KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/február
A SCI-FI HATÁRAI
• Schubert Gusztáv: Robo Sapiens Mesterséges Intelligencia – fények és árnyak
• Sepsi László: Szerelem világvége idején Sci-fi, románc, melodráma
• Benke Attila: Tudósítások az új rossz jövőről Filmanatómia: A sci-fi
• Baski Sándor: Szilaj gyönyörök Westworld
• Beregi Tamás: Gigabyte-ok diszkrét bája Videójátékok filmvásznon
JIM JARMUSCH
• Jankovics Márton: Titkos vérvonal Jim Jarmusch és a műfaji film
• Varró Attila: Talált versek Paterson
LATIN-AMERIKAI PORTRÉK
• Lichter Péter: Lebegés a fény hátán Emmanuel Lubezki
• Árva Márton: Emberek, akik ott voltak Új raj: Pablo Larraín
• Soós Tamás Dénes: Jackie
ÚJ RAJ
• Gelencsér Gábor: Oh, kárhozat! Kirill Szerebrennyikov
FILMMÚZEUM
• Harmat György: Bergman színre lép A nulladik opus
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Hitelesség terén nem lehet belekötni” Beszélgetés Rózsa Jánossal
• Tóth Klára: Egy színésznő regénye Törőcsik Mari – Bérczes László beszélgetőkönyve
FESZTIVÁL
• Gellér-Varga Zsuzsanna: Sorsformáló rendezők Amszterdam
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: A ló túlsó oldala BoJack Horseman
• Roboz Gábor: Rejtélyek újabb szigete The Kettering Incident
KÖNYV
• Kelecsényi László: Életünk legszebb évei Zalán Vince: Film van, babám!
• Nagy V. Gergő: A menekülő test Lichter Péter: A láthatatlan birodalom
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Éjjel élnek Dennis Lehane: Az éjszaka törvénye
• Varró Attila: A sztárok bűnei Ben Affleck: Az éjszaka törvénye
KRITIKA
• Barkóczi Janka: Jó itt Az állampolgár
• Benke Attila: Idegen a Vadkeleten Kojot
• Forgács Nóra Kinga: A száműzött művészet Stefan Zweig: Búcsú Európától
• Teszár Dávid: Szekuláris megváltás Ártatlanok
FILM + ZENE
• Huber Zoltán: Kibeszélni a kibeszélhetetlent Andrew Dominik – Nick Cave: One More Time with Feeling
MOZI
• Kovács Gellért: Az alapító
• Kolozsi László: Aranjuezi szép napok
• Kovács Kata: Madeleine
• Tüske Zsuzsanna: Váratlan szépség
• Barkóczi Janka: Loving
• Huber Zoltán: A számolás joga
• Alföldi Nóra: Jézus, mobil, fejvadászok
• Vajda Judit: Másodállás
• Baski Sándor: Üdvözöljük Norvégiában!
• Kránicz Bence: A Nagy Fal
• Sándor Anna: Énekelj!
• Sepsi László: Széttörve
• Benke Attila: Vakfolt
• Varró Attila: Pattaya
DVD
• Soós Tamás Dénes: A látogatás
• Benke Attila: David Lean-klasszikusok
• Soós Tamás Dénes: Morgan
• Pápai Zsolt: A stanfordi börtönkísérlet
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kóma

Az orvosok dilemmája

Matos Lajos

 

Robin Cook New Yorkban született és a Columbia egyetemen szerezte meg orvosi diplomáját. Sok tudományos dolgozatot írt, kiváltképp kedvenc időtöltésének, a könnyűbúvár sportnak orvosi vonatkozásairól és jelenleg a világ elismerten legjobb egyetemén, a Harvard University-n szemészetet oktat. E tiszteletreméltó elfoglaltság mellett regényeket ír: a Kóma 1977-ben jelent meg, Szfinx című, újabb írásából nagyrészt a MAFILM műtermeiben forgatták a hasonló című filmet 1980-ban. A Kóma a magyar olvasóközönség számára is jól ismert; a Rakéta regényújság közölte némileg rövidített változatban.

Michael Crichton tudományos karrierje is igen jól kezdődött: a Salk Intézet munkatársa volt. Igaz, megdolgozott az oklevélért – néha napi 10 000 szót is papírra vetett, hogy tudományos-fantasztikus regények írása révén orvos lehessen. Az Andromeda törzs című regényéből nagysikerű film készült és Crichton otthagyta a medicinát, majd saját forgatókönyvéből megrendezte a Nyugatvilág című filmet. A Nyugatvilág egyetlen gigászi angolpark, ahol a vendég római lakomán mulatozhat, vagy bátor seriffként jól programozott robot-banditákat lőhet halomra, tökéletes illúziót keltő, vadnyugati városkák utcáin, de az egyik robot keményen visszalő, ami elméletileg lehetetlen, a gyakorlatban viszont roppant kínos...

„Jó, jó – türelmetlenkedhet a nagyérdemű Olvasó – de mi köze van ennek a filmek világához?”

Természetesen annyi, hogy dr. Cook Kóma című írását dr. Crichton megfilmesítette, s most ez látható nálunk is a moziban.

A Kómában szereplő bűntény vérfagyasztóan ötletes: a gonosz sebész főorvos vezette bűnszövetkezet kisebb műtéti beavatkozásra kerülő, de egyébként egészséges, fiatal embereket az altatógépbe vezetett szén-monoxiddal megöl, helyesebben: soha fel nem tisztuló, mély eszméletlenségbe, kómába juttat, hogy veséjüket, szívüket, májukat szervátültetésre eladva gazdagodjék. A film híven követi a regény fordulatait, ezért részletes tartalmi ismertetése itt fölösleges. Érdemes viszont tanulmányozni a Kóma sikerének anatómiáját és kórtanát.

Crichton egyetlen lényeges változtatást hajtott végre az eredeti történeten: a regénybeli hősnő, Susan Wheeler második egyetemi évét befejező medika, ami igen valószínűtlenné teszi a históriát, mert ahhoz képest túlságosan tájékozott és túl sokat képes elérni a kórház még Amerikában is hierarchikus társadalmában. A film főszereplője viszont fiatal orvosnő, ami logikusan megmagyarázza szinte állandó összeütközését a tekintélyüket fenyegettetve érző, idősebb kollégákkal és azt, hogy ha nehezen is, de módja van kibogozni a rejtélyt, például: megkapni a számítógép memóriájában tárolt kórbonctani adatokat. Susan tényleg a mozi kizárólagos középpontja és Geneviève Bujold alakítása méltó a kitűnő szerephez. Érzékeny, kifejező arca különös ellenpontja a kórházi környezet gépekkel telezsúfolt, teljesen elidegenedett világának és a néző őszintén félti, hiszen szép, fiatal és ráadásul még igaza is van. Mellette a férfipartner, Michael Douglas teljesen szürkének tűnik, az ördögi főorvos, a veterán Richard Widmark pedig úgy hat nagyvonalúan berendezett, tágas dolgozószobájában, mint egy tisztességben megőszült honatya, aki legfeljebb néhány apróbb szabálytalanságot engedett meg magának az elnökválasztás viharaiban.

Crichton regényeinek végén sohasem tagadja meg az egykori kutatóorvost: hosszú irodalomjegyzéket ad meg, ahol az olvasó ellenőrizheti a mese valós hátterét, és ha akarja, kiegészítheti tudományos ismereteit az adott témára vonatkozóan. A film végén ugyan nem szerepel filmográfia, de a néző itt is meglehetősen világos utalásokat kap a fölhasznált filmtörténeti idézetekről, valamint rendezői példaképekről.

A Nyugatvilág kocsmajelenetei egyértelműen a kiváló western-szakértő, Sam Peckinpah stílusában készültek. Az újra és újra ismétlődő, lassított felvétellel szemléltetett tömegverekedések azonban ott még inkább lefékezték a cselekményt, mintsem érdekessé tették volna azt. A Kóma viszont az izgalom legnagyobb mesterének, Alfred Hitchcocknak a hatását mutatja. Crichton gyors felfogású tanítványnak bizonyul. A jól kiegyensúlyozott jelenetek, az izgalom ügyes fokozása, a horror-elemek szerves beilleszkedése a fokozatosan fölpörgő cselekménybe mind-mind azt igazolja, hogy Crichton igyekszik követni mesterének példáját.

A Kóma Hitchcock filmjeihez képest egyetlen területen marad el és ez a bűn lélektani hátterének ábrázolása. Sir Alfred minden munkájában aprólékos pontossággal, tünetről tünetre haladva építette fel a bűncselekmény pszichológiai okait, jóval a viktimológia elveinek leírása előtt, sokszor ábrázolta azokat a mélylélektani rugókat, melyek eleve megszabják, hogy valaki potenciális áldozat-e, vagy sem. Cook és Crichton doktorok dilemmája – többek között – az lehetett, hogy organikus ideggyógyászati taníttatásuk, analitikus lélektani magyarázatoktól eredendően viszolygó, az átlagos orvosi szaktudást messze meghaladó tudományos képzettségük miatt igyekeztek elkerülni azokat a helyzeteket, melyek Hitchcocknál is gyakorta vulgárfreudista esetismertetés formájában próbálták megértetni a bűnügyet – igaz, mindig igen logikusan és szuggesztív módon.

Ha Freud megnézhetné a Hitchcock-életmű őrültjeinek és pszichopatáinak cselekedeteit, s a filmekben adott magyarázatokat, biztosan sokszor egyetértően bólogatna; a bonyolult és színes hitchcocki figurákhoz képest a Kóma professzora igen középszerű megalomániás, még akkor is, ha a technika és a modern kor lehetőségei miatt a gyilkolás nála nagyipari és tudományos módon folyik.

A Kóma képi gazdagsága főleg az „élőhalottak” tárolására épített Jefferson Intézetben játszódó jelenetek közben érvényesül. Ezeket külön operatőrcsoport fényképezte Gerald Hirschfeld vezetésével. A lilás fényben úszó, csövekre és drótokra függesztett testek szürrealista látványa valószínűleg sokak számára lesz maradandó élmény, akár különös fényképészeti teljesítményként, akár a sokféleképpen tönkretehető jövő riasztó lehetősége gyanánt marad meg az emlékezetükben.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/07 24-25. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7393