KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/október
FÁBRI 100
• Gelencsér Gábor: Egy modern klasszikus Fábri Zoltán (1917–1994)
• Barabás Klára: Fábri Zoltán és a cenzúra A történelem körhintáján – Fábri 100
PARANOIA THRILLER
• Benke Attila: Belső ellenségek Kortárs amerikai politikai thrillerek
• Sepsi László: B-gyilkos Amerikai bérgyilkos
• Fekete Martin: Összeesküvések Z-től I-ig Francia paranoiathrillerek
• Barkóczi Janka: Lázas város A kairói eset
• Teszár Dávid: Fehér gallér, zöldhasú Koreai politikai thrillerek
ÚJ RAJ
• Árva Márton: Megfontolt felforgató Ruben Östlund
A KÉP MESTEREI
• Vincze Teréz: A fenséges realizmus mestere Lee Ping-bin
PIER PAOLO PASOLINI
• Harmat György: A talált tárgy felmutatása Pasolini stilizált dokumentarizmusa – 3. rész
MAGYAR MŰHELY
• Morsányi Bernadett: Életem filmjei Beszélgetés András Ferenccel – 2. rész
• Cserháti Zoltán: „Megfogott a kuflik humora” Beszélgetés Jurik Kristóffal és Molnár Ágnessel
• Varga Zoltán: A király meséi Újváry László (1945–2017)
• Mészáros Márton: Humorra hangolva Beszélgetés Vékes Csabával
• Vajda Judit: Színház az egész alvilág Hetedik alabárdos
FESZTIVÁL
• Várkonyi Benedek: A fény művészete Szolnoki Nemzetközi Tudományos Filmfesztivál
• Buglya Zsófia: Krízis és terápia Szemrevaló/Sehenswert
KÖNYV
• Sághy Miklós: Át a labirintuson Gelencsér Gábor Magyar film 1.0
• Murai András: Forradalmi kötet ‘56, te suhanc
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Elvarázsolt kastélyok Stephen King: Az
KRITIKA
• Pápai Zsolt: Búcsúfilmezés Logan Lucky – A tuti balhé
FILM / REGÉNY
• Sepsi László: Megmutatni Azt Az
KRITIKA
• Varró Attila: Anyasági vizsgálat anyám!
• Baski Sándor: Ozon-réteg Dupla szerető
MOZI
• Huber Zoltán: Borg/McEnroe
• Kránicz Bence: Wind River – Gyilkos nyomon
• Kovács Gellért: Viktória királynő és Abdul
• Varró Attila: Tulipánláz
• Kovács Kata: Az igazi törődés
• Alföldi Nóra: Újra otthon
• Benke Attila: Négyen a bank ellen
• Barkóczi Janka: Isten hozott Németországban!
• Lovas Anna: Sokkal több, mint testőr
• Sepsi László: Nyílt tengeren: Cápák között
• Fekete Tamás: Renegátok
DVD
• Gelencsér Gábor: A kőszívű ember fiai
• Kránicz Bence: Egyes nők
• Kovács Patrik: Égigérő fű
• Szántai János: Lángoló agy
• Pápai Zsolt: A tehetség
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

Good Night, and Good Luck

...annál inkább ugyanaz

Takács Ferenc

Hajdan a szólásszabadság bajnoka volt a tévésztár. George Clooney filmje az amerikai televízió hőskoráról.

 

„Mennél inkább változik, annál inkább ugyanaz”: a történelemre szokták alkalmazni ezt az elnyűtt, bár kétségtelenül találó mondást. Hogy mennyire találó is e bon mot, most George Clooney bizonyítja egy filmes hozzászólással (vagy – még inkább – felszólamlással).

A hozzászólás tárgya egyrészt a politikai manipuláció, másrészt a média, közelebbről a televíziózás, pontosabban ennek a kettőnek az összefüggése és összjátéka. A film egy emlékezetes történelmi pillanat rekonstrukciója: arról szól, amit annak idején a „mccarthyzmus” időszakaként emlegetett a szocialista korszak médiájának Amerika-ellenes propagandája (ezt a propagandát akkoriban „antiimperializmusnak” nevezték, manapság – „mennél inkább változik, annál inkább ugyanaz” alapon – „antiglobalizmus” formájában, azaz új néven, bár a korábbival minden másban azonos, betűhív kiadásban tanulmányozható).

A „mccarthyzmus” Joseph McCarthy (1908-1957) amerikai szenátorról kapta a nevét. 1946-ban republikánus színekben jutott be az USA szenátusába. Ott eleinte nem sok vizet zavart: négy évig csendesen üldögélt az ülésteremben, nemigen szólt hozzá semmihez, fegyelmezetten szavazgatott; a többi szenátor közül sokan még a nevét sem tudták. Így volt ez egészen 1950 februárjáig, amikor is avval a döbbenetes állítással lépett az ország nyilvánossága elé, hogy 205 kommunistának sikerült befurakodnia a Külügyminisztérium apparátusába, s így az USA külpolitikája és diplomáciája gyakorlatilag a „vörösök”, azaz Moszkva ügynökeinek a kezében van. A szenzációs bejelentés híressé tette, a koreai háborútól és Kelet-Közép-Európa sztálinizációjától megriadt, inváziós fóbiákra amúgy is hajlamos amerikai közvélemény percek alatt politikai sztárt csinált belőle – annak ellenére, hogy amikor a szenátus külügyi bizottsága hivatalosan meghallgatta az ügyről, egyetlen párttagsági könyvvel rendelkező kommunistát sem tudott megnevezni a külügyi apparátusban (mint később más minisztériumok apparátusában sem). McCarthy remekül kihasználta hirtelen jött népszerűségét: az egész nemzetre kiterjedő kommunista-ellenes hadjáratba kezdett. Ő és hívei ezt „kereszteshadjáratnak” nevezték, a közvélemény józanabb és mérsékeltebb része viszont hamarosan „boszorkányüldözésnek” bélyegezte a szenátornak a „vörös veszély” fantomja elleni harc oltárán akár alkotmányos szabadságjogokat is feláldozni kész veszedelmes ámokfutását.

1952-es újraválasztása után már megállíthatatlannak látszott. Kezébe kaparintotta a szenátusi vizsgálóbizottság elnöki posztját, egyre-másra indította a vizsgálatokat a minisztériumok és kormányhivatalok alkalmazottai ellen, tanúként a bizottság elé idézte és „kikérdezte” (rámenős modorban kifaggatta és durván megfenyegette) őket. Ugyan egyetlen esetben sem sikerült bizonyítania a vizsgálóbizottság elé idézettek kommunista párttagságát vagy moszkvai ügynök-voltát, a „nem zörög a haraszt” elv alapján közülük sokan mégis elvesztették állásukat és kénytelenek voltak szembenézni környezetük megvetésével.

McCarthy tehát blöffölt: általa rendezett és előadott színjáték volt az egész. Az előadást persze a média is közvetítette, különösen a televízió, amely ekkor, tehát az ötvenes évek első felében vált tömegjelenséggé és milliók mindennapi időtöltésévé Amerikában.

És ez – mármint a televízió – lett McCarthy szenátor veszte. 1954-ben, mikor a hadügy katonai és polgári alkalmazottai ellen indított vizsgálatot, a kihallgatásokat harminchat napon át közvetítette a televízió. A szenátor az egész ország nyilvánossága előtt leszerepelt: durva és megalázó vallatói modora, a tárgyi bizonyítékokat helyettesítő antikommunista tirádái, a lényéből áradó düh és gyűlölet láttán és hallatán elfordult tőle a közvélemény, leváltották a vizsgálóbizottság elnöki posztjáról, majd a szenátus – az amerikai törvényhozás történetében igen ritka és szokatlan módon – hivatalosan meghozott határozatban ítélte el McCarthy szenátornak a „szenátus hagyományaival teljességgel ellentétes” magatartását.

Clooney filmje a McCarthy-ügynek éppen evvel a mozzanatával foglalkozik. Avval a pillanattal, amikor Edward R. Murrow, a CBS hírmagazinjának a vezetője – egyben ennek a műsortípusnak a feltalálója és kikísérletezője – egy konkrét eset kapcsán felemeli szavát a kommunista veszélyre való hivatkozással folytatott jogsértések ellen, majd magáról a szenátorról készít leleplező műsort, s evvel jelentős mértékben hozzájárul McCarthy és a mccarthyzmus bukásához.

Afféle dokumentarista retrót látunk: megtörtént eset feldolgozását, eredeti nevükön szereplő figurákkal, akik az ötvenes évek elejének divatja szerint öltözködnek és nyíratják – illetve daueroltatják – hajukat. Munkájuk – a televíziózás – tárgyi környezete is korhű: a film jeleneteinek legtöbbje a CBS newsroom-jában, a stúdióban és a szerkesztőségi szobákban játszódik, és a korabeli telex-masinák, írógépek és telefonkészülékek társaságában az akkori szupertechnikát képviselő (mai szemmel persze megmosolyogni valóan kőkorszaki) tévékamerák, keverőpultok, monitor-falak látványán is elmerenghet a fél évszázaddal későbbi technikai környezethez szokott néző. Az élőadás-vezetés is még suta barkács-módszerekkel folyik: a szerkesztő beguggol Murrow mellé, nézi az órát, majd a kellő pillanatban tollával megböki a műsorvezető lábát, evvel jelezvén, hogy kezdhet beszélni.

A televíziózás hőskorának ezt a vizuális rekonstrukcióját archív filmanyagok egészítik ki. A stúdióbeli képernyőkön megjelennek azok a korabeli reklámok, amelyeket a CBS annak idején közvetített – közöttük egy a Kent cigaretta szívására buzdítja a nézőt, mégpedig avval a különös reklám-szlogennel, hogy „a Kent a gondolkodó emberek cigarettája”. Ez persze humoros betoldás, a meggondoltan nemdohányzó jelennek címzett apró vicc a gondolkodás nélkül és felszabadultan dohányzó múltról. Könnyed pillanat Joseph McCarthy szenátor regnálásának és bukásának a történetében, ahol egyébként – a többi szereplővel ellentétben – Joseph McCarthy-t maga Joseph McCarthy játssza, archív anyagokon: Murrow és munkatársai a stúdió monitorain nézik a helyszíni közvetítéseket a vizsgálóbizottság üléseiről. A rendszeresen jelentkező Joe McCarthy Show ez voltaképpen, Murrow műsorának titkos mása, egyszemélyes tv-műsor, monodráma, amelyhez a kihallgatásra beidézettek csupán statisztaként, a politikai cirkusz veszedelmes artistamutatványainak untermannjaiként asszisztálhatnak.

Ez a film nagytörténete és tanulsága: hogyan mosódott el, szinte a média hatalomátvételének első pillanatában, a különbség média és politika között, hogyan vált a politikai tett média-eseménnyé, s hogyan válhatott egy média-műsor megsemmisítő hatású politikai eseménnyé.

Ezt a nagytörténetet Clooney filmjén vagy fél tucat kisebb történet szálazza körül. Murrow és kollégái, a munkatársak és a CBS főnökei élik a maguk munkahelyi és magánéletét: közülük egy házaspár úgy tesz, mintha semmi közük sem lenne egymáshoz, mivel a CBS-nél nem dolgozhat egyszerre férj és feleség; Murrow egyik kollégáját a jobboldali sajtótámadások öngyilkosságba hajszolják; a stúdió vezetői a CBS érdekei és személyes igazságérzetük között egyensúlyozva, a külső politikai és hatalmi presszúrák szorításában állnak végül Murrow és műsora mellé. Idetartozik persze Murrow személyes története is, amelynek televízió-történeti tanulságai is akadnak. Murrow – komoly veszélyeket vállalva – végül diadalt arat, tévé-személyiségként és felelős állampolgárként egyaránt, a McCarthy ellen fellépő műsora a képernyő sztárjává és a demokratikus jogok hősévé avatja. De diadala csúcsán közlik vele főnökei, hogy hírműsorát, a See It Now-t („Lássuk csak!) áthelyezik vasárnap délutánra és öt további adás után megszüntetik. A CBS vezetősége ugyanis meghallotta az idők szavát, ők már tudják, hogy a televíziótól a szórakozás kábulatát várja a nézők tömege, a felelősen politizáló tényfeltáró újságírásnak nemigen lesz keletje a jövőben a képernyőn.

Visszafogott hatások, intim közelik, a zárt terek feszült atmoszférája, az egymásba úszó párbeszédek cinéma direct-es életszerűsége – Clooney egyformán tanult Lumettől és Altmantól, s amit tanult, igen hatásos és meggyőző stílussá ötvözte. A lassú tempó, a feszültséget éppen a feszültségfelkeltés szokványainak a gondos kerülésével fenntartani képes előadásmód persze nem vonz majd tömegeket a mozikba. A Good Night, and Good Luck – ezekkel a szavakkal búcsúzott a nézőktől Murrow az adás végén – a gondolkodó emberek filmje lesz. Azoké, akik Clooney hozzászólásában a „mennél inkább változik, annál inkább ugyanaz” témájához a felszólamlást is értékelik, a történelmi lecke formájában közzétett tiltakozást a fantomok elleni harc örvén a szabadság és a demokrácia ellen indított minapi támadás: Bush elnök (Joe McCarthy szenátor legjobb amerikai tanítványa) Irak-blöffje tárgyában.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2006/02 54-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8504