KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
   2018/február
SZÉPSÉG ÉS SZÖRNYETEG
• Nemes Z. Márió: Akvatikus románcok Tengermélyi gótika
• Varró Attila: Varázslatos filmvilág Csoda és fantasztikum
• Huber Zoltán: Idegenszeretet A víz érintése
LUCAS-UNIVERZUM
• Lichter Péter: A visszavonult avantgárd filmes George Lucas rövidfilmjei
• Lichter Péter: A visszavonult avantgárd filmes George Lucas rövidfilmjei
• Kránicz Bence: Lázadóból uralkodó Brian Jay Jones: George Lucas – Galaxisokon innen és túl Lázadóból uralkodó
• Andorka György: Ki a fészekből Star Wars: Az utolsó Jedik
ÚJ RAJ
• Huber Zoltán: Két férfi, egy eset John Michael és Martin McDonagh
FILM + ZENE
• Géczi Zoltán: A romlás virágai A 70-es évek amerikai popkultúrája
A KÉP MESTEREI
• Gelencsér Gábor: Az objektív lírája Miroslav Ondříček (1934–2015)
MAGYAR FILMTÖRTÉNET
• Hirsch Tibor: Száguldani szép Kádár-kori álmok: autósmesék
• Pápai Zsolt: Janus-arcú boldogságiparos Bánky Viktor elfeledett filmjei – 2. rész
• Pápai Zsolt: Janus-arcú boldogságiparos Bánky Viktor elfeledett filmjei – 2. rész
KÍSÉRLETI MOZI
• Beke László: „Ő maga a csap” Maurer Dóra, mint filmkészítő
ANIMÁCIÓ
• Bokor Ágnes: Volt egyszer egy kertész Beszélgetés Tompa Borbála Eszterrel
• Barkóczi Janka: Dühös körök Teheráni tabuk
• Rudolf Dániel: Kenyérkeresők és dolgozó holtak Anilogue 2017
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Hétköznapok az Andrzej Wajda sétányon Gdynia
HATÁRSÁV
• Kolozsi László: Ikonosztáz Műcsarnok: Tarkovszkij – Emlékek tükre
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: Manna Mia Egy szerelem gasztronómiája
KRITIKA
• Soós Tamás Dénes: Minden eladó A hentes, a kurva és a félszemű
• Baski Sándor: Eltűnik hirtelen Szeretet nélkül
• Kolozsi László: Határhelyzetek Foxtrott
• Vincze Teréz: Női hangok kórusa Manifesztum
• Pethő Réka: Csábító olasz nyár Szólíts a neveden
MOZI
• Alföldi Nóra: A cukrász
• Soós Tamás Dénes: Kutyák és titkok
• Varró Attila: Insidious: Az utolsó kulcs
• Kovács Patrik: A legnagyobb showman
• Huber Zoltán: A legsötétebb óra
• Kovács Kata: Doktor Knock
• Mészáros Márton: Elit játszma
• Fekete Tamás: Viszlát, Christopher Robin!
• Vajda Judit: Én, Tonya
• Roboz Gábor: Thelma
• Baski Sándor: The Commuter – Nincs kiszállás
• Kránicz Bence: Babadook
DVD
• Bata Norbert: Chucky kultusza
• Benke Attila: A kolosszus
• Kovács Patrik: Drága Elza!
• Varga Zoltán: A kőbe szúrt kard
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Álmatlanul

Kovács Marcell

Non ho sonno/Sleepless – olasz, 2001. Rendezte: Dario Argento. Szereplők: Max von Sydow, Stefano Dionisi, Chiara Caselli, Roberto Zibetti. Forgalmazó: Cinetel. 113 perc.

 

A halottnak hitt sorozatgyilkos újbóli felbukkanása hírére az egyik áldozat fia elszánt nyomozásba kezd. A múltbéli események mozaikdarabkáit rakosgató főhőshöz hasonlóan a rendező, Dario Argento is a régi időkbe tett képzeletbeli utazást, amikor az idétlen Az operaház fantomja fiaskója után hajdani nagy sikereinek alkotóelemeiből rakta össze ezt a minden ízében ismerős, mégsem érdektelen giallo-nosztalgiát. A brutális olasz thriller műfajának mestere biztosra ment: a gyermekkori trauma motívumát a Mélyvörösből kölcsönözte, a gyilkos horroríró figurája a Tenebrae-ből, az idős nyomozótárs A kilencfarkú macskából származik… Régi alkotótársak is felbukkannak, a színész Gabriele Lavia és a zaklatott zenéért felelős Goblin zenekar is Argento legfényesebb alkotói korszakát idézik.

Az Álmatlanul azonban több mint a hetvenes években sikerrel alkalmazott fortélyok szimpla újrahasznosítása, a nyilvánvaló utalások és az Argentótól meglepő ironikus hangvétel személyes számvetést sugallnak. A valódi főszereplő természetesen ezúttal is a rendező védjegyének tekinthető szuggesztív gyilkosság-ábrázolás. Argento mániás érdeklődése az erőszakos halál iránt túlmutat a slasher filmek futószalag-vérontásán, zavarba ejtő empátiája és perverz aprólékossága révén képei mindig a halál leheletét közvetítik. Az Álmatlanult művészfilmnek nevezni gonosz tréfa lenne, de hogy Argento igazi filmművész, az vitathatatlan.

Extrák: A bárgyú és félrevezető borítókép, a komolytalan ismertetőszöveg, valamint az olasz hangsáv hiánya sem tudja elrontani az örömöt, amit a hazai DVD-forgalmazás által méltatlanul mellőzött rendező filmjének megjelenése okoz. És még egy negyedórás werkfilmet is kapunk hozzá.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/10 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9527