KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/december
NŐI SZEREPEK
• Baski Sándor: Az üvegplafon alatt Nők a Fehér Házban
• Schubert Gusztáv: „Amerika királynője” Pablo Larraín: Jackie
• Barkóczi Janka: A harmadik hullám Asghar Farhadi hősnői
• Varró Attila: A hiány iszonyata Val Lewton és a női horror
• Vincze Teréz: Egy szexi koreai feminista A szobalány
MAGYAR MŰHELY
• Kelecsényi László: Védtelen ártatlanság (Bara Margit 1928-2016)
• Schubert Gusztáv: Csoóri Sándor, a filmes Parázson lépkedő
• Morsányi Bernadett: Makacs fiúk Beszélgetés Szomjas Györggyel
LENGYEL MÉRCE
• Báron György: A nemzet filmművésze Andrzej Wajda (1926-2016)
• Pörös Géza: Nincs alku Andrzej Wajda: Emlékképek
• Zalán Márk: Bedobozolt történelem Lengyel hadiállapot 1981
• Morsányi Bernadett: Bármi megtörténhet Marcel Łoziński dokumentumfilmjei
FRANCE NOIR
• Ádám Péter: Gengszterből filmrendező José Giovanni
FESZTIVÁL
• Szabó Ádám: Undorból születnek Sitges
• Bartal Dóra: A hátunkon cipelt múlt Jihlava
• Csiger Ádám: Fiatalos kezdés Primanima
• Barkóczi Janka: Aki sosem látta Párizst Window Horses
KÖNYV
• Nagy V. Gergő: A nemzetközi Férfi Tarr 60
TELEVÍZÓ
• Várkonyi Benedek: A pokol másnapján Beszélgetés Olivier Wieviorkával
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Rejtélyes bosszú Austin Wright: Tony and Susan
• Alföldi Nóra: Kárhozottak királya Tom Ford: Éjszakai ragadozók
KRITIKA
• Varga Zoltán: X elvtárs A martfűi rém
• Barkóczi Janka: Belső száműzetés Bereczki Csaba: Soul Exodus
• Andorka György: Bölcselmük álmodni képes Doctor Strange
MOZI
• Baski Sándor: Teljesen idegenek
• Gelencsér Gábor: Olli Mäki legboldogabb napja
• Pápai Zsolt: Harmadik típusú találkozások Zsigmond Vilmossal
• Forgács Nóra Kinga: Az állam Fritz Bauer ellen
• Kovács Kata: A mélység kalandora
• Vajda Judit: A könyvelő
• Barkóczi Janka: Hideg hegyek
• Huber Zoltán: Mentőakció
• Kránicz Bence: Creative Control
• Roboz Gábor: Az utolsó emberig
• Csiger Ádám: Jack Reacher: Nincs visszaút
• Sepsi László: Bezárva
• Varró Attila: Életem Cukkiniként
• Andorka György: Legendás állatok és megfigyelésük
DVD
• Barkóczi Janka: Magyar Filmhíradó Évfolyam 1956
• Kránicz Bence: Szerelem
• Gelencsér Gábor: Angi Vera
• Benke Attila: Menny és pokol
• Pápai Zsolt: Tripla kilences

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

A nimfomániás

Egy meg egy nem megy

Varga Balázs

Trier filmje nem botránykrónika, nimfomán hősnőjének története áldozathozatalra is kész hősnőinek sorát a gazdagítja.

 

Lars von Trier filmjeit hagyományosan megelőzi a hírük, és ez különösen így volt A nimfomániás esetében. Az lett volna a meglepő, ha nem így történik, elvégre egy szex-jelenetekkel és híres nevekkel zsúfolt film mindig jól mutat a címlapokon meg a kommentfolyamokban. Főleg, ha olyan hatásos kampány előzi meg, mint ezt. A szereplőket orgazmus közben mutató fotósorozat, az ütemesen érkező, felcsigázó előzetesek és pletykák suspense-marketingje kiben a várakozást, kiben a dühöt fokozta – ahogy annak lennie kell. A felhajtás önmagában persze érdektelen lenne, múlandó pikantéria, reklámszakemberek előjátéka, más semmi. A botrányhős címke sem mutat már túl jól Trieren, legalábbis újat nem ad hozzá a szerzői imázsához. A nimfomániás azonban tényleg iskolapéldája azoknak a téziseknek, hogy a szerzőiség kereskedelmileg is érvényes fogalommá, mondhatni termékké vált, illetve hogy a legkülönfélébb értelmezői közösségek és rajongói körök által generált előzetes, párhuzamos és utólagos kontextusok végeláthatatlan hálózata mennyire meghatározó egyes alkotások életében és a jelentéstermelésben. Lars von Trier filmjének nemcsak a kampánya, hanem maga a film is akkurátusan épít ezekre a kontextusokra, elvárásokra, támadási és értelmezési lehetőségekre. Olykor talán túlságosan is. A nimfomániás ugyan nem Trier legjobb műve, de messze több mint öncélú provokáció vagy egyszerű médiafelfújt. Jól adagolt és okosan felépített film, egyszerre katalógusa és továbbgondolása az életműnek. Az Antikrisztus és a Melankólia apokaliptikus és univerzális víziói után Trier újra kézzelfoghatóbb társadalmi csapdákba zárja hősnőjét. A most a mozikba került bő négyórás két rész tompított, csak félig szerzői változat, és Trier nemsokára előáll a (szexben is) hardcore rendezői verzióval. A vitára és a gondolkodásra azonban már a moziváltozat épp elég muníciót ad.

Trier kétségkívül a kortárs film egyik legtudatosabb életműépítője, aki trilógiákban, folytatásokban, sorozatokban, oda- és visszakapcsolásokban, nagy ívű projektekben gondolkodik. A nimfomániás az irodalmias elbeszélőformák iránti vonzalmának újabb tanújele. A címekkel ellátott fejezetek, a visszaemlékezés formájában előadott élettörténet, a szexuális kalandok krónikája, az epizódok közé ékelődő értelmező beszélgetések filmek tucatja által is használt, alapvetően mégis irodalmi formákat, köztük klasszikus libertinus erotikus regényeket idéző megoldások. Most nincs mindent tudó narrátorunk, mint a Dogville esetében. A szexfüggő Joe maga meséli el élettörténetét Seligmannek, az idősödő értelmiséginek. A sikátorban talált, összevert, vérző arcú nő, aki nem akar mentőket hívni, de elfogadja a segítséget és az invitálást egy csésze teára és az enciklopédikus tudású, aszexuális férfi, aki nagyokat néz, hallgat, és minden történethez hozzáfűz egy kommentárt. Ők ketten újabb variációk az egymás ellenpólusaként működő férfi-nő párosok dinamikájára, illenek a sorba, amelyben többek között az Antikrisztus bűnhődést kereső Nője és terápiával kísérletező Férfija, vagy a Hullámtörés ágyhoz szegezett férje és az ő kívánságait teljesítő Bess tartozik.

A nimfomániás hősnője persze mérföldekre van az Aranyszív-trilógia (Hullámtörés, Idióták, Táncos a sötétben) női karaktereitől. Pedig az ő történetének második része is szenvedések története (jóllehet nem a krisztusi szenvedéstörténet profanizált változata). Visszaemlékezéseiben végig bűnösnek nevezi magát, bár nem magyarázza meg, miért, és beszélgetőtársa sem talál erre magyarázatot. Trier non-komformista hőseinek és áldozat(ot hozó) női alakjainak sorát Joe történetének önkeresés-narratívája gazdagítja. Mert A nimformániás alapvetően egyfajta női identitás-történet, amelyben Joe a férfiközpontú társadalom normáival szemben keresi és formálja önmagát. Elutasítja a társadalom által ráaggatott szerepet, de nem azonosul a közösség kínálta lehetőségekkel sem – a csoportterápián nem hajlandó magát szexfüggőnek nevezni, hanem csakis és következetesen nimfomániásnak. Élete, története mindvégig a férfiközpontú, képmutató társadalmi berendezkedéssel szemben formálódik. Ennyiben is élesen különbözik a hagyományosan az ártatlan női főhős beavatásának és szexuális nevelődésének motívumára épülő, klasszikus, férfiközpontú narratíváktól (és már csak ezért sem lehetne A nimfomániást mondjuk a Szürke ötven árnyalatával közös nevezőre hozni.)

A szex tehát, legalábbis részben, az önfelszabadítás eszköze Joe történetében. Lehet mondani, hogy a film szinte az összes olyan szexuális gyakorlatot felvonultatja, amely a pornófilmek kötelező eleme, kezdve a „sima” szextől a maszturbációig, a hármas pozíciókon át a leszbikus együttlétig, az orális és anális szexig. (Az orgia is csak a történet logikája miatt maradt ki, mármint hogy Joe sztorijának nem az a lényege, hogy egyszerre, egy időben legyen számtalan férfival, hanem hogy folyamatosan, egymás után legyen új és új pasikkal.) Azonban ezeknek a gyakorlatoknak a sorozata, a test használata, a szex megélése újraértelmeződik Joe történetében.

A szexfüggés motívuma a kortárs filmben többnyire az érzelmi kiüresedés érzékeltetésére szolgál. Joe története azonban nem ezt a mintázatot követi. Ő is magányos, mint mondjuk A szégyentelen hőse, és bár a motivációiról, hátteréről nem sokat tudunk meg (az érzéketlen anya és a szentimentális apa kettőse kevés vonallal megrajzolt típusfigura a háttérben), korántsem az érzelemmentes, mechanikus működés jellemzi. Nem is sodródik, tudatosan választ utat magának. Az első rész inkább az egyedül-lét és az autonómia-keresés, a második a magány és az autonómia visszaszerzésének története. Az első rész hőse, a fiatal Joe mindenfajta kötelmet levetkőző, önkereső, zabolátlan figura, aki számára a test, az érzékiség, a szex az önkeresést és az önkiteljesítést szolgálja. Nem véletlenül zajlik ez a történet a hetvenes évek kulisszái között (hogy miért épp Angliában, az kevéssé indokolt), tehát a hatvanas évek szexuális emancipációját követő évtizedben. Joe azonban hasonló cipőben járó, férfifaló barátnői példáját sem akarja követni. Számára a szex nem arra való, hogy féktelenül kitombolja magát a házasság előtt, és élesen tagadja, hogy a szerelem a szex titkos összetevője lenne. Az első rész Joe-ja tehát nem pusztán a férfiközpontú társadalmi renddel szegül szembe, hanem az ez ellen lázadó, szabad szexet hirdető lánykommandótól is elkülönül. Joe önépítés-történetét a film magányos, kevés boldogságot nyújtó történetként mutatja be – és ezt a szálat fűzi tovább a sokkal borúsabb hangulatú második rész is.

A visszaemlékezésekből megformálódó Joe számára a testi, érzéki felszabadulás, a másikkal való együttlét orgazmikus öröme és a szerelem kölcsönösen kizárják egymást. Sőt, a szerelem megtapasztalása nem pusztán az orgazmusra való képesség elvesztését jelenti, de ez indítja el Joe-t azon az úton, amely a kiszolgáltatottság, az alávetettség és az erőszak világába vezet. Miközben a története a szerelem elleni hadjáratként mesélődik el, szerelmesként mutatja a film boldognak. Szerelem és szex azonban összeegyeztethetetlen egymással, az élvezet nélküli szex pedig az önazonosság elvesztését, de legalábbis megbillenését is jelenti. Szerelmes, de nem tud (el)élvezni, teherbe esik, pedig nem tervezték, és ezért is az önkeresés-válságot okolja. Az anyaság és a családdá válás tehát megint csak az önazonosság elvesztésével kapcsolódik össze. Az önkeresés nem önzés, viszont drasztikus veszteségekkel jár A nimfomániásban.

A Seligman által oly kedvelt (és a film által is előszeretettel alkalmazott) egyszerű képleteket segítségül híva, Joe története két művelet feszültségében formálódik. Mindkettő a szerelem sajátos definíciója. Az első szerint a szerelem egyenlő az élvezet nélküli szex-szel, míg a második szerint a szerelem = szex + féltékenység. És ez a két képlet nem csak matematikailag nem egyeztethető össze.

A második részben Joe története tulajdonképpen reakció-sorozat, amelyben a saját érzékeihez, az érzéki tapasztalatokhoz próbál visszajutni. Ez az út azonban sötétebb, és a kiszolgáltatottság, a lemondás, az elhagyás különböző kegyetlen fokozatain vezet végig. (Mindezt legsarkosabban azok az éjszakai látogatások mutatják, amikor gyermekét otthon őrizetlenül hagyva, a titokzatos K. szadomazo „rendelésein” vesz részt.) Joe drámája és magánya jelentős részben abból fakad, hogy vagy nem akar egyenrangú, viszonzott kapcsolatot, vagy egy ilyen kapcsolatban, szerelemben nem találja meg magát, vagy pedig abból, hogy az egyenrangúnak gondolt kapcsolatról, barátságról kiderül, hogy az a másik fél számára mégsem érdek nélkül való. A zárlat látszólagos csavarja vagy csattanója nem felülírja, hanem inkább megerősíti a történetet. A nimfomániás nem feminista tételfilm, de nem is nőgyűlölő opusz. Önkeresés, szabadság, felelősség, egyedüllét és magány paradoxonjait mutatja be. Egy határsértő nő történetét egy patriarchális konvenciókkal teli világban. Arról beszél, hogy az önazonosság, az egyediség korántsem olyan egyszerű, mint az egyszeregy. Talán ezért is van, hogy néha az egy meg egy sem megy.

 

A nimfomániás 1-2. (The Nymphomaniac) – holland-belga-angol-német, 2013. Rendezte és írta: Lars von Trier. Kép: Manuel Alberto Claro. Szereplők: Charlotte Gainsburg (Joe), Stacy Martin (A fiatal Joe), Stellan Skarsgård (Seligman), Shia LaBeouf (Jerôme), Jamie Bell (K), Willem Dafoe (L), Uma Thurman (Mrs. H), Mia Goth (P), Sophie Kennedy Clark (B), Udo Kier (A pincér), Christian Slater (Joe apja), Connie Nielsen (Joe anyja). Gyártó: Zentropa. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 244 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/02 50-51. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11598