KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
   2018/február
SZÉPSÉG ÉS SZÖRNYETEG
• Nemes Z. Márió: Akvatikus románcok Tengermélyi gótika
• Varró Attila: Varázslatos filmvilág Csoda és fantasztikum
• Huber Zoltán: Idegenszeretet A víz érintése
LUCAS-UNIVERZUM
• Lichter Péter: A visszavonult avantgárd filmes George Lucas rövidfilmjei
• Lichter Péter: A visszavonult avantgárd filmes George Lucas rövidfilmjei
• Kránicz Bence: Lázadóból uralkodó Brian Jay Jones: George Lucas – Galaxisokon innen és túl Lázadóból uralkodó
• Andorka György: Ki a fészekből Star Wars: Az utolsó Jedik
ÚJ RAJ
• Huber Zoltán: Két férfi, egy eset John Michael és Martin McDonagh
FILM + ZENE
• Géczi Zoltán: A romlás virágai A 70-es évek amerikai popkultúrája
A KÉP MESTEREI
• Gelencsér Gábor: Az objektív lírája Miroslav Ondříček (1934–2015)
MAGYAR FILMTÖRTÉNET
• Hirsch Tibor: Száguldani szép Kádár-kori álmok: autósmesék
• Pápai Zsolt: Janus-arcú boldogságiparos Bánky Viktor elfeledett filmjei – 2. rész
• Pápai Zsolt: Janus-arcú boldogságiparos Bánky Viktor elfeledett filmjei – 2. rész
KÍSÉRLETI MOZI
• Beke László: „Ő maga a csap” Maurer Dóra, mint filmkészítő
ANIMÁCIÓ
• Bokor Ágnes: Volt egyszer egy kertész Beszélgetés Tompa Borbála Eszterrel
• Barkóczi Janka: Dühös körök Teheráni tabuk
• Rudolf Dániel: Kenyérkeresők és dolgozó holtak Anilogue 2017
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Hétköznapok az Andrzej Wajda sétányon Gdynia
HATÁRSÁV
• Kolozsi László: Ikonosztáz Műcsarnok: Tarkovszkij – Emlékek tükre
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: Manna Mia Egy szerelem gasztronómiája
KRITIKA
• Soós Tamás Dénes: Minden eladó A hentes, a kurva és a félszemű
• Baski Sándor: Eltűnik hirtelen Szeretet nélkül
• Kolozsi László: Határhelyzetek Foxtrott
• Vincze Teréz: Női hangok kórusa Manifesztum
• Pethő Réka: Csábító olasz nyár Szólíts a neveden
MOZI
• Alföldi Nóra: A cukrász
• Soós Tamás Dénes: Kutyák és titkok
• Varró Attila: Insidious: Az utolsó kulcs
• Kovács Patrik: A legnagyobb showman
• Huber Zoltán: A legsötétebb óra
• Kovács Kata: Doktor Knock
• Mészáros Márton: Elit játszma
• Fekete Tamás: Viszlát, Christopher Robin!
• Vajda Judit: Én, Tonya
• Roboz Gábor: Thelma
• Baski Sándor: The Commuter – Nincs kiszállás
• Kránicz Bence: Babadook
DVD
• Bata Norbert: Chucky kultusza
• Benke Attila: A kolosszus
• Kovács Patrik: Drága Elza!
• Varga Zoltán: A kőbe szúrt kard
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Egy botrány részletei

Csillag Márton

Notes on a Scandal – amerikai, 2006. Rendezte: Richard Eyre. Írta: Zoë Heller regényéből Patrick Marber. Kép: Chris Menges. Zene: Phillip Glass. Szereplők: Cate Blanchett (Sheba), Judi Dench (Barbara), Tom Georgeson (Ted), Michael Maloney (Sandy). Gyártó: DNA Film / Scott Rudin Productions. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 102 perc.

 

A londoni német–zsidó emigráns családban felnőtt, jelenleg az Egyesült Államokban élő, tekintélyes New York-i lapokban publikáló Zoë Heller 2003-as sikerkönyve legalább akkora stílusbravúr, mint amekkora szerencse, hogy annak filmfeldolgozását egy elismert brit színházi rendezőre bízták. Igaz, Sir Richard Eyre 2001-ben már rendezett egy életrajzi filmdrámát a regényíró és filozófus Iris Murdoch különös szerelmi életéről (Iris – Egy csodálatos női elme), az Egy botrány részletei adaptációja mégis nagy, de végül sikerrel levezényelt feladat elé állította őt.

Heller könyve egy harmadik személy, az idős történelemtanár Barbara Covett (Judi Dench) naplóbejegyzései segítségével dokumentálja a gyönyörű és boldogtalan rajztanár Sheba Hart (Cate Blanchett) és a tizenöt éves diákfiú Steven Connelly (Andrew Simpson) viharos szexuális kapcsolatát. Eyre és a forgatókönyvíró Patrick Marber (Közelebb) azonban nemcsak narrátorként, de szereplőként is beemeli a történetbe Barbara karakterét, aki magányában testi-lelki barátnőre vágyik, és nem fukarkodik az eszközökben, hogy az időközben vele bizalmas viszonyba került Shebát elválassza családjától. A két nő barátsága tehát idővel – köszönhetően Sheba férje és családja iránti hűtlenségének, valamint Barbara akaratosságának – viharos és veszedelmes kapcsolattá alakul, melyet Eyre nem kamaraküzdelemként tálal, hanem feszesre vágott, mozgalmas szocio-drámaként: két korosztály, két társadalmi osztály, két értékrend és – nem utolsósorban – két csodálatos színésznő összecsapásaként.

Eyre furcsa thrillert rendezett, melyben egy látszólag ártalmatlan idős tanárnő mentális sorozatgyilkosként mozgatja a szálakat, miközben a szerencsésebb környezetből érkező, mégis megnyomorított fiatal szépség élete kártyavárként omlik össze az intrikák és társadalmi elvárások súlya alatt.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/03 59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8927