KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
   2018/február
SZÉPSÉG ÉS SZÖRNYETEG
• Nemes Z. Márió: Akvatikus románcok Tengermélyi gótika
• Varró Attila: Varázslatos filmvilág Csoda és fantasztikum
• Huber Zoltán: Idegenszeretet A víz érintése
LUCAS-UNIVERZUM
• Lichter Péter: A visszavonult avantgárd filmes George Lucas rövidfilmjei
• Lichter Péter: A visszavonult avantgárd filmes George Lucas rövidfilmjei
• Kránicz Bence: Lázadóból uralkodó Brian Jay Jones: George Lucas – Galaxisokon innen és túl Lázadóból uralkodó
• Andorka György: Ki a fészekből Star Wars: Az utolsó Jedik
ÚJ RAJ
• Huber Zoltán: Két férfi, egy eset John Michael és Martin McDonagh
FILM + ZENE
• Géczi Zoltán: A romlás virágai A 70-es évek amerikai popkultúrája
A KÉP MESTEREI
• Gelencsér Gábor: Az objektív lírája Miroslav Ondříček (1934–2015)
MAGYAR FILMTÖRTÉNET
• Hirsch Tibor: Száguldani szép Kádár-kori álmok: autósmesék
• Pápai Zsolt: Janus-arcú boldogságiparos Bánky Viktor elfeledett filmjei – 2. rész
• Pápai Zsolt: Janus-arcú boldogságiparos Bánky Viktor elfeledett filmjei – 2. rész
KÍSÉRLETI MOZI
• Beke László: „Ő maga a csap” Maurer Dóra, mint filmkészítő
ANIMÁCIÓ
• Bokor Ágnes: Volt egyszer egy kertész Beszélgetés Tompa Borbála Eszterrel
• Barkóczi Janka: Dühös körök Teheráni tabuk
• Rudolf Dániel: Kenyérkeresők és dolgozó holtak Anilogue 2017
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Hétköznapok az Andrzej Wajda sétányon Gdynia
HATÁRSÁV
• Kolozsi László: Ikonosztáz Műcsarnok: Tarkovszkij – Emlékek tükre
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: Manna Mia Egy szerelem gasztronómiája
KRITIKA
• Soós Tamás Dénes: Minden eladó A hentes, a kurva és a félszemű
• Baski Sándor: Eltűnik hirtelen Szeretet nélkül
• Kolozsi László: Határhelyzetek Foxtrott
• Vincze Teréz: Női hangok kórusa Manifesztum
• Pethő Réka: Csábító olasz nyár Szólíts a neveden
MOZI
• Alföldi Nóra: A cukrász
• Soós Tamás Dénes: Kutyák és titkok
• Varró Attila: Insidious: Az utolsó kulcs
• Kovács Patrik: A legnagyobb showman
• Huber Zoltán: A legsötétebb óra
• Kovács Kata: Doktor Knock
• Mészáros Márton: Elit játszma
• Fekete Tamás: Viszlát, Christopher Robin!
• Vajda Judit: Én, Tonya
• Roboz Gábor: Thelma
• Baski Sándor: The Commuter – Nincs kiszállás
• Kránicz Bence: Babadook
DVD
• Bata Norbert: Chucky kultusza
• Benke Attila: A kolosszus
• Kovács Patrik: Drága Elza!
• Varga Zoltán: A kőbe szúrt kard
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Tudom, mit tettél tavaly nyáron

Turcsányi Sándor

 

...és hamarosan a sötétség, ebben a moziban például rögtön a reklámok után, és így is marad, egészen a vége főcímig. Rengeteg éjszaka, vizeket horzsoló köd, zuhanyzóban gomolygó pára, és ha kell, a fény is a sötétség szolgálatába áll, éles reflektorok vakítanak. Mégsem csak ezért emlegettük az elhíresült ijesztgetős film címét. Az úgynevezett A- és B-film közötti különbség számos esetben csupán a költségvetés kérdése. A szokvány rémisztgetős filmeket, melyekben attól kell rettegni, mikor és honnan ugrik elő a rém – a sarki kocsmából, beláthatatlan útkereszteződés sötétebbik oldaláról zseblámpájával körkörös mozgásokat végezve, hipermodern űrhajó női vécéjéből vagy nyugtalan sikátor autógumi-lerakata mögül, míg a közeli főutcán síppal-dobbal, majorettek ünneplik július 4-ét, majd Farkas Mihály születésnapját –, csak a beléjük feccölt pénz sorolja a megfelelő kategóriába. E szerint az Alien egyenesen kulttfimmé, a Jurassic Park rekorddöntögető kasszasikerré, magyarán A-filmmé vált. A Véres kéz, a Gyors ragály a bozótban, A kolerás tégla a házban van érdemeik szerint, mert ismeretlen kezek osztottak benne akciós árú halált, B-movie-nak minősült. Vizsgált darabunkban ugyancsak ismeretlen arcok gyötrődnek az ugyancsak ismeretlen gyilkos karmai között. A forgatókönyvért sem fizethetett a stúdió csillagászati összeget. Mégis... A tök ismeretlen, ám jónevű rendező, Jim Gillespie katedrálist épített az excrementumból. A helyi érdekű szépségverseny kapcsán kifejlődő dráma az öreg halász ügyködésének köszönhetően mindvégig izgalomban tartja nézőjét. Összegezve mindezt, olyan B-mozit látunk, amelyet a legszigorúbb jegyszedők is beengednek az A-kategóriás filmszínházakba.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1998/02 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3619