KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
   2018/február
SZÉPSÉG ÉS SZÖRNYETEG
• Nemes Z. Márió: Akvatikus románcok Tengermélyi gótika
• Varró Attila: Varázslatos filmvilág Csoda és fantasztikum
• Huber Zoltán: Idegenszeretet A víz érintése
LUCAS-UNIVERZUM
• Lichter Péter: A visszavonult avantgárd filmes George Lucas rövidfilmjei
• Lichter Péter: A visszavonult avantgárd filmes George Lucas rövidfilmjei
• Kránicz Bence: Lázadóból uralkodó Brian Jay Jones: George Lucas – Galaxisokon innen és túl Lázadóból uralkodó
• Andorka György: Ki a fészekből Star Wars: Az utolsó Jedik
ÚJ RAJ
• Huber Zoltán: Két férfi, egy eset John Michael és Martin McDonagh
FILM + ZENE
• Géczi Zoltán: A romlás virágai A 70-es évek amerikai popkultúrája
A KÉP MESTEREI
• Gelencsér Gábor: Az objektív lírája Miroslav Ondříček (1934–2015)
MAGYAR FILMTÖRTÉNET
• Hirsch Tibor: Száguldani szép Kádár-kori álmok: autósmesék
• Pápai Zsolt: Janus-arcú boldogságiparos Bánky Viktor elfeledett filmjei – 2. rész
• Pápai Zsolt: Janus-arcú boldogságiparos Bánky Viktor elfeledett filmjei – 2. rész
KÍSÉRLETI MOZI
• Beke László: „Ő maga a csap” Maurer Dóra, mint filmkészítő
ANIMÁCIÓ
• Bokor Ágnes: Volt egyszer egy kertész Beszélgetés Tompa Borbála Eszterrel
• Barkóczi Janka: Dühös körök Teheráni tabuk
• Rudolf Dániel: Kenyérkeresők és dolgozó holtak Anilogue 2017
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Hétköznapok az Andrzej Wajda sétányon Gdynia
HATÁRSÁV
• Kolozsi László: Ikonosztáz Műcsarnok: Tarkovszkij – Emlékek tükre
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: Manna Mia Egy szerelem gasztronómiája
KRITIKA
• Soós Tamás Dénes: Minden eladó A hentes, a kurva és a félszemű
• Baski Sándor: Eltűnik hirtelen Szeretet nélkül
• Kolozsi László: Határhelyzetek Foxtrott
• Vincze Teréz: Női hangok kórusa Manifesztum
• Pethő Réka: Csábító olasz nyár Szólíts a neveden
MOZI
• Alföldi Nóra: A cukrász
• Soós Tamás Dénes: Kutyák és titkok
• Varró Attila: Insidious: Az utolsó kulcs
• Kovács Patrik: A legnagyobb showman
• Huber Zoltán: A legsötétebb óra
• Kovács Kata: Doktor Knock
• Mészáros Márton: Elit játszma
• Fekete Tamás: Viszlát, Christopher Robin!
• Vajda Judit: Én, Tonya
• Roboz Gábor: Thelma
• Baski Sándor: The Commuter – Nincs kiszállás
• Kránicz Bence: Babadook
DVD
• Bata Norbert: Chucky kultusza
• Benke Attila: A kolosszus
• Kovács Patrik: Drága Elza!
• Varga Zoltán: A kőbe szúrt kard
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Másfélmillió lépés Magyarországon

Czirják Pál

Magyar, 1979. Rendezte: Rockenbauer Pál. Szereplők: Rockenbauer Pál, Sinkó László, Juhász Árpád, Dercsényi Balázs. Forgalmazó: MTVA. 544 perc.

 

Mindig a nosztalgia érzése kerít hatalmába, valahányszor újranézem a Másfélmillió lépés Magyarországon egy-egy epizódját. Rockenbauer Pál tizennégy részes természetjáró, ismeretterjesztő sorozata a hazai televíziózás egyik legjobb periódusát képviseli. Azt a korszakot, amikor a tévéműsoroknak még nem pusztán annyi volt a céljuk, hogy így-úgy eltöltsük az időt a készülék előtt. Rockenbauer és lelkes túracsapata pedig még azt a – valljuk be, mai szemmel már kissé utópisztikusnak tűnő – küldetést is felvállalta, hogy kifejezetten mozgósítsa nézőit: hogy arra késztesse őket, tévénézés helyett inkább induljanak útnak, barangolják be az ország tájait maguk is.

A vadregényes erdőkön, gyönyörű réteken, eldugott falvakon keresztülvezető túra felvételeit nézve persze nemcsak a tartalmas, valódi értékeket közvetítő műsorok iránt érezhetünk nosztalgiát, hanem a turistamozgalom virágkora iránt is. A forgatócsoport mindazt felkutatta és megmutatta, amiért érdemes volt végigjárni az országos Kék-túra útvonalát. Kamerájuk rejtett építészeti, kultúrtörténeti és természeti kincseket, kevesek által ismert műemlékeket, várromokat, apró templomokat, ritka geológiai jelenségeket és növényfajokat, kihalófélben lévő mesterségeket örökített meg. És nem utolsó sorban magát a túrázást is népszerűsítette. Mindezt nagyon egyszerű, közvetlen formában tette, élményszerűen adva át egy életforma szépségeit, örömeit és esetleges apró bosszúságait. Igaz, a sorozat olyan időszakban született, amikor a túrázás egyébként is úgyszólván tömegmozgalom volt: családok és baráti társaságok, iskolai osztályok, üzemi kollektívák kerekedtek fel, hogy gyalogosan, hátizsákkal és sátorral felszerelkezve járják az ország hegyeit-völgyeit.

Ezen a ponton ütközik ki Rockenbauerék munkájának egy további aspektusa, amiért ugyancsak érdekes lehet a mából újranézni az epizódokat: a sorozat a természeti és kultúrtörténeti értékeken túl saját keletkezésének korszakát is önkéntelenül dokumentálta. A hetvenes-nyolcvanas évek Magyarországának lenyomatát kapjuk a hétköznapi szokásoktól a közérdekű kérdésekig. A falvak elnéptelenedése, a turistaházak állapota, az erdőszéleken itt-ott felbukkanó szemét, a változó ízléssel felépített hétvégi házak elburjánzása ugyanúgy előkerül, mint például a Dunakanyart érintő részek során a tervezett Bős–Nagymarosi Vízlépcső vagy a Makovecz Imre által megálmodott erdei iskola.

Már csak ezért is érdemes lehet ismét nyomon követni a stáb egykori országjárását, amire a sorozat újrakiadása jó lehetőséget nyújt. A Mokép által gondozott korábbi megjelenés óta nem sok minden változott. Ezúttal is három lemezre oszlik a sorozat; legfeljebb az előző verzión szereplő – egyébként már ott is inkább csak jelképes – egyetlen extra maradt le. A kép- és a hangminőség elfogadható, előbbi helyenként kifejezetten szépnek mondható. Tökéletesen megtisztított képet vagy újrakevert hangsávot ne várjunk; de talán jobban is igazodik emlékeinkhez a kópia, amely így hamisítatlan retrohangulatot biztosít.

Extrák: semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/09 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11713