KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/január
VILÁGFELFORDULÁS
• Gyenge Zsolt: A halál oka: kapitalizmus Én, Daniel Blake
• Schubert Gusztáv: Mennyei felfordulás Az ifjú pápa
• Géczi Zoltán: Fehéren izzó gyűlölet Amerikai szélsőségesek
• Baski Sándor: Buborékok és barikádok Közélet a világhálón
• Varró Attila: Árvák a sztrádán Két amerikai road movie
MAGYAR KRIMI
• Sepsi László: Dögkeselyűk Új magyar bűnfilmek
• Kránicz Bence: Ezer jagelló Cop Mortem
• Schreiber András: A testület nyomoz Kádár-kori magyar krimik
• Csiger Ádám: Itt élni totál szívás Aranyélet 2. évad
• Vajda Judit: A mozdony füstje Halj már meg!
MAGYAR MŰHELY
• Morsányi Bernadett: Fekete sors Beszélgetés Vranik Rolanddal
A KÉP MESTEREI
• Ádám Péter: Kamera vállon, fény semmi” Raoul Coutard 1924-2016
ÚJ RAJ
• Forgács Iván: Esőfelhő New Yorktól Szkopjéig Milcso Mancsevszki játékfilmjei
• Pethő Réka: A naplóírás művészete Új raj: Xavier Dolan
• Jankovics Márton: Keresztkérdések az iskolapadban Mártírok
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Törött teknőcpáncél alatt A vörös teknős
• Orosz Anna Ida: A komfortzóna határán Anilogue 2016
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Az idő tükröződései Gdynia
• Horeczky Krisztina: A reményről Verzió
• Vincze Teréz: A törölt busani vonat Busan
KÖNYV
• Barkóczi Janka: Kettős látás Gelencsér Gábor: Váratlan perspektívák
• Kolozsi László: Filmrendszer-gazda Varga Balázs: Filmrendszerváltások
KRITIKA
• Szalkai Réka: Vivaldi után szabadon Kaliforniai álom
• Varró Attila: Lázadók a Lázadók között Zsivány Egyes – Egy Star Wars történet
MOZI
• Baski Sándor: Sárkány közeleg
• Vajda Judit: Őrült boldogság
• Simor Eszter: Egyesült Szerelmes Államok
• Kránicz Bence: Utazás apánkkal
• Kránicz Bence: Utazás apánkkal
• Tüske Zsuzsanna: Szövetségesek
• Soós Tamás Dénes: A fegyvertelen katona
• Hegedüs Márk Sebestyén: Underworld: Vérözön
• Sepsi László: A démon arca
• Parádi Orsolya: #sohavégetnemérős
• Forgács Nóra Kinga: Hóesés Barcelonában
• Huber Zoltán: Hivatali karácsony
• Zsubori Anna: Vaiana
• Alföldi Nóra: A pótolhatatlan Werner doktor
• Varró Attila: Derült égből apu
DVD
• Pápai Zsolt: Rideg világ
• Benke Attila: A homár
• Soós Tamás Dénes: Popsztár: Soha ne állj le (a soha le nem állással)!
• Kránicz Bence: Batman: A köpenyes lovagok visszatérnek
• Kovács Patrik: Beépülve – Az Escobar-ügy
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

A fényíró

Fáber András

 

Kisebb-nagyobb nemzetközi filmfesztiválokon időről időre feltűnik egy szálas, immár középkorúnak mondható, a szokásosnál valamivel hosszabb hajat viselő figura. Tekintetét, melyben szokatlan intenzitás vibrál, merőn rászögezi arra, akivel beszél, s azt magyarázza kizökkenthetetlen türelemmel és némi hamiskás felhanggal, hogy ő voltaképpen fényíró, és amit művel, az igazából fényirodalom. Ha anyanyelvén, vagyis németül beszél, nyomban kiderül, mennyire kedveli a szójátékokat. „Lich-teratur” – mondja.

Vajon azon jámbor őrültek egyike volna, akikből minden fesztiválra jut néhány?

Szó sincs róla. Werner Nekes – mert róla van szó – jól ismert tényezője a nemzetközi filmvilágnak, az experimentális filmművészet egyik vezéralakja, mérce és hivatkozási alap sokak számára, akit olyan guruk méltatnak szuperlativuszokban, mint Bazon Brock, Jonas Mekas vagy éppen Wim Wenders.

Mit és hogyan lát Nekes? Nem könnyű erre a kérdésre egyértelmű választ adni egy húsz éve tartó művészpálya több mint harminc filmje alapján, melyek jó egyharmadát nemrégiben Magyarországon is megtekinthette egy szűkebb körű közönség.

Annyi bizonyos, hogy Nekes világa több kettősségre épül. Már eredendő ambíciója is kettős: mind fogalmi, mind pedig vizuális konvencióinkat széttördeli, hogy azután a törmelékekből valami mást állítson össze. Minden filmjére kettős – konceptuális és vizuális – fogantatás a jellemző, s egyszersmind mindkét területen szükségeltetik megértésükhöz bizonyos háttérismeret. A festészetből főként a századelő formabontó művészeti irányzatai szolgálnak számára hivatkozási alapként, irodalmi-filozófiai felfogásán pedig nagy mértékben érződik a strukturalizmus hatása. Ám ez némiképp egyszerűsítés: Nekes nagy kultúrájú ember, akinek kiterjedt és elmélyült ismeretei vannak a képzőművészet és az irodalom világtörténetéről.

Néhány példa a vizuális hivatkozásokra, idézetekre.

1973-ban készítette Diwan című filmjét, melynek egyik része mintha egy Magritte festette nyitott ablak előtt játszódna. 1974-ből való a Makimono című rövidfilmje, amely – mint már maga a cím is mutatja – a japán tekercsképek technikájából merít analógiát. 1975-ös Amalgam című filmje úgy hat, mintha egy Seurat-festmény megmozdulna. 1982-ben forgatta. Pillantás a harmonikus börtönből című filmjét, amelyben az egyiptomi falfestményekről ismert hieratikus mozdulatokat az Ombro cinema, az árnyjáték világából vett fogással szabdalja függőleges csíkokra.

Nekes filmjei bővelkednek irodalmi allúziókban. 1977-es, Lagado című filmje Swift-parafrázis: a szereplők által elrecitált értelmetlen szótörmelékek az inkommunikabilitás, a gondolatok szóbeli közlésének lehetetlenné válása abszurd (becketti, ionescói) témáját mutatják kettős fénytörésben. Az 1982-ben készült Uliisses három irodalmi motívumot kombinál-sűrít-montíroz egybe: a homéroszi eposzt, Joyce Ulysses-ét és Neil Oram The Warp című, 24 órás színdarabját, amelyet egy angol avantgárd színtársulat ad elő. A film címe nem sajtóhiba, hanem szójáték (Nekes filmcímei gyakran szójátékszerűen utalnak a film lényegére, binaritására, ambivalenciájára): a főszereplő Uli, aki számos elidegenedési és azonosulási kaland után beavatási szertartás során válik (válhat) önmagává, vagyis fényképésszé, akinek dolga a látottak rögzítése. Rajnai német dialektusban (erre a vidékre való a rendező) a cím annyit tesz: Uli az, vagyis a rámutatás-megnevezés kettős aktusa ezúttal is a téma lényegére utal. Nekes kedvelt verbális ötlete a Lewis Carroll kitalálta szó-fogas vagy szó-bőrönd: olyan – metaforikus – szóösszevonás, melyben sűrítve jelenik meg az alkotóelemek komplexitása (egyébként a szürrealista költészet is előszeretettel alkalmazta). Két nő leszbikus kapcsolatát bemutató filmjének ezt a címet adja: T-WO-MEN(vagyis „két férfi-nő”, angolul, mert a német Z-wei-ber alakot nem találta elég meggyőzőnek. De az „alkotó szójáték” hívta életre a már említett „Lichteratur” szót is.

„Naiv ember vagyok, aki bemegy a tükör mögé, hogy megnézze, mi van ott” – mondja Nekes. Ez a képletes mondat a szó pszichoanalitikai értelmében is igaz, hiszen Nekes filmjében sűrűn feltűnnek erotikus fantáziaképek, sőt az egyiknek (a Kelek címűnek) fő témája a szexuális neurózis, amit a rendező a nemi aktus szuperközeli képeivel érzékeltet. A T-WO-MEN-ről már volt szó, de ugyancsak sok az erotikus motívum a Hurry-can-ben vagy az Uliisses-ben is. A számos tükörről nem beszélve, melyek – mint nárcisztikus szimbólumok – rendszeresen visszatérő motívumai a Nekes-filmeknek. Ugyanakkor feltűnő, hogy a Nekes alkalmazta verbális metaforák tükörstruktúrájának vizuális tükörstruktúrák felelnek meg a róluk szóló (rájuk vonatkozó) filmekben. Van ebben az egymásra vonatkoztatásban valami intellektuális érzékiség, aminek folytán Nekes filmjei úgy hatnék, mintha a koncept-art meg a peep-show házasságából (pontosabban ágyasságából) születtek volna.

Nekest a rejtett képek érdeklik: az, hogy hogyan lesz a képből mozgás – görög szóval kiné. Az általa feltalált speciális kamerával vizuális metaforákat teremt az intermittáló képrögzítés segítségével. Az ily módon létrejött ábrázolásmódot – a zenei polifónia mintájára – polivizualitásnak lehetne nevezni. Ennek a technikának mélyebb, tartalmibb – konceptuális – értelme is van: az Uliisses egyik jelenetében (megint idézet: Buñuel filmjéből, A nap szépe címűből) Uli figurája fokozatosan eggyé válik az alkalmi találkahelyen Catherine Deneuve-vel találkozó szexmániákus alakjával.

Werner Nekes filmjei mindig utalásszerűek; olyan értelemben, ahogyan Mérei Ferenc kidolgozta az utalás lélektanát, beszélhetünk velük kapcsolatban az utalás esztétikájáról. Ehhez az utaláshoz szívesen használja az ősmozi egykori játékszereit, kellékeit, eszközeit, melyekről – s a mozgás megjelenéséről a képzőművészetben – pompás filmet készített Mi történt valójában a képek között? címmel. A camera obscura, a laterna magica, az anamorfózis, a thaumatrop, a phenakistiskop, a praxinoskop, Muybridge vagy Marey mozgásfázis-ábrázolási kísérletei, ugyanúgy a dolgok rejtett lényegének, a mozdulatlanban rejlő mozgásnak a megragadását célozzák, mint Nekes fényirodalma. Nekes eljárásmódja pedig azért utalásszerű, mert tudatában van annak a felismerésnek, amelyet talán a legszebben Novalis fogalmazott meg épp kétszáz éve, vagyis több mint száz évvel a mozgófényképezés felfedezése előtt.

„Csak csodálkozni lehet azon a nevetséges tévedésen – írja Novalis –, amikor az emberek azt képzelik, hogy a dolgok kedvéért állnak szóba egymással. A nyelv sajátja ugyanis épp az, hogy önmagán kívül semmivel nem törődik. A beszéd hasonlatos a matematika nyelvéhez: önmagáért van, önmagát fejezi ki, és önmagában teljes világot alkot. A nyelvben a dolgoknak ilyenformán csak sajátos viszonylatai tükröződnek.”

A vizuális nyelv e sajátos viszonylatait kutatja megszállottan Werner Nekes, s vele együtt mi is: azok, akik e kalandban szkeptikus-együttérző útitársai vagyunk vagy lehetünk. Mint az Uliisses szöcskeepizódja utalásszerűen jelzi: mindannyian „grace-hopers” – vagyis kegyelmet remélők vagyunk – vagy, ha úgy tetszik – s ez már a huszadik századi ember (Joyce és/vagy Nekes) ambivalenciája: szöcskék egy istengyermek arcán.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1989/02 44-46. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5309