KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/november
MAKK KÁROLY
• Szekfü András: „Nem éreztem cinizmust” Beszélgetés Makk Károllyal (1971)
A JÖVŐ ÁRNYÉKÁBAN
• Parragh Ádám: Diszkrét zendülés Az elnyomás allegóriái
• Géczi Zoltán: Rekonstruált csoda Szárnyas fejvadász 2049
• Zalán Márk: Gyógyító határátlépések Denis Villeneuve
A KÉP MESTEREI
• Benke Attila: Egy rousseau-i fényíró Néstor Almendros
HANEKE
• Szabó Ádám: Kamera által láthatatlanul Haneke és a thriller
• Baski Sándor: A burzsoázia fantomja Happy end
JEANNE MOREAU
• Bikácsy Gergely: Tükröm, tükröm Jeanne Moreau (1928-2017)
MAGYAR MŰHELY
• Erdélyi Z. Ágnes: „A titkoktól szabadulni kell” Beszélgetés Mészáros Mártával
• Kolozsi László: Budapest Confidental Beszélgetés Gárdos Évával
• Bilsiczky Balázs: Amíg világ a világ Beszélgetés Buvári Tamással
MAKK KÁROLY
• Gelencsér Gábor: Keretjáték Makk modernizmusa
KÖNYV
• Varga Zoltán: Hegeltől a texasi láncfűrészesig Király Jenő: A mai film szimbolikája
PANORÁMA
• Lénárt András: Autonóm kamerával Hispániában A mai katalán film
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: A megoldás: empátia CineFest – Miskolc
FILM / REGÉNY
• Kolozsi László: Fagypont alatt Jo Nesbø: Hóember
• Sepsi László: Hidegítés Hóember
KRITIKA
• Jankovics Márton: A történelem fekete doboza Aurora Borealis – Északi fény
• Bilsiczky Balázs: Az újrakezdés lehetőségei Szeretföld
• Nevelős Zoltán: A pokol kapuja Megtorlás
• Ádám Péter: A zseni árnyékában Rodin
MOZI
• Baski Sándor: Rögtönzött szerelem
• Huber Zoltán: Suburbicon
• Benke Attila: HHhH – Himmler agyát Heydrichnek hívják
• Kovács Kata: Salamon király kalandjai
• Roboz Gábor: Hét nővér
• Barkóczi Janka: Vakrandim az élettel
• Kránicz Bence: Egyenesen át
• Rusznyák Csaba: Boldog halálnapot!
• Fekete Tamás: Dzsungel
• Andorka György: Űrvihar
• Vajda Judit: Madame
• Varró Attila: 120 dobbanás percenként
DVD
• Gelencsér Gábor: Valahol Európában
• Pápai Zsolt: Öt könnyű darab
• Kránicz Bence: Batman és Harley Quinn
• Kovács Patrik: Tagadás
• Pápai Zsolt: Közöttünk az űr
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

9 és 1/2 randi

Ezüst középszer

Csillag Márton

Egykötetes bonviván és tíz magányos hölgy; Sas Tamás újabb filmmel gazdagította a szingli-komédiák sorát.

 

Vannak olyan műfajok, melyek esetében nem elegendő az alkotók összeszokottsága és csapatszelleme ahhoz, hogy az átlagosnál jobb eredmény szülessen. A VéghKálmánchelyiStefanovics alkotóhármas vagy a Buharov testvérek esetében a fent említett kreatív szimbiózis természetesen elegendő volt ahhoz, hogy művészi többletet adjon rendhagyó kísérleteikhez, egy látványos romantikus vígjáték készítése azonban nem az útkeresésről és nem is a lelkesedésről szól – hanem az ötletességről, a precizitásról és sok-sok pénzről.

Sas Tamás rendező, Neményi Ádám producer és Miklauzic Márton operatőr második próbálkozása a széles nézői csoportot kielégítő, mégis színvonalas hazai romantikus vígjáték zsánerének megteremtésére – a filmtörténet összes alkotását áttekintve – leginkább eggyel korábbi próbálkozásukhoz hasonlítható. Az S.O.S. szerelem! báját és sikerét a plasztikus karaktereket alakító, korábban hasonló szerepben nem látott színészek játékán túl a hollywoodi fordulatokat stílusosan kifigurázó történetvezetés adta, az alkotók „nekünk is megy ez” bátorsága, valamint a nézők fogékonysága a köznépi poéneledelre. A sármos randidoktor és a pénzes pojáca csavarokban gazdag története a jótékony túlzásoknak köszönhetően elrugaszkodott a Kabay Barna nevével fémjelzett újrahasznosított vígjátékok színvonalától, hiszen a színészek itt nem korábbi karaktereiket (és az ismert cselekményt) figurázták tovább, hanem a történetbéli szereplők jellemével kísérleteztek – valószínűleg a Csapd le csacsi! elkészülte óta először a magyar „könnyedfilmek” történetében. Az S.O.S. szerelem! esetében érezhető volt egyfajta útkeresés és alkotói kedv, sőt a film ötletességben és technikai-filmnyelvi tudásban is közvetlen elődei fölé emelkedett, de minden erénye mellett a pénz hiánya (nem csak a termékelhelyezések miatt) is megjelent a vásznon. Fél- és szükségmegoldásokból márpedig még nem született maradandó alkotás a romantikus vígjátékok történetében, hiszen egy véletlen csók bemutatása nagyobb mesterségbeli tudást követel, mint egy autós üldözés lebonyolítása – és éppen ez az a tudás, melyet az alkotók második közös filmjük előkészítéséig sem szereztek be.

A 9 és fél randi elődjéhez hasonlóan jó (pontosabban jól használható) alapötletre épül, csakhogy itt már nincsen nyoma a felületi csillogásnak, csupán az átgondolatlan, összecsapott munkának. Leginkább egy olyan LEGO-csomaghoz hasonlít, amit egy GMK-zó gyárthatott a nyolcvanas évek derekán, és melynek kockái nem passzolnak egymáshoz pontosan, ráadásul felületük sem tükörsima, hanem érdes, minden négyzetmilliméteren érződik a géphiba. A szinopszisban ígért átfogó szingli-körkép helyett egy kerületi kábeltévés reklámfilm-modorában bemutatott világot kapunk, tele sablonos karakterekkel, a Buhera mátrix viccesebb epizódjaira emlékeztető sótlan jelenetekkel és ami a legnagyobb hiba: hiába a történet végén a happy end, a nyitányban felvezetett alapkonfliktus nincsen megoldva, az alkotók jótékony módon egyszerűen megfeledkeztek róla.

Hősünk, Debreceni Dávid ugyanis éppen azért kényszerül egy szubjektív interjúkötet megírására, mert rakoncátlan férfiassága miatt szakít vele tehetős menyasszonya – és közvetve annak befolyásos apja –, ezért egyik pillanatról a másikra feneketlen adósságban találja magát. A helyzetet csak súlyosbítja, hogy Dávid (Fenyő Iván) magánéleti és anyagi válságát alkotói válság is nehezíti, azaz tipikus egykönyves bestseller-íróként nem mer hozzáfogni második kötetéhez. Itt lép színre a régi nagy szerelem egy kirendelt asszisztens (Kovács Patrícia) képében, és innentől kezdve önműködő a recept, akár a zacskós leves: az újbóli összemelegedést végzetesnek hitt veszekedés követi, majd romantikus békülés, melyhez a történet során megismert összes szereplő sokadik alabárdosként asszisztál.

Nem bosszantóan rossz film a 9 és 1/2 randi, csupán újabb bizonyíték arra, hogy ma Magyarországon nem érdemes nagy erőfeszítést tenni, ha a közepes is meghozza az elvárt nézőszámot. Az alkotók hanyagságát mindennél jobban jelzi az alapkonfliktus elvarratlansága, a műfaj terén félig-meddig művelt nézőt pedig joggal zavarhatja, hogy a készítők minden technikai eszköz megléte ellenére sem vették a fáradságot, hogy egy-egy jelenetet igényesen felplánozzanak, szituációkat izgalmasan felépítsenek vagy legalább az utószinkront profi módon oldják meg. A jelek szerint mindannyiunkra ráfér egy kis pihenés.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/04 54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9324