KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
   2018/február
SZÉPSÉG ÉS SZÖRNYETEG
• Nemes Z. Márió: Akvatikus románcok Tengermélyi gótika
• Varró Attila: Varázslatos filmvilág Csoda és fantasztikum
• Huber Zoltán: Idegenszeretet A víz érintése
LUCAS-UNIVERZUM
• Lichter Péter: A visszavonult avantgárd filmes George Lucas rövidfilmjei
• Lichter Péter: A visszavonult avantgárd filmes George Lucas rövidfilmjei
• Kránicz Bence: Lázadóból uralkodó Brian Jay Jones: George Lucas – Galaxisokon innen és túl Lázadóból uralkodó
• Andorka György: Ki a fészekből Star Wars: Az utolsó Jedik
ÚJ RAJ
• Huber Zoltán: Két férfi, egy eset John Michael és Martin McDonagh
FILM + ZENE
• Géczi Zoltán: A romlás virágai A 70-es évek amerikai popkultúrája
A KÉP MESTEREI
• Gelencsér Gábor: Az objektív lírája Miroslav Ondříček (1934–2015)
MAGYAR FILMTÖRTÉNET
• Hirsch Tibor: Száguldani szép Kádár-kori álmok: autósmesék
• Pápai Zsolt: Janus-arcú boldogságiparos Bánky Viktor elfeledett filmjei – 2. rész
• Pápai Zsolt: Janus-arcú boldogságiparos Bánky Viktor elfeledett filmjei – 2. rész
KÍSÉRLETI MOZI
• Beke László: „Ő maga a csap” Maurer Dóra, mint filmkészítő
ANIMÁCIÓ
• Bokor Ágnes: Volt egyszer egy kertész Beszélgetés Tompa Borbála Eszterrel
• Barkóczi Janka: Dühös körök Teheráni tabuk
• Rudolf Dániel: Kenyérkeresők és dolgozó holtak Anilogue 2017
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Hétköznapok az Andrzej Wajda sétányon Gdynia
HATÁRSÁV
• Kolozsi László: Ikonosztáz Műcsarnok: Tarkovszkij – Emlékek tükre
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: Manna Mia Egy szerelem gasztronómiája
KRITIKA
• Soós Tamás Dénes: Minden eladó A hentes, a kurva és a félszemű
• Baski Sándor: Eltűnik hirtelen Szeretet nélkül
• Kolozsi László: Határhelyzetek Foxtrott
• Vincze Teréz: Női hangok kórusa Manifesztum
• Pethő Réka: Csábító olasz nyár Szólíts a neveden
MOZI
• Alföldi Nóra: A cukrász
• Soós Tamás Dénes: Kutyák és titkok
• Varró Attila: Insidious: Az utolsó kulcs
• Kovács Patrik: A legnagyobb showman
• Huber Zoltán: A legsötétebb óra
• Kovács Kata: Doktor Knock
• Mészáros Márton: Elit játszma
• Fekete Tamás: Viszlát, Christopher Robin!
• Vajda Judit: Én, Tonya
• Roboz Gábor: Thelma
• Baski Sándor: The Commuter – Nincs kiszállás
• Kránicz Bence: Babadook
DVD
• Bata Norbert: Chucky kultusza
• Benke Attila: A kolosszus
• Kovács Patrik: Drága Elza!
• Varga Zoltán: A kőbe szúrt kard
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Az áruló

Kovács Marcell

The Hit – brit, 1984, Rendezte: Stephen Frears. Szereplők: John Hurt, Terence Stamp, Tim Roth. Forgalmazó: RTL Filmklub. 94 perc.

 

Stephen Frears e korai remeke a vádalkuval szabadult gengszterről és a nyakára küldött két bérgyilkosról a nyolcvanas évek brit mozijának egyik kevésbé ismert, de nagyhatású darabja. Minden ízében ínyencfalat, különös elegye a nagyvárosi gengszterfilmnek és a spirituális road movie-nak, a zord Londonban indul, de napfényes spanyol lankákon játszódik, és rafináltan vegyíti a Foglalkozása: riporter kánikulai egzisztencializmusát a groteszk angol humorral. A főcímet Eric Clapton bluesrockja kíséri, majd végig Paco de Lucía zengzetes flamencója szól, miközben az autóba összezárt gengszterek között zajló életveszélyes hatalmi játszma és a túszul ejtett spanyol csinibaba által generált szexuális feszültség lassan mindenkinek az idegeire megy.

Frears filmje első osztályú thriller, a hiányzó láncszem a hetvenes évek jelentős brit gengszterfilmjei (Előadás; Öld meg Cartert!; Hosszú nagypéntek) és a műfaj reneszánszának sikerei (Veszettek; A ravasz, az agy…; Gengszterek gengsztere) között. És van egy szép szimbolikus jelentése: három főszereplője révén felsejlik benne a brit film múltja (Stamp), jelene (Hurt) és jövője (Roth) is.

Az áruló a maga idejében nem volt kiugró siker, Frears csak egy évvel később, Az én szép kis mosodámmal lett hirtelen világszerte ismert rendező. Jeremy Thomas producer joggal érezhette, hogy az anyag ennél többet érdemel, amikor az eredeti ötletből Jonathan Glazer rendezővel elkészítette az elmúlt évek talán legjobb brit gengszterfilmjét, a Szexi Dögöt, Az áruló méltó utódját.

Extrák: Audiókommentár; képgaléria; szöveges információk.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/10 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9905