KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/július
MAGYAR MŰHELY
• Stőhr Lóránt: Széthulló kisvilágok sodrában Tolnai Szabolcs
• Stőhr Lóránt: Széthulló kisvilágok sodrában Tolnai Szabolcs
• Szalkai Réka: Belső késztetésből Beszélgetés Tolnai Szabolccsal
• Hirsch Tibor: Múltunk a nyereg alatt Magyar film, magyar idő – 3. rész
• Soós Tamás Dénes: A belső kép Beszélgetés Nagy András operatőrrel
• Varga Zoltán: Macskaszem és párducmosoly Magyar animáció: A nyalintás nesze; Love
NŐI SZEREPEK
• Vajda Judit: Párosával a pokolba Kelly Reichardt
• Pernecker Dávid: A nő is ember Paul Feig hősnői
• Tüske Zsuzsanna: Nők a keverőpult mögött Pénzes cápa
MACSÓ MITOLÓGIA
• Szabó Ádám: Istenek hajnala Nicolas Winding Refn és a heroizmus
• Dunai Tamás: Comic noir Shane Black buddy-filmjei
KÍNAI SÁRKÁNYOK
• Vincze Teréz: Tér, idő, nosztalgia Tsai Ming-liang meditációi
• Varró Attila: Égi törzsek Az új kínai film
• Baski Sándor: Beszivárog a valóság Udine
FESZTIVÁL
• Gyenge Zsolt: Szalmaláng vagy erdőtűz? Cannes
• Buglya Zsófia: Önismereti leckék Graz / Linz
FILMZENE
• Géczi Zoltán: A herceg hagyatéka Prince (1958-2016)
VIDEÓJÁTÉK
• Herpai Gergely: Orkazmus a multiplexben Warcraft
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Jób a lakóparkban Fredrik Backman: Az ember, akit Ovénak hívnak
• Kovács Kata: Kertvárosi átlag Hannes Holm: Az ember, akit Ovénak hívnak
KRITIKA
• Jankovics Márton: Feszített víztükör A Bigger Splash
• Árva Márton: Kulcsra zárt szobák A klán
• Horeczky Krisztina: Látszani kell Nőügyek
MOZI
• Gyenge Zsolt: Neon démon
• Forgács Nóra Kinga: A hegedűtanár
• Nevelős Zoltán: Emlékezz!
• Varga Zoltán: Alice Tükörországban
• Szatmári Zsófia: Életem nagy szerelme
• Hegedüs Márk Sebestyén: Démonok között 2.
• Andorka György: Szemfényvesztők 2.
• Kránicz Bence: Tini Nindzsa Teknőcök: Elő az árnyékból
• Sepsi László: X-Men: Apokalipszis
• Alföldi Nóra: Mielőtt megismertelek
• Varró Attila: A modell
DVD
• Pápai Zsolt: Annie Hall / Manhattan
• Gelencsér Gábor: Szegénylegények
• Soós Tamás Dénes: A program: Egy legenda bukása
• Benke Attila: Nyugaton a helyzet változatlan
• Géczi Zoltán: A sas és a sárkány
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Családban marad

Tüske Zsuzsanna

Sveitabrúokaup – izlandi, 2008. Rendezte és írta: Valdís Óskarsdóttir. Kép: Anthony Dod Mantle. Szereplők: Nanna Kristín Magnúsdóttir (Inga), Björn Hlynur Haraldsson (Barði), Ágústa Eva Erlendsdóttir (Auður), Ólafur Darri Ólafsson (Egill). Gyártó: Mystery Island / Duo / Ave / WhiteRiver. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 99 perc.

 

Úgy tűnik, ha izlandi filmről van szó, a sötét, szigeti életforma jelensége bármely műfajba képes befészkelni magát és egyszerű vendégművészből állandó sztárrá avanzsálni. A filmes szaknévsorban eddig csak változatos vágói megbízatásai (A születésnap, Egy makulátlan elme örök ragyogása, A Mongol) révén számon tartott Valdís Oskarsdóttir első, saját rendezésű filmjéből megtudjuk, mi sül ki abból, ha az esküvői vígjáték háttere nem a hollywoodi szabványnak megfelelő flancos nagyváros, hanem a depresszió földrajzi megfelelője, az északi lápvidék.

A road movie-ként egyaránt működő komédia körülbelül kéttucat szereplőt megmozgatva mutatja be egy jegyespár, Ingibjorg és Bordi, valamint egy egész násznép szatirikus kálváriáját. A történet alaphelyzete szerint a népes család egy busztúra keretében próbál eljutni otthonról az esküvő helyszínére kiszemelt vidéki templomba. Mivel az utazás alatt a vőlegény és a menyasszony nem láthatják egymást, a két nászkaraván tagjai közti kommunikáció egyre zavarosabbá válik, ráadásul az állandó eltévedés, az esküvői stressz, valamint az apró titkok kipattanása miatt a totális széthullás veszélye is beárnyékolja a szedett-vedett família boldogságát.

A félresiklott ünnep alaphelyzete akár A születésnaphoz hasonló, súlyos, északi drámáé is lehetne, Oskarsdóttír filmje azonban műfajában és jellegében inkább egy amerikai rokonnal, A család kicsi kincsével fűzi szorosabbra a szálakat – mindezt skandináv módra, szürkébb tónusokkal és még fanyarabb ízekkel teszi. Az alapvetően jellemkomikumra és dialógusokra épülő párkapcsolati roncsderbi, noha időközönként kissé döcögősen vagy vánszorogva halad a kijelölt úton, lakodalmi túrája mégsem kerül lépéshátrányba jófajta műfajtársaival szemben.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/10 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9899