KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/február
A SCI-FI HATÁRAI
• Schubert Gusztáv: Robo Sapiens Mesterséges Intelligencia – fények és árnyak
• Sepsi László: Szerelem világvége idején Sci-fi, románc, melodráma
• Benke Attila: Tudósítások az új rossz jövőről Filmanatómia: A sci-fi
• Baski Sándor: Szilaj gyönyörök Westworld
• Beregi Tamás: Gigabyte-ok diszkrét bája Videójátékok filmvásznon
JIM JARMUSCH
• Jankovics Márton: Titkos vérvonal Jim Jarmusch és a műfaji film
• Varró Attila: Talált versek Paterson
LATIN-AMERIKAI PORTRÉK
• Lichter Péter: Lebegés a fény hátán Emmanuel Lubezki
• Árva Márton: Emberek, akik ott voltak Új raj: Pablo Larraín
• Soós Tamás Dénes: Jackie
ÚJ RAJ
• Gelencsér Gábor: Oh, kárhozat! Kirill Szerebrennyikov
FILMMÚZEUM
• Harmat György: Bergman színre lép A nulladik opus
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Hitelesség terén nem lehet belekötni” Beszélgetés Rózsa Jánossal
• Tóth Klára: Egy színésznő regénye Törőcsik Mari – Bérczes László beszélgetőkönyve
FESZTIVÁL
• Gellér-Varga Zsuzsanna: Sorsformáló rendezők Amszterdam
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: A ló túlsó oldala BoJack Horseman
• Roboz Gábor: Rejtélyek újabb szigete The Kettering Incident
KÖNYV
• Kelecsényi László: Életünk legszebb évei Zalán Vince: Film van, babám!
• Nagy V. Gergő: A menekülő test Lichter Péter: A láthatatlan birodalom
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Éjjel élnek Dennis Lehane: Az éjszaka törvénye
• Varró Attila: A sztárok bűnei Ben Affleck: Az éjszaka törvénye
KRITIKA
• Barkóczi Janka: Jó itt Az állampolgár
• Benke Attila: Idegen a Vadkeleten Kojot
• Forgács Nóra Kinga: A száműzött művészet Stefan Zweig: Búcsú Európától
• Teszár Dávid: Szekuláris megváltás Ártatlanok
FILM + ZENE
• Huber Zoltán: Kibeszélni a kibeszélhetetlent Andrew Dominik – Nick Cave: One More Time with Feeling
MOZI
• Kovács Gellért: Az alapító
• Kolozsi László: Aranjuezi szép napok
• Kovács Kata: Madeleine
• Tüske Zsuzsanna: Váratlan szépség
• Barkóczi Janka: Loving
• Huber Zoltán: A számolás joga
• Alföldi Nóra: Jézus, mobil, fejvadászok
• Vajda Judit: Másodállás
• Baski Sándor: Üdvözöljük Norvégiában!
• Kránicz Bence: A Nagy Fal
• Sándor Anna: Énekelj!
• Sepsi László: Széttörve
• Benke Attila: Vakfolt
• Varró Attila: Pattaya
DVD
• Soós Tamás Dénes: A látogatás
• Benke Attila: David Lean-klasszikusok
• Soós Tamás Dénes: Morgan
• Pápai Zsolt: A stanfordi börtönkísérlet
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Fesztivál

TIFF – Kolozsvár

Transzilván gótika

Csiger Ádám

Az erdélyi fesztivál idén is bőven kínált éjsötét hangulatú filmeket.

Az idei TIFF két ország friss termésének szentelt külön szekciót, Argentínának és Norvégiának. Előbbi fő attrakciója, a Jauja FIPRESCI-díjat nyert Cannes-ban, és nem kisebb név játszik benne, mint Viggo Mortensen, aki a (Titanic fesztiválon is vetített) francia Távol az emberektől után ezúttal is idegen nyelven szólal meg. Az amerikai színész tehát egyre gyakrabban vállal külföldi filmeket, melyekben ráadásul önmagához kísértetiesen közel álló figurákat alakít: a Távol az emberektől alkalmával spanyol származású franciatanárt játszik (Argentínában nőtt fel és folyékonyan beszéli a nyelvet). Apai ágról pedig dán származású, és ezúttal egy argentin filmben játszik dán karaktert. A címben szereplő „Jauja” szó a filmet nyitó szöveg szerint egy mitikus „ígéret földjét” jelöl, ami viszont mindenkit elveszejtett, aki megpróbálta megtalálni. Ezt a vidéket keresik európai kalandorok az XIX. századi patagóniai sivatagban. Egy dán konkvisztádor lányát megszöktetik, aki így egyszemélyes mentőakcióba kezd. Nem csak a cselekményről juthat eszünkbe az Eldorádó kereséséről szóló Aguirre, Isten haragja vagy Alejandro Jodorowsky ugyancsak a földi Paradicsom irányába tartó road movie-ja, a Fando és Lis. Az elismert művészfilmes, Lisandro Alonso munkájának szürreáliája Buñuelt és Lynch-et is megidézi, ráadásul álomszerű, túlvilági szépségű 4:3-as totálképekben mesél, tempója pedig meditatív.

A norvég szekció fő attrakciója pedig a Náci zombik 2 volt. Az első rész (Náci zombik) ötletes ötvözete a nazisploitationnek és a zombifilmnek olyan horrorkomédiák stílusában, mint a Hullajó vagy a Gonosz halott, sőt még a norvég történelmi és kulturális vonatkozások sem hiányoznak belőle. A második rész pedig a jobb folytatások sorát gazdagítja. Elődjében egy önreflexív kiszólás során az is elhangzott, hogy a Gonosz halott második része valójában inkább a nyitófilm nagy büdzséjű remake-je, Tommy Wirkola rendező azonban másféle sequelt készített. Nem ugyanazt a filmet készítette el több pénzből és látványosabban, inkább a Gonosz halott-trilógia záró darabját, A sötétség seregét idézte fel: e sequel is ott veszi fel a fonalat, ahol az előző rész véget ért, és műfaja immár nem csupán horrorkomédia, mivel csordultig van fantasztikus elemekkel, humora pedig egyre parodisztikusabb. Mint arról az alcím is árulkodik (Red vs. Dead, azaz „Vörösök a dögök ellen”), a náci zombik méltó ellenfelükre találnak a Vörös Hadsereg feltámasztott katonáiban. E film ráadásul már egy amerikai komikust is felvonultat (Martin Starr a Szilícium-völgyből), de ez nem a nemzetközi közönséget bevonzását szolgálja. Starr egy zombirajongó fanklub elnökét játssza, akinek figuráján keresztül Wirkola az első rész öniróniáját gondolja tovább.

Az ínyenc kultfilm-rajongók számára a TIFF legizgalmasabb eseménye egy másik horror vetítése volt. A German Angst szkeccsfilm: három rémtörténet egy-egy berlini rendezőtől. Akik közül a legnagyobb név az underground direktor Jörg Buttgereit (Nekromantik). A vetítés utáni közönségtalálkozón részt vevő két rendező, Michal Kosakowski és Andreas Marschall bevallásuk szerint egy korábbi TIFF-en ismerkedtek meg, a kolozsvári fesztivál nélkül tehát e film talán el sem készülhetett volna, mivel ők szervezték be Buttgereitet is. Akinek nyitó szkeccse szó szerint húsbavágó, de egyben költői horror a gyermekbántalmazásról és a családi belüli erőszakról. Címe (The Final Girl, azaz „a legutolsó lány”) önmagában is műfaji reflexió, a slasherek szűzies, és végül túlélő főhőseire vonatkozik. A dokumentum- és kísérleti film felől érkező Kosakowski lengyel származású németként az európai idegengyűlöletről készített ugyancsak szociálisan érzékeny rémfilmet, melyet bevallása szerint Kie¶lowski művészete ihletett, különösen a Rövidfilm a gyilkolásról. Kár, hogy e természetfeletti horror kivérzik a fináléja előtt. A Nekromantikon is dolgozott, az olasz horrorért bevallottan rajongó Marschall epizódja még több sebből vérzik, de borzongatóan kiszámíthatatlan és enigmatikus. Mint arra titulusa (Alraune) is utal, Henrik Galeen azonos című 1928-as német horrorjának a remake-je. Közös a három kisfilmben, hogy egyaránt szerzőiek, specifikusan német vonatkozásúak és mindben van elrejtve némi társadalomkritikus üzenet. Abban is hasonlítanak, hogy retró stílusúak: alkotóik Super 8-as kamerával forgattak egyes jeleneteket, véres effektjeiket pedig számítógép helyett régimódi, praktikus módszerekkel, kis büdzséből készítették. Az Alraune alkalmával pedig a társadalomkritika és a múltidézés egybeforr: a három közül ez az epizód a legtudatosabb felelevenítése a német expresszionizmusnak, ennyiben Herzog remake-jéhez, a Nosferatuhoz hasonlítható. Marschall felidézi, hogy a horrorfilm formanyelve főleg a német expresszionizmus során alakult ki, de a nácik rémuralma véget vetett e műfajnak az ország határain belül, és a német horror napjainkig az amerikaiak utánzásában merül ki (Anatómia).

E film a „Határok nélkül” szekcióban szerepelt, mely tartogatott még egy figyelemreméltó német dolgozatot. A tavaly Montrealban FIPRESCI-díjat nyert Lynn szobalány (Das Zimmermädchen Lynn) címszereplője egy labilis fiatal nő, aki önként vonult be a pszichiátriára, távozása után pedig szobalánynak állt egy szállodában. Munkalkoholista, aki főnöke szexrabszolgájává süllyed, hogy akkor dolgozhasson, amikor csak akar. Kényszeresen takarít, sőt olyannyira beleszeret munkájába, hogy az ágy alá bújva hallgatja ki a vendégeket, valamint a csomagjukban kutakodik. Mindez pedig találó koncepció egy feszült, de ugyanakkor humoros filmhez. A hősnő hallgatózása és leskelődése, mások életébe betolakodása találó metafora a filmművészetre. Amikor filmet nézünk, mi is láthatatlan megfigyelőként kukkantunk be mások életébe. Ahogy a TIFF-en szintén vetített, de magyar moziforgalmazásba is került Magam ura, e film is realista vígjáték, ami arról szól, hogy milyen kicsinyesen viselkedünk, ha senki nem lát minket, legyen szó a rejtőző hősnőről vagy a vendégekről, akiket megfigyel. De e film nem csupán esszenciális thriller és fekete komédia, hanem egyben jól megírt dráma is. Kukkolásai során az elmagányosodott Lynn szeme megakad tökéletes ellentétén, egy vagány dominán, akivel viszonyt kezd. Mintha a szintén leszbikus szado-mazo kapcsolatra építő The Duke of Burgundy előzményfilmjét látnánk, noha jelen alkotás inkább a szintén német Nedves tájak Készen állsz Helenre? párdarabja, mivel ez is merész és nevettetően őszinte karaktertanulmány.

A nem kimondottan határsértő, de sötét hangulatú filmeket egybegyűjtő „Árnyak” szekcióban egy nemzetközi premiert is láthattunk. A japán Revenge Channel (Bosszúcsatorna) hősnője legjobb barátnőjével általános iskolás osztálytalálkozót szervez, de csak egy olyan lány jön el, akire egyikük sem emlékszik. Felidézik, hogy annak idején bántalmazták őket az osztálytársaik, majd a rejtélyes új barátnő javaslatára bosszút állnak néhány gyermekkori zaklatójukon. Az egyre durvább heccekről forgatott felvételeket felteszik a videómegosztókra, aminek köszönhetően hobbijuk hamar egy önbíráskodó bosszúszektává növi ki magát, és mire hősnőnk szembeszállna a vezérré avanzsált új barátnővel, már késő. A koncepció ötletes találkozása a tinihorrornak, a J-horrornak és a Harcosok klubjának. Sőt, a társadalomkritika sem hiányzik a filmből, ugyanis célközönsége pont az a fiatal japán generáció, akiket kritizál. Ezzel azonban ki is merülnek a film erősségei: sajnos tipikus kisbüdzsés zsánerdarabnak bizonyul (a gyengébb fajtából), hisz kreatív és figyelemfelkeltő ugyan a bonyodalma, de a cselekménye attól kezdve egyre fantáziátlanabb fordulatokkal operál, a képi világa pedig ugyancsak szegényes.

A főtéren, szabad ég alatt vetítették a fesztivál kínálatának esszenciális közönségfilmjeit. Közülük a legszórakoztatóbb a belga Félúton (Halfweg) volt, mely egy haver (buddy) vígjáték, amiben az egyik főhős egy kísértet, a másik pedig egy sikeres yuppie, aki válása során egy drága villára tesz szert. Ez azonban az egyetlen kedvező hír számára ezekben a nehéz napokban, mivel arroganciája miatt karrierje is derékba tört. Az új házában próbálja összeszedni magát, amiben a legkevésbé sem segíti, hogy megjelenik nála egy férfi, akit csak ő lát. A kísértet a ház előző tulajdonosa, aki tisztázatlan körülmények közt hunyt el. A film komikumát kettejük a házért folytatott harca szolgáltatja, a drámát pedig az, hogy egyre javuló kapcsolatuk hatására mindketten elindulnak a jellemfejlődés útján, a yuppie kigyógyul arroganciájából, a kísértet pedig megnyugvásra nyer, mihelyst jóvá teszik a tragédiát, ami miatt e világban rekedt.

Ahogy tavaly, a versenyprogram legérdekesebb filmje idén is egy iráni darab volt: a Fish & Cat tavalyi művészhorrorja után ezúttal egy fekete humorú thriller. A Melbourne egy fiatal párról szól, akik épp emigrálnának Ausztráliába, hogy megkezdjék egyetemi tanulmányaikat, amikor az indulás napján egy bébiszitter ismerősük rájuk bíz egy csecsemőt azzal, hogy pár perc múlva jön érte. A nő azonban nem tér vissza, a babát pedig pár óra múltán holtan találják. Fogalmuk sincs, mi történhetett. Az eredmény egy végig fordulatos, feszült és morbid thriller, melynek eseményei bárkivel megtörténhetnének, ugyanakkor mindeközben hősei bűnbe is esnek, így kalamajkájuk jogos bűnhődés.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/09 48-50. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12381