KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/november
ESTERHÁZY PÉTER
• Forgách András: Házymozi Esterházy-adaptációk
• Molnár György: Péter filmje Esterházyra emlékezve
BÓDY GÁBOR
• Hegyi Zoltán: A kozmosz gerillája Bódy Gábor (70)
• Lichter Péter: Tengerentúli hullámhosszon Bódy experimentalizmusa
• Czirják Pál: Második tekintet Pieldner Judit: Szöveg, kép, mozgókép…
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Felvállaltam a közvetítő szerepét” Beszélgetés Varga Ágotával
• Bilsiczky Balázs: „A létezés is többszólamú” Beszélgetés Sopsits Árpáddal
FILM NOIR
• Pápai Zsolt: Nincs holnap A film noir műfaji családfája – 3. rész
• Roboz Gábor: Minden fekete A noir-címke
• Varró Attila: Kettős árnyék Noir és szerzőiség
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Szemet szemért Velence
• Baski Sándor: Beilleszkedési zavarok CineFest – Miskolc 2016
• Horeczky Krisztina: A mi nagy hasznunkra BIDF
FILM / REGÉNY
• Pethő Réka: Burton, ha diktál Ransom Riggs: Vándorsólyom-trilógia
• Varga Zoltán: Sólyomszárnyak suhanása Tim Burton: Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei
KRITIKA
• Kránicz Bence: Orvosság kizsákmányolás ellen Az ismeretlen lány
• Forgács Nóra Kinga: Rémségek kicsiny öble A sors kegyeltjei… meg a többiek
• Kovács Gellért: Nyelvében él Érkezés
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Nem felejthető Memo
MOZI
• Alföldi Nóra: Állva maradni
• Ruprech Dániel: Az eljövendő napok
• Kránicz Bence: Érettségi
• Nagy V. Gergő: Halál Szarajevóban
• Vajda Judit: Úri viszonyok
• Barkóczi Janka: Az utolsó tangónk
• Soós Tamás Dénes: Tökös ötös
• Sándor Anna: Kubo és a varázshúrok
• Sepsi László: Kiéhezettek
• Huber Zoltán: Mélytengeri pokol
• Kovács Kata: Pizsamaparti
• Andorka György: Inferno
• Csiger Ádám: Lángelmék
• Varró Attila: Lány a vonaton
DVD
• Kránicz Bence: Egymásra nézve
• Géczi Zoltán: Rőtszakállú/Dodeskaden
• Kovács Patrik: A szakasz
• Gelencsér Gábor: Eldorádó
• Pápai Zsolt: A Sierra Madre kincse
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi Webről nyomtatásba

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Televízó

Híradósok

Jönnek a részletekkel

Kovács Gellért

Aaron Sorkin első kábeltévés sorozata a létező közelmúlt híreit tálalja, hamisítatlan Hollywoodi hivatástudattal.

Aaron Sorkin kétségtelenül izgalmas álomgyári figura: nagyvásznas pályafutásának nagyobbik részében politikai és társadalmi jelenségeket feldolgozó bestsellerek filmváltozataival nyert rengeteg díjat és termelt tisztes bevételt (Charlie Wilson háborúja, Social Network – A közösségi háló, Pénzcsináló). Azonban Sorkinra nem csak biztos kezű adaptálóként néznek fel méltatói, hiszen ő volt az, aki az emészthető moralizálást és a politikai idealizmust a legszórakoztatóbban dolgozta bele a sokszor eltemetett, ám az új évezred hajnalán több fronton is magára talált tévésorozat-formátumba. Trükkje „csupán” annyi, hogy a maga rendkívül impozáns módszerével kukkoló-lyukat vájt néhány, mindenki által izgalmasnak gondolt intézmény falába, s a lehető legalaposabban felépített illúzióval tárt a tévézők elé egy általa megálmodott Amerikát. Az 1999-ben indult és máig etalonként kezelt Az elnök emberei az ízlésesen szentimentális kikapcsolódás mellett éppúgy az ismeretterjesztést tűzte zászlajára, mint az egyetlen szezont megélt, jobb sorsra érdemes insider-sorozat, A színfalak mögött.

Sorkin új, az HBO által istápolt produkciója oda tér vissza, ahol a már-már guruként tisztelt író és kreátor tévés karrierje elkezdődött: az Esti meccsek húszperces epizódjai annak idején egy fiktív sportműsor körül forgolódtak, a Híradósok azonban már jóval ambiciózusabb közegben tárgyalja a médiamunka mibenlétét. Sorkin nem véletlenül szerződött kábeltévéhez, hiszen itt nem kell minden áron a nézettséget hajszolnia, másfelől pedig direktebben foglalkozhat egészen konkrét politikai kérdésekkel is – ezzel a döntésével az egyébként is vállaltan nagy szavakban fogalmazó filmíró meglehetősen izgalmas helyzetbe hozta magát. Elnézve a tízrészes bemutatkozó évad lapzártánkig adásba került hat részét, Sorkin kifejezetten jó formában van: párbeszédei még mindig úgy záporoznak, mint egy nagyszabású vitaverseny döntőjében a pro és kontra, figurateremtő képességét se hagyta írói Oscar-díja mellett a polcon – egyedül a fent említett, frissen szerzett nagyobb alkotói szabadsággal nem tud még igazán mit kezdeni. Sorkin eddig ahhoz szokott hozzá, hogy évadonként 22-25 részben, reklámidő nélkül 40 perces játékidőben kell álomvárat építenie. Most epizódonként egy egész órája van – az HBO viszont újabban 10 részes szezonokra ad megrendelést, ami kicsit másféle összeszedettséget igényel.

A karaktereket és a heroikus hangulatot tekintve tehát nincsen hiba: Jeff Daniels kifejezetten nagy meglepetés a kitalált Atlantis Cable News esti híradójának műsorvezetőjeként: a kisebb-nagyobb szakmai alkukban elkényelmesedett sztár egy felsőoktatási vitán kiborul, és váratlan nyersességgel nyilatkozik a terrorizmustól rettegő, a gazdasági válságtól is meggyötört Amerika szellemi és fizikai leépüléséről. Kirohanásában egy pillanatig sem vitatja, hogy az elkeserítő folyamathoz ő és szakmája is éveken keresztül asszisztált. Őszinteségi rohamát idegösszeroppanás és általánosnak látszó értetlenkedés fogadja – de a Híradósok nem Aaron Sorkin sorozata lenne, ha a Sidney Lumet Hálózatát (és nyomokban A színfalak mögött alapállását) idéző nyitányt már a pilotban ne követné a katarzis ígérete. Will McAvoy irodájában megjelenik a véleményét osztó, a hírszolgáltatás és kommentálás becsülete mellett kardoskodó csatornafőnök – az épületbe pedig besétál egy régi szerelem, aki nem mellékesen McAvoy szakmai feltámadását is elősegítheti. Mindeközben megismerhetjük a megújulás előtt álló News Night leendő lelkes csapatát, ahol indiai származású internetguru éppúgy helyet kap, mint egy dögös közgazdász, vagy egy ízlésesen felrajzolt bájos szerelmi háromszög a műsor segédproducerei között.

Innen pedig jön a lázas munka – aminek, mint ahogy az sejthető, könnyebbik részét a mindennapi hajtás jelenti: a csapat tagjai rohannak és telefonálnak, szellemes riposztokkal kísérve értekeznek, és elhatározásuk szerint nem a látványos bulvársztorit, hanem az igazi hírt hajszolják. Na meg a világmegváltást. Valóban izgalmas viszontlátni, hogy mit kezd a Híradósok például az Arab tavasszal, hogyan foglal állást a sajnálatosan örök slágertémának számító fegyverviselési törvényről – illetve hogyan tud bölcsnek és „pártatlannak” mutatkozni úgy, hogy nevén nevezi Obamát, Sarah Palint és ráhúzza a vizeslepedőt a Tea Party mozgalomra. Sorkin most is nagyjából úgy viselkedik, mint Az elnök emberei idejében, amikor a sztori csak erős köszönő viszonyban volt a valósággal: parádésan megírt párbeszédekben érvel a „tisztességes, ésszerű” politizálás mellett, és apró, de azért hatásos ravaszkodással republikánusként mutatja be főszereplőjét. Aki nem hajlandó magát és értékrendjét összemosni a képmutató szélsőjobbal.

A Híradósok egyetlen hibája, hogy még nem igazán érzett rá arra, mit is akar az HBO portfolióján belül megerősíteni. A csatorna híres arról, hogy hagyja építkezni a projektjeit, ám Sorkinnál még a hagyományokhoz képest is nehéz kitapogatni, végül merre is szeretné vinni aktuális szívügyét. Persze, kevesebbel is el lehet majd szórakozni, mert profi sorozatról van szó, ám tulajdonképpen az igazán nemes cél sincs is olyan messze. Mindenesetre jó lenne egy olyan széria, ami nem csak felemelő és szerethetően tudálékos – hanem a képernyős világon innen is kedvet tud csinálni a hírtájékoztatáshoz. Ehhez még egyelőre kevés Will McAvoy csillogó szemű dream teamje.

Híradósok (The Newsroom) amerikai, 2012. Rendezte: Greg Mottola, Alan Poul. Írta: Aaron Sorkin. Kép: Todd McMullen, Barry Ackroyd. Szereplők: Jeff Daniels (Will McAvoy), Emily Mortimer (MacHale), Olivia Munn (Sloan), Chris Chalk (Gary), Trieu Tran (Joey). Gyártó: HBO. Szinkronizált. 60 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/09 48-48. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11215