio Boccaccio 2015
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Befejezetlen múlt Elcserélt világ
• Pintér Judit Nóra: Mennyi haza kell egy embernek? A lakás
• Horeczky Krisztina: Nők a szorítóban Ütős csajok
MOZI
• Baski Sándor: Az én csontsovány nővérem
• Sepsi László: Kivégzési parancs
• Árva Márton: Haifai kikötő
• Jankovics Márton: Mapplethorpe
• Kovács Kata: Máris hiányzol
• Szalkai Réka: Egy szó mint száz: szerelem!
• Baski Sándor: Pelé
• Teszár Dávid: A legkúlabb nap
• Kránicz Bence: Sarkköri mentőexpedíció
• Vajda Judit: Anyák napja
• Kovács Marcell: Csontok és skalpok
• Varró Attila: Beépített tudat
• Andorka György: Angry Birds – A film
DVD
• Gelencsér Gábor: Saul fia
• Benke Attila: Superman antológia
• Soós Tamás Dénes: Arctalan ellenség
• Szoboszlay Pál: Victor Frankenstein
• Tosoki Gyula: Kémvadászok: A szolgálat kötelez
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Francia tükrök

Cocteau a Cinémathèque-ben

Egy örök visszatérő

Szatmári Zsófia

Kiállítás kevés szóban a sokoldalú Cocteau-ról.

 

Ötven éve, 1963. október 11-én hunyt el Jean Cocteau, francia író, festő, filmrendező, igazi „homme du spectacle”. Emlékére teljes vetítéssorozatot tart és kisebb kiállítást állított össze a francia filmes kultúra egyik legnyüzsgőbb központja, a párizsi Cinémathèque.

A rendező a nagy terem helyett az adományozók galériájában kapott helyet, mivel a kiállítás alapját az intézmény tulajdonában lévő Cocteau-hagyaték képezi, a rendező régi barátainak, kollégáinak anyagaival kiegészítve. A galériába belépve rögtön feltűnik Cocteau első nagy sikerű filmjének, A szép és a szörnyetegnek a plakátja. Az impozáns kép egyik oldalán az eredeti festmény függ, a másikon folyamatosan pereg a film egy-egy részlete. Körben nagy, színes plakátok, számtalan fekete-fehér fotó, néhány, falra vetített vagy képernyőn nézhető filmrészlet, kéziratok, jelmezek – és hozzájuk némi kommentár.

A tárlat egyszerre követ időrendi sorrendet és nyit Cocteau különféle filmes területeire. Öt állomásban összegzi az alkotó tevékenységét: a kiinduló és a záró pont egy-egy filmje köré épül (A Szép és a Szörnyeteg (1946) és az Orpheusz végrendelete (1960)); a második elméletibb megközelítésben, általánosabban szól a filmes életműről; majd az avantgárd filmért tett erőfeszítéseiről beszél; a negyedikben kritikusként, a Cannes-i filmfesztivál zsűrielnökeként tűnik föl.

A legtöbb anyag A Szép és a Szörnyeteghez, legnépszerűbb, díjazott filmjéhez kapcsolódik. Az említett plakáton és filmrészleten kívül láthatók fényképek: standfotók, egy sorozat a főszereplő Jean Marais szörnyeteggé maszkírozásáról; forgatási napló, képes reklámkönyv, a finanszírozáshoz kapcsolódó hivatalos papírok, a „szép” ruhája. Továbbsétálva az újabb plakátok, képek mellett (Delannoy Örök visszatérés, Bresson A Bois de Boulogne hölgyei etc.) Cocteau forgatókönyv- és szövegírói munkáival az időben is haladunk előre. Ez már a második etap, a címe: „Film és költészet”. A kettő kapcsolatát a kiállítás csupán abban látja, hogy az író-rendező több, híres, irodalmi mítoszt is feldolgoz – tegyük hozzá, a korban nem egyedül! –, mesét és saját drámákat adaptál: tehát inkább a film és irodalom összefonódását vázolja fel. Azaz nem azt, hogy Cocteau – némiképp Apollinaire követőjeként – mindenütt költő szeretett volna lenni – ne feledjük a sok Orpheuszt! –, és azt sem, hogy a költészetet miképp ültette volna át más médiumokra. Erről többet mond egy kései archív, melyben a szerző az Orpheusz végrendelete kapcsán kifejti, hogy nem álmot visz a vászonra, hanem az álom működését utánozza. Ezt a technikát idézve már is közelebb állunk például a szürrealista szövegalkotó eljárásokhoz, mint pusztán az adaptációit citálva a költészethez.

A harmadik szakasz izgalmasabb: arról tájékoztat – igaz, csak röviden –, hogy Cocteau hogyan igyekezett előmozdítani az avantgárd filmet. Egy részlet a saját avantgárd filmjéből, A költő véréből (1932), egy csoportkép 1949-ből, az ún. Elátkozott film fesztiváljáról (Festival du film maudit), melyet az Objectif 49 nevű csoporttal szervez meg, maga köré gyűjtve a fiatal tehetségeket. És valóban, a későbbi francia új hullám számos alakja jelen van: a kritikusként híressé váló Alexandre Astruc és André Bazin vagy Pierre Kast és Éric Rohmer rendezők. Cocteau a fesztivál megnyitójára szánt előadásának is itt olvasható a kézirata, végül is nem mondta el. Viszont a szöveget bogarászva előbukkan egy, a kiállításon eddig kimondatlan elve, miszerint a nézőpont eredetisége fontosabb, mint a témáé. Lásd mítoszfeldolgozások.

A negyedik rész elején rövid vetítés a Cocteau által kritikusként védelmezett filmek plakátjaiból, köztük számos neorealista és némafilmes alkotással. Ahogy a fotók, ez a képsor is rekonstruálja a rendező korát, az őt körbevevő filmes közeget. Megtudjuk, kikkel érintkezett, dolgozott együtt. Ezt szolgálják a Cannes-i munkájáról elhintett információmorzsák is: közös képek hírességekkel, egy újságcikk és a Cocteau által sikerrel felkarolt Négyszáz csapás plakátja – azzal a megjegyzéssel, hogy a Vásott kölykök Dargelos-ja él tovább a Jean-Pierre Léaud játszotta figurában.

Az ötödik állomás Cocteau utolsó jelentős filmjét, az Orpheusz végrendeletét tárgyalja, mely A költő vérét és az Orpheuszt követve az Orpheusz-trilógiának és Cocteau életművének is az utolsó darabja. Ahogy a rendezőt idézik, a „Végrendelet maga is az”, tehát nem csak filmbeli, hanem a szerző valóságos testamentuma. Így zárja a Cinémathèque – igen rövidre – Jean Cocteau bemutatását, a filmrajongó Cocteau-ét, aki „a filmmel együtt nőtt fel” és aki Henri Langlois-hoz fűződő barátsága révén az intézmény lelkes látogatója, támogatója volt. Épp ezért merülhet fel a kérdés, hogy a kis terem dacára, vajon több magyarázat nem illette-e volna meg?


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/12 09-10. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13148